گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی
تازه‌ها

غذاهای سنتی و اصیل محلی اردبیل

معرفی غذاهای محلی اردبیل

استان اردبیل یکی از نواحی حیرت‌انگیز کشور ایران است که طعم غذاهای محلی آن بی‌نظیر و مثال زدنی است. برخی از غذاهای سنتی و اصیل اردبیل عبارتند از:

آش میوه

یکی از غذاهای مخصوص و سنتی استان اردبیل است که با ترکیب متنوع از میوه‌های خشک تهیه می‌شود که به آش میوه شهرت یافته است. ترکیب میوه‌های خشک مانند: آلوی خورشتی، برگه‌ی زردآلو، قیسی‌زردآلو، گوجه‌برقانی و آلبالوخشک. مادران هنرمند اردبیلی برای تهیه‌ی این آش بومی از مواد دیگری همچون: پیاز، نخود، لوبیاقرمز، رشته آشی، عدس، نمک، زردچوبه و فلفل استفاده می‌کنند.

آش میوه غذای محلی اردبیلی

آش دوغ

از معروف ترین و پرطرفدارتین غذاهای محلی اردبیل است که با استفاده از دوغ، نخود، برنج، سبزی (تره، جعفری و شوید)، تخم مرغ، نمک و سیر تازه، تهیه می شود. مصرف آش دوغ در فصل سرما بسیار دلچسب و لذیذ است.

پیچاخ قیمه

پیچاخ قیمه یکی از لذیذترین و خوش‌عطرترین غذاهایی است که مخصوص استان اردبیل بوده و طرفداران بسیاری را در سراسر ایران جذب کرده‌است. از مواد مغذی و مفیدی که در تهیه‌ی آن استفاده می‌شود، می‌توان خلال بادام، گوشت گوسفندی، پیاز، تخم‌مرغ، ادویه‌ی خورشتی زعفران، نمک و فلفل را نام برد.

پیچاق قیمه غذای محلی اردبیلی

گیلدیک آشی یا آش گل نسترن

گل نسترن کوهی، برنج، حبوبات شامل نخود و عدس و لوبیا، مغز گردو، آلوچه، خرما و برگ زردآلو مواد اولیه آن هستند. در این آش از کوفته قلقلی هم استفاده می شود و عصاره مرغ یا گوشت نیز در آن می ریزند. از نظر طب سنتی، گل نسترن دارای طبعی گرم و خشک و سرشار از ویتامین C است.

شومون تره

مردم استان اردبیل با استفاده از نوعی گیاه محلی به نام شومون ، لپه، سیر، پیاز،  روغن، فلفل، نمک، زردچوبه و تخم‌مرغ، نوعی غذای بومی و سنتی به نام تره را تهیه و طبخ می‌کنند که بسیار لذیذ است از این گیاه می توان در تهیه آش دوغ نیز به عنوان سبزی آش استفاده کرد که طعمی به یاد ماندنی خواهد بود.

شیرپلو (سوتی‌پلو)

از دیگر غذاهای سنتی و محلی استان اردبیل است  که معمولا در آخرین چهارشنبه‌ی سال (چهارشنبه‌سوری) تهیه و طبخ می‌شود. غذایی که با استفاده از برنج، شیر، روغن، گلاب و هل تهیه می‌شود.

آش یارما (آش بلغور)

از دیگر آش‌های سنتی و بومی استان اردبیل، آش یارما یا آش بلغور است که علاوه بر داشتن طعم و عطری لذیذ، از خاصیت غذایی فراوانی برخوردار است. بانوان کدبانوی استان اردبیل با استفاده از موادی همچون گوجه‌فرنگی، لوبیاقرمز، سبزی آش، عصاره‌ی گوشت، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران و آبغوره در کنار بلغور گندم، آش یارما را طبخ می‌کنند.

آش یارما غذای محلی اردبيلي

باسترماپلو

یکی دیگر از غذاهای محلی استان اردبیل باسترماپلو نام دارد. مواد ترکیبی این غذا هنگام سرو دیده نمی‌شود، زیرا محتویات آن داخل خود غذا پنهان می‌شود. آشپزهای استان اردبیل معمولا پس از طبخ این غذا آن‌ را درون قابلمه‌های کوچک و تک‌نفره سرو می‌کنند. آن‌ها با استفاده از مرغ یا گوشت، رب ازگیل، گردو، برنج، زعفران، پیاز، کره، رب به، رب آلوچه و سیب‌زمینی به طبخ این غذای لذیذ و فوق‌العاده می‌پردازند.

خورش ترشی قورمه

خورشی سنتی است که بانوان آن را با استفاده از پیاز، زردچوبه، گوشت قرمز، لوبیا چشم‌بلبلی، آلوچه‌ خورشی، زعفران و رب گوجه‌فرنگی می پزند و با برنج سرو می کنند. استفاده از آلو و گوشت باعث شده تا نام ترشی قورمه را بر این غذا بگذارند.

 تاس کباب

تاس کباب خوراکی خوش رنگ و لعاب است در دو نوع مختلف و با استفاده از مرغ و گوشت تهیه می شود و در اردبیل تاس‌ کباب مرغ به دلیل طعم و عطر مخصوص، از شهرت بسیاری برخوردار است. در تهیه این غذا از گوشت سینه و ران مرغ، زنجبیل تازه، سیر، موسیر، زیره، چوب دارچین، گردو، تخم‌ گشنیز، روغن زیتون، دارچین، عسل، گشنیز، زعفران و فلفل چیلی استفاده می شود .

خشیل

این خوراک به عنوان دسر مطرح است و با استفاده از شیره‌ خرما، بلغور گندم، آرد، کره، دارچین و شکر طبخ می شود، خشیل بسیار مغذی است استفاده از بلغور گندم و شیره خرما بر ارزش غذایی این خوراک افزوده است.

خشیل غذای محلی اردبيلي

سوغان سو

سوغان سو از دیگر غذاهایی است که در گذشته در اردبیل رواج داشت. این غذا را با استفاده از تخم مرغ، روغن، رشته، پیاز و آب می پزند و بر سر سفره می آورند. این غذا در مدت چند دقیقه آماده می شود و آن را مانند آبگوشت مصرف می کنند؛ یعنی اول آب آن را با نان می خورند و بعد نوبت به میل کردن رشته و تخم مرغ می رسد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری صدا و سیما اردبیل
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا