گروه مشاوران برندینگ فراسو
سموم و آفات
تازه‌ها

چه آفاتی درخت بادام را تهدید می کنند؟

مهم ترین آفات بادام

زنبور مغز خوار بادام

طرز خسارت این حشره بدین ترتیب است که لارو آن طی مدت ۱۱ ماه زندگی و میوه از مغز بادام تغذیه می کند. در اثر تغذیه این آفت مقداری از میوه ها می ریزد که گاهی درصد ریزش میوه به ۵۰ درصد هم می رسد و مقداری از میوه ها نیز که در مراحل بعدی آلوده می شوند روی درخت خشک شده و حتی پس از برداشت محصول همچنان روی درخت باقی می ماند.

آفت شته سبز درختان بادام

این شته با تغذیه از پشت برگ و شاخه های جوان باعث پیچیدگی برگ بادام می گردد.

آفت شته آردی درختان بادام

در ماه های تابستان می توان این شته ها را روی برگ های انواع نی که میزبان ثانوی هستند مشاهده کرد. این برگ ها در سطح بالایی دارای لکه های خشکیده (نکروزه سیاهرنگ) با هاله زرد رنگ می باشند.

آفت شته سبز هلو در درختان بادام

اثر تغذيه شته ها برگ های جوان شیره گیاهی خود را از دست داده و باعث پیجش برگ ها می شوند نهایتا درختان بادام از رشد باز مانده و ضعف درخت را به همراه و با توجه به این که طول دوره زندگی این شته کوتاه و تولید مثل آن زیاد است خسارت قابل توجهی به درختان وارد می شود. این شته باعث انتشار بیماری های ویروسی نیز می گردد.

آفت شته خالدار هلو در درختان بادام

این شته به صورت گروهی روی قسمت هایی از تنه و سرشاخه دیده می شود و با تغذیه از شیره گیاهی و به همراه آن ضعف درختان باعث جلب آفات ثانویه از جمله حشرات پوست خوار و چوب خوار به سمت درختان ضعیف می گردد.

آفت سیردار سفید آسیایی درختان بادام

سپردار سفید ابتدا روی سر شاخه های فرعی و نهایتا زیر برگ ها و میوه در اطراف جوانه ها به صورت متراکم خسارت می زنند. تراکم شدید این آفت ریزش گل برگ و میوه و خشکیدن سرشاخه را به همراه دارد و میوه های آلوده شکل غیر طبیعی پیدا می کند.

آفت شپشک نخودی درختان بادام

این آفت با مکیدن شیره نباتی باعث ضعف درختان میزبان شده و بر خلاف سایر شپشک ها به میوه خسارت نمی زند بلکه خسارت آن به برگ ها و شاخه ها می باشد. با ترشح عسلک باعث تجمع گرد و خاک در سطح تنه، سرشاخه، برگ ها و احيانا تولید دوده (فوماژن) می گردد و در نتیجه باعث رکود فعالیت های فیزیولوژیک درخت به خصوص کربن گیری و تنفس می گردد.

پوست خوار مدیترانه ای درختان میوه

  • ضعف عمومی درختان، خشک شدن سریع شاخه ها و نهایتا مرگ درختان
  • عدم جریان شیره گیاهی در قسمت های هوایی و کوچک ماندن میوه ها
  • ایجاد سوراخ های ریز و دایره ای شکل در سطح شاخه ها و تنه و ایجاد شبکه کانال های طولی و عرضی متقاطع در زیر پوست و سطح چوب

آفت سوسک پوستخوار درختان بادام

این آفت جزو آفات ثانویه است و درختان بادامی را که به نوعی ضعیف شده اند مورد حمله قرار می دهند. دارای رژیم چوب خواری بوده و لارو و حشره کامل از ناحیه زیر پوست درختان بادام تغذیه می نماید. تعداد دالان های لاروی از ۵۰ عدد تجاوز نمی یابد.

کرم طوقه و ریشه درختان بادام

در ناحیه طوقه و یا ریشه اصلی لاروهای سفید رنگ و خمیده که شبیه نعل اسب می باشند تجمع نموده و از قسمت های چوب و آوندهای آبکش تغذیه می نمایند و توده ای از فضولات  قهوه ای رنگ آفت در آن نواحی مشاهده می شود. قسمت های آفت زده به حالت پوسیده در آمده و با مختصر فشاری شکسته می شود. حشرات کامل نیز از برگ پوست شاخه های جوان درختان بادام تغذیه می کند.

سوسک شاخک بلند رزاسه درختان بادام

لاروها در داخل سرشاخه ها شروع به تغذیه می کنند و باعث قطع آوندها شده که منجر به اختلال در جریان شیره نباتی می شود و نهایتا برگ ها و میوه ها پلاسیده شوند.

کرم سفید ریشه درختان بادام

خسارت اصلی مربوط به مرحله لاروی است که در طول ۳-۲ سال در زیر خاک از ریشه های گیاه میزبان تغذیه می کند و با جویدن ریشه های فرعی و پوست ریشه های اصلی موجب زرد شدن و خشکیدن کامل گیاه میزبان می گردد.

آفت سرشاخه خوار هلو درختان بادام

در مراحل اولیه رشد، لاروها وارد سرشاخه شده و موجب خشک شدن آن ها و ایجاد سرشاخه های فرعی می گردد و در مراحل بعدی وارد میوه شده و موجب از بین رفتن آن ها می گردد.

آفت پروانه پوستخوار درختان میوه

مشخص ترین نشانه این آفت وجود شیرابه های سفید رنگی و … است که از پوست تنه درختان خارج می شود و این بر اثر تغذیه لاروها از زیر پوست و ناحیه کامبیوم می باشد. سوراخ های تغذیه ای توسط فضولات حشره مسدود می گردد.

آفت کنه عمومی یا کنه تار عنکبوتی درختان بادام

کنه های ماده در زیر برگ ها تارهای بسیار نازکی می کنند. بر اثر تغذیه برگ های درختان آلوده گرد آلود و حالت تار عنکبوتی می گیرند. در صورت خسارت شدید برگ درختان ریزش می کند، میوه ها کوچک و نهایتا موجب ضعف درختان در سال های بعد می گردند.

 

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۶۵ ( ۱ نتایج)
منبع
پسته رفسنجان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا