گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هالباس های محلی
تازه‌ها

لباس محلی ترکمن ها چه ویژگی هایی دارد؟

خصوصیات لباس محلی زنانه و مردانه ترکمنی

لباس محلی هر قومی نشانه فرهنگ و آداب و رسوم آن قوم است. لباس محلی ترکمن ها نیز با نقش های ساده و متنوع و همچنین رنگ های شاد و جذاب یکی از زیبا ترین نوع لباس های محلی در ایران است.

لباس زنان ترکمن:

لباس زنان با توجه به سن افراد و کاربردش متفاوت است. آن ها برای پختن نان و انجام کارهای کشاورزی، خروج از منزل و خرید از بازار، جشن ‎ها و اعیاد لباس های متفاوتی دارند.

پیراهن زنان ترکمن ابریشمی است و بیشتر به رنگ قرمز است به همین دلیل قیرمیز کونیک نامیده می شود. در قسمت یقه و سرآستین، سوزن دوزی دارد.

روی پیراهن هم بالاپوشی به نام چابیت می پوشند.

قوشاق کمربند های ابریشمی است که دور کمر زنان پیچیده می شود و باعث می شود در هنگام کار و فعالیت لباس در دست و پای زنان نباشد.

زنان ترکمن شلوار هایی می پوشند که تقریبا گشاد دوخته، و در قوزک پا تنگ می شوند. بالای شلوار ها از پارچه ای از جنس کرباس و به رنگ سفید طراحی می شود به این شلوارها بالاق گفته می شود.

اپوش کفش های زنان ترکمن است که همگی با پاشنه های سه گوش و از جنس پوست خام تولید می شوند.

نوعی دیگر از پوشش ترکمن ها که در قالب شنل های بدون آستین دوخته می شود چیرپی است. این شنل با طرح های زیبایش در رنگ های قرمز و سبز تهیه می شود.

چارقد روسری بزرگی است که زنان در هنگام بیرون رفتن، مراجعه به شهر، میهمانی یا عروسی سربند خود را با آن می پوشانند. در گذشته این پوشش از ابریشم تهیه می شد، اما امروزه از چیت گلدار با ریشه بلند و مجلل است.

روسری و سر بند که اصلی مهم در پوشش زنان ترکمن به شمار می رود در انواع گوناگونی با نام یالیق، قینگاچ و چاشو تهیه شده است.

کلاه یکی دیگر از انواع پوشش های مخصوص خانم های ترکمن است که معمولا بعد از ازدواج به نشانه متاهل بودن از آن استفاده می کنند.

لباس محلی زنان ترکمن

پوشاک مردان ترکمن

لباس های مردانه ترکمنی شامل تن پوش، شلوار، کلاه و کفش می شوند.

لباس اصلی مردان ترکمن، ردای بلندی است از ابریشم، که تا زیر زانوان می‌رسد و دون نام دارد.

چاکمن بالاپوشی بلندتر از کت معمولی است که از پشم شتر بافته می‌شود.

ایچمک یا پوستین پوششی دیگر است که در هوای سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. باغانا ایچمک بهترین نوع ایچمک بود و از پوست بره یک ماهه تهیه می شود.

شلوار های مردانه ترکمی شامل بالاق یا جولبار می شوند.

کلاه که جزء اصلی ترین پوشش ترکمن ها به شمار می رود. تلپک نوعی کلاه ترکمنی است که از پوست بره تهیه می شود و شامل دوومه، بوخار تلپک و شیپیر تلپک می شود. بوروک نیز نوع کلاه سوزن دوزی شده است که مردمان این قوم به عنوان عرق چین هم از آن استفاده می نمایند.

مهم ترین نوع پاپوش مردان ترکمنی چکمه های بلندی است که در سوار کاری ورزش اول ترکمن ها از آن استفاده می شود و آن را ایدیک نیز می نامند.

لباس محلی مردانه ترکمن ها

۰%

امتیاز کاربر: ۳.۸۹ ( ۱۷ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا