گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاسموم و آفات

زمان‌ کوددهی درختان مثمر

انواع درختان مثمر برای رشد و نمو خود به کودهای متفاوتی نیاز دارند که استفاده کود ازته برای درختان مثمر در اسفندماه و اوایل فروردین ماه بهترین جذب را دارند.

انواع درختان مثمر برای رشد و نمو خود به زمان‌ کوددهی متفاوتی نیاز دارند. مرکبات به ازت و فسفر نیاز دارند. این درختان در سال سه بار در ماه های اسفند، اردیبهشت و مرداد به کوددهی نیاز دارند.

استفاده کود ازته برای درختان مثمر در اسفندماه و اوایل فروردین ماه بهترین جذب را دارند. در دوره دوم از کود نیترات اوره استفاده کنید زیرا که جذب آرام آن برای رشد و نمو درختان بسیار مناسب می باشد. در مرحله بعدی از کود نیترات آمونیم استفاده کنید، زیرا بعد از ریزش برگ ها به صورت کامل جذب گیاه می شود و ذخیره خوبی برای فصل بعدی می شود.

شناخت انواع کودها

  • کود فسفر: بهترین کود برای رشد سریع درختان کود فسفر می باشد. این کود ها قابلیت حرکت پایینی در زمین دارد و برای مصرف این کود باید حتما در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری در کنار ریشه قرار داده شود.
  • کود ازت: استفاده بیش از حد کود ازت اصلا توصیه نمی شود ولی استفاده از این کود برای باروری گیاهان بسیار مفید می باشد.
  • کود پتاسیم: بهترین زمان استفاده از کود پتاسیم اولین روزهای فروردین می باشد و بهتر است به جای توزیع سطحی در زمین در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری به درختان داده شود.
  • گوگرد: گوگرد هم یکی از انواع کودهای مورد نیاز برای رشد و نمو درختان می باشد.
  • منگنز: این کود از پراستفاده ترین کود ها در زمین های اسیدی و قلیایی می باشد. استفاده از این کود در دی و بهمن ماه به صورت چالکود مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کود کلسیم: این کود در درختان مثمری چون سیب و گلابی به صورت محلول پاشی است. در کشور ما کاربرد کلسیم به غیر از مناطق شمالی برای مناطق دیگر توصیه نمی شود.
  • کود آهن: این کود از مهمترین کودها می باشد که به صورت چالکود در زیره قطره چکان ها استفاده می شود.
  • کود منگنز: این کود جزء بهترین کودها برای رشد سریع درختان می باشد، ولی به دلیل هزینه زیاد این کود فقط در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کود روی: این کود باعث گل دهی در گیاهان می شود. کود روی را در فصل آخر سال در نیمه سایه انداز درخت، به صورت محلول پاشی بعد از هرس درختان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کود مس: کود مس به علت قدرت پایین حل شوندگی فقط در زمین های اسیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین زمان‌ کوددهی به درختان بر چه اساس تعیین می شود؟

برای این منظور لازم است چند نکته را در نظر بگیرید:

۱-به هیچ عنوان نهال های تازه کشت شده را در سال اول کود ندهید.

برخلاف تصور برخی از افراد که گمان می کنند بهترین زمان کوددهی به درختان در زمان کاشت است، در صورتی که به سراغ متخصصین در امر باغداری بروید، به شما تذکر می دهند که برای تسریع در رشد نهال ها به سراغ کوددهی نروید. چرا که این درختان کوچک و نوپا، ریشه ای حساسی داشته و کوددهی به درختان منجر به سوختگی در ریشه می شود. در نتیجه نه تنها کمکی به نهال نکرده بلکه زمینه را برای از بین رفتن آن فراهم نموده اید.

۲-کوددهی در فصل استراحت درخت فراموش نشود.

درست است که در پاییز و زمستان درختان به خواب می روند اما فراموش نکنید که اگر برخی از نیازهای درخت در این زمان تامین گردد، هم مقاومت آن نسبت به سرما و بیماری ها بیشتر شده و هم در بهار سریع تر رشد  خود را شروع خواهد کرد. در چنین شرایطی است که ثمره درختان افزایش می یابد. بنابراین بهترین زمان کوددهی به درختان در این دو فصل قبل از غالب شدن جمعیت موجودات مضر است.

۳-همزمان با شروع رشد فعال، کوددهی به درختان را انجام دهید.

به جرات می توان گفت که بهترین زمان کوددهی به درختان که نقش بسیار اساسی در تولید میوه های درشت و با کیفیت دارد، در اوایل بهار و همزمان به نمایان شدن شکوفه ها است. در این زمان با گرم شدن هوا، درخت سریع شروع به شکوفه دهی می کند که تعداد و بنیه این شکوفه ها، کمیت و کیفیت میوه ها را تعیین خواهد نمود. به همین دلیل است که گفته می شود در میان تمام زمان هایی که کشاورز باید به درخت کود بدهد، بهترین زمان کوددهی به درختان در بهار است. البته اگر این فرصت را به هر دلیل از دست داد، اول تیرماه بهترین زمان کوددهی به درختان است حتی المقدور جبران زمان از دست رفته بشود.

بیشتر بخوانید:

زمان سمپاشی درختان میوه
انواع کودها و موارد مصرف آن ها
تاثیر کود نیترات دار بر کشاورزی

زمان‌ کوددهی برای درختان میوه

چند نکته برای مدیریت ماده مغذی طی هر مرحله تولید میوه

مرحله ۱: گرده افشانی

کوددهی برای فروت‌ست (Fruit set) در واقع فصل پیش از رشد شکوفه شروع می‌شود. امسال، جوانه‌ها را از فصل قبل تغذیه کنید تا در فصل فروت‌ست خوبی از میوه داشته باشید. کوددهی در طی رشد شکوفه مهم است چون همیشه می‌توانید میوه‌ها را تنک و کم پشت کنید، اما اگر در ابتدای کار میوه نداشته باشید، نمی‌توانید شکوفه و فروت‌ست تولید کنید. در هنگام گرده افشانی و تنظیم میوه اولیه، عنصر بور بسیار مهم است.

مواد مغذی رشد ویتامینو و پورپلاس در طی این مرحله باعث تحریک رشد محصولات چند ساله مانند باغستان و تاکستان می‌شوند. همین طور ویتامینو و بورپلاس باعث تنظیم فروت‌ست و حفظ جوانه‌ها می‌شود و برای کاربردهای محلول پاشی در نظر گرفته شده است.

مرحله ۲: رشد اولیه

برای رشد اولیه اغلب نیتروژن و فسفر لازم است، که برای ایجاد شاخ و برگ (تاج‌پوش) و انرژی لازم برای دریافت و نگهداری مجموعه میوه‌ها استفاده می‌شود. به طور کلی، نرخ کود براساس آن چیزی که برای سن درخت مناسب است و بر اساس نتایج آزمایش خاک تعیین می‌شود.

مرحله ۳: اواسط تا اواخر فصل

کلسیم و پتاسیم مواد مغذی جهت کنترل اواسط تا اواخر فصل هستند. در حالیکه در این مدت هر گونه‌ای به پتاسیم بیشتری احتیاج دارد، اما برای برخی از انواع سیب‌ها کلسیم مهم است.

کاربردهای محلول پاشی راهی برای تنظیم دقیق یک محصول، تغذیه در مراحل رشد معین یا مقابله با دوره خشکی با جذب کم آب است – اما برای رسیدن به تعادل مناسب با خاک شروع کنید. در این زمان، از آنجا که درختان هم در این مرحله جوانه‌هایی را برای فصل آینده می‌سازند، استفاده از ریزمغذی‌ها می‌تواند مهم شود.

مرحله ۴: اواخر فصل / پس از برداشت محصول

بعضی از انواع زودرس سیب و تمام انواع گیلاس‌، حتی در اواخر فصل، رشد نسبتا خوبی دارند. به همین خاطر، استفاده از حشره‌کش و قارچ‌کش‌ها، حتی بعد از برداشت، باعث می‌شود برگ‌ها تا جاییکه ممکن است حفظ شوند و درخت انرژی بیشتری برای گذراندن زمستان داشته باشد. بعضی از کشاورزان با کوددهای نیتروژن در اواخر فصل، به عنوان راهی برای بهبود رشد سریع و رویش بهاری استفاده می‌کنند.

در طول کل فصل رشد، باید از کودهای NPK با یک برنامه کوددهی متعادل استفاده شود. کودهای NPK در درجه اول برای استفاده به صورت ریشه‌ای در خاک است، اما همچنین می‌تواند به صورت محلول‌پاشی استفاده شود. کودهای NPK دسترسی به فسفر را در طول فصل فراهم می‌کند. همین طور پتاسیم را برای استفاده در محلول پاشی یا کوددهی فراهم می‌کند، که بسته به نوع محصول یا زیرگونه‌اش امکان به روش‌های مختلف وجود دارد. برخی گونه‌ها به کلسیم اضافی نیاز دارند. محصولات وطن‌بیو می‌توانند برای داشتن منبع کارآمد کلسیم با بسیاری از محصولات دیگر در یک مخزن مخلوط شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا