گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی
تازه‌ها

غذاهای محلی ارومیه

انواع غذاهای محلی خوشمزه و دلچسب ارومیه

ارومیه و صد البته استان آذربایجان غربی غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد که کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند از طعم خوشمزه و دلچسب آن‌ها بگذرد. غذاهای محلی ارومیه ممکن است اسم های خاصی داشته باشد ولی جزو آن دسته غذاها است که در همه جای ایران طرفدار دارد. برخی از غذاهای محلی ارومیه به شرح زیر است:

گوزلمه
یکی از غذاهایی که در ارومیه طبخ می شود و بسیار ساده و بسیار خوشمزه است، گوزلمه است. «گوزلمه» در زبان ترکی به معنی «منتظر نشو» است، یعنی مدت زمان زیادی برای آماده شدن این غذا نیاز نیست و خیلی زود آماده می‌شود. برای تهیه‌ی این غذا تخم‌مرغ‌ها را سرخ می‌کنیم، سپس ماست را در تابه‌ای دیگر به همراه آب به مدت ۵ دقیقه هم می‌زنیم. سپس در کاسه‌ای تخم‌مرغ و ماست را ریخته و به آن سیر اضافه کرده و در نهایت نوش جان می‌کنیم.

گوزلمه غذای محلی ارومیه

سوپ بلغور (یارما شورباسی)

در منطقه‌ی آذربایجان شوربا یکی از اصیل‌ترین غذاها محسوب می‌شود و مردم آذربایجان غربی، به خصوص ارومیه هنوز هم این غذا را می‌پزند. این غذا از پیاز، سیب زمینی، لوبیا قرمز، بلغور، گوجه‌فرنگی، نخود و مرزه تهیه می‌شود و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

ارومیه خورش

ارومیه خورش یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراک‌های ارومیه و آذربایجان غربی است. امروزه هم تمامی کدبانوهای این استان، ارومیه خورش را در برنامه‌ی غذایی خود جای می‌دهند. ارومیه خورش از گوشت، لوبیا چیتی، پیاز، بادمجان، گوجه‌فرنگی، غوره و ادویه‌جات تهیه می‌شود و طعم خاص خود را دارد.

ارومیه خورش غذای محلی ارومیه

شورجه ارومیه

شورجه یکی از خوشمزه‌ترین خوراک‌های ارومیه است که اهالی این شهر هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان غذای اصلی آن را سرو می‌کنند. این غذا را از ماست سفت، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته‌ی ذرت تهیه می‌شود. این غذا را می‌توان هم با برنج و هم بدون برنج نوش جان کرد.

آش کلم (یرتخلی یا تورشولی آش)

در خطه‌ی آذربایجان انواع آش‌ها پخته می‌شود و طرفداران خیلی زیادی هم دارد. از آش‌های معروف ارومیه می‌توان به آش کلم اشاره کرد که به دو صورت پخته می‌شود: یکی با سماق و دیگری با آبغوره. در این آش از بلغور، برنج، پیاز، کلم برگ، رب گوجه فرنگی، نعناع خشک و طبق ذائقه سماق یا آبغوره استفاده می‌کنند.

آش کلم غذای محلی ارومیه

آش دوغ

استان آذربایجان غربی هم جزو آن دسته از جاهایی است که آش دوغ از قدیم در آن طبخ می‌شد. اهالی ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی برای طبخ این آش از نخود، تره، جعفری، شوید، برنج، دوغ و سیر استفاده می‌کنند. طعم این آش‌ بسیار لذیذ است.

یتیمچه
یتیمچه هر چند در نقاط مختلف کشور طبخ می‌شود. ولی در استان آذربایجان غربی برای تهیه‌ی این غذا از بادمجان، گوجه فرنگی و پیاز استفاده می‌کنند. در برخی از نقاط سیب زمینی هم در این غذا می ریزند.

یتیمچه غذای محلی ارومیه

باستیخ (لوزانک)

از دیگر غذاهای محلی ارومیه باستیخ است که یکی از دسرهای بسیار خوشمزه و سنتی ارومیه است و از نشاسته، شیره‌ی انگور، هل پودر شده، و مغز گردو تهیه می‌شود.

کوفته مرغ

اهالی این استان کوفته‌ی مرغ را با استفاده از گوشت فیله‌ی مرغ، لپه، ادویه، تخم‌مرغ، سبزی (مرزه و تره)، گردو، پیازداغ و آرد طبخ می‌کنند که طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

گیزاتما
گیزاتما یکی از غذاهای ساده‌ی ارومیه است که با بادمجان، کدو، سیب زمینی، سیر و گوجه‌فرنگی (برخی هویج هم اضافه می‌کنند) تهیه می‌شود. تمامی مواد غذا سرخ شده و در سسی با هم ترکیب می‌شوند.

گیزاتما غذای محلی ارومیه

 

دلمه برگ مو

ارومیه مرکز میوه هایی مثل سیب و انگور است، پس بیراه نگفته ایم که ارومیه ای ها بهترین دلمه‌های برگ مو را درست می‌کنند. و این برای تهیه‌ی غذای خوشمزه به برگ مو، برنج، لپه، گوشت، تره، انواع سبزی معطر، ادویه‌جات نیاز است و گاهی برخی ماست نیز به آن اضافه می کنند.

دلمه برگ مو غذای محلی ارومیه

 

۰%

امتیاز کاربر: ۳.۹ ( ۲ نتایج)
منبع
هفت دانگ
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا