گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای پالنگان کردستان

پالنگان در دامنه کوه در دو طرف دره تنگیور قرار گرفته است و رودخانه خروشان تنگیور از بین آن عبور می کند. این رودخانه بعد از گذر از آبادی به رودخانه پرآب سیروان می پیوندد.

روستا پالنگان روستایی زیبا در استان کردستان از غرب کشور ایران با طبیعتی بکر مانند نگینی بر کوه های منطقه ی ژاورود این استان می درخشد. این نگین درخشنده با عبور رودخانه ای به نام تنگی ور از وسط آن به دو نیم تقسیم شده است. معماری پلکانی خانه های پالنگان جذابیت این همیشه زیبا را دو چندان می کند. دشت های گل لاله همچون یاقوت هایی سرخ رنگ در نزدیکی پالنگان هر بیننده ای را به وجد می آورد.

روستای پالنگان در نزدیکی شهرستان کامیاران از استان کردستان واقع شده است. آب و هوای آن در فصل بهار معتدل و در تابستان گرم می باشد. آنچه همواره گردشگران را به سمت این روستا می کشاند طبیعتی سرسبز، دشت های گل لاله، چشمه هایی با آب گوارا، آبشارهای طبیعی زیبا، باغ های سرزنده و یک مسیر پیاده روی بی نظیر است که تجربه انجام آن لذتی وصف ناپذیر دارد.

خانه های مردم پالنگان مانند نردبانی از پایین تا قسمت قابل توجهی از کوه را پوشش می دهد. آری معماری ساختمان ها در پالنگان به شکل پلکانی است، به طوری که حیاط یک خانه پشت بام خانه ی پایین تر است. جالب اینکه در ساخت اغلب این خانه ها به جز سنگ از هیچ مصالح دیگری استفاده نشده است.

زبان مردم پالنگان کردی و لهجه ی آنان اورامی است. در این روستا نیز مانند هر روستای کردزبان دیگری در ایام خاص مانند جشن های عروسی یا نوروز مراسم های خاصی برگزار می شود. از جمله ی این مراسم ها می توان به روشن کردن مشعل در بلندی های روستا، رقص و پایکوبی و اجرای موسیقی های سنتی اشاره کرد.

پالنگان، روستایی در دهستاپ ژاورود از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است. این روستا دارای خانه هایی با ساختار پلکانی می باشد که پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالا محسوب می شود. خانه های این روستا با سنگ و بیشترشان به صورت خشکه چینی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

لباس‌ محلی مردان و زنان کردی

۰%

امتیاز کاربر: ۰.۵۵ ( ۱ نتایج)
منبع
iranhotelonline
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا