گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاسموم و آفات

تاثیر کود نیترات دار بر کشاورزی

کوددهی یکی از فاکتور های ضروری برای گیاهان است و اکثر باغداران و کشاورزان در پی کودهایی هستند که نیاز های مختلف محصولات و یا درختانشان را برطرف کنند.

کود نیترات کلسیم یکی از نمک های پر مصرف کلسیم است که به رنگ سفید می باشد و به دلیل حلالیت بالای آن در آب بر خلاف سایر ترکیبات رایج کلسیم نظیر سولفات کلسیم، کربنات کلسیم و هیدروکسید کلسیم، مصارف زیادی دارد.

در حال حاضر در کشورهاي توسعه یافته به کیفیت مواد غذایی اهمیت بیشتري داده می شود زیرا مصرف بیش از حد کودهاي ازته و فسفره در اراضی کشاورزي منجر به تجمع نیترات وکادمیوم در محصول می شود. یونهاي نیترات ونیتریت از جمله مهمترین آلاینده هاي منابع آب هاي سطحی و زیر زمینی می باشد که علاوه بر چرخه طبیعت ازت در اثر ورود فاضلاب خام انسانی، صنعتی و همچنین فاضلاب هاي کشاورزي ، مواد زائد جامد شهري وصنعتی، تخریب جنگل ها ومراتع نیز وارد منابع آب و خاك شده و می توانند اثرات نامطلوبی بر سلامتی مصرف کنندگان برجاي گذارند.

تحقیقات محققان علوم پزشکی نشان میدهد این آفت کش ها علاوه براینکه میکروارگانیسم هاي خاك را از بین می برند مقداري از آن روي محصولات غذایی باقی می ماند.

نیترات یک ماده سرطانزاست و باعث سرطان دستگاه گوارش ، ناهنجاري هاي عصبی و اختلال در سیستم غدد درون ریز وسیستم ایمنی بدن می
شود و همچنین باعث اکسید کردن هموگلوبین و تولید به مت هموگلوبین و عدم کارایی کافی گلبول قرمز می شود.نیترات ونیتریت ها پس از خورده شدن در معده انسان تولید نیتروز آمین می کنند که باعث ایجاد سرطان کبد ومثانه می شوند.

بروز آسیب و نقص هاي مادرزادي و زنتیکی ، تولد نوزاد با وزن کم ، سقط جنین، اختلال در عادت ماهیانه زنان وبلوغ زودرس از دیگر عوارض مخرب نیترات ونیتریت ها می باشد.

آلودگی آب هاي زیرزمینی توسط نیترات ها ي کودهاي شیمیایی باعث افزایش آلودگی غذاها ودر نتیجه باعث افزایش بیماري هاي ناشی از نیترات ها می شوند. نیترات به سرعت با آبیاري شسته و وارد خاك می شود ، گیاه هم آن را به سرعت جذب بافت خود می کند و پس از مدتی نیترات را سر فرصت به نیتریت تبدیل می کند.کادمیوم فاضلاب جایگزین کلسیم شده و درنتیجه افزایش شکستگی استخوان وآسیب به سلول هاي مغزي را به دنبال دارد.

اگر از کودهاي طبیعی ، حشره کش هاي ارگانیک استفاده شود. اگر کنترل آفت ها ، جایگزین کنترل شیمیایی محصولات شود و اگر یارانه ي سموم دفع آفات قطع شود می تواند در کنترل نیترات ها موثر واقع گردد.

کود نیترات پتاسیم

نیترات پتاسیم با فرمول شیمیایی KNO3 است.

نیتروژن و پتاسیم از عناصری هستند که به مقدار قابل توجهی توسط گیاه از خاک برداشت شده و بایستی در طول دوره رشد همواره به مقدار کافی در اختیار گیاه قرار گیرد. پتاسیم نیترات یک کود کاملا محلول در آب است که می‌توان از آن در هر مرحله از رشد گیاه استفاده نمود. ازت موجود دراین کود باعث بهبود رشد رویشی می‌شود و پتاسیم آن در بهبود کیفیت، افزایش مقاومت به خشکی، شوری و آفات و بیماری‌ها بسیار موثر است.

پتاسیم نیترات کود بسیار مناسبی برای برطرف کردن کمبود پتاسیم در هر مرحله از رشد گیاه است.

تاثیرعناصر پتاسیم نیترات بر درختان و گیاهان

نیتروژن: نیتروژن یکی از مهمترین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان است. این عنصر در سنتز اسید های آمینه و پروتئین ها نقش اساسی داشته و جزئی از ساختار کلروفیل برگ است و کمبود نیتروژن در گیاهان به صورت کاهش در رشد و تغییر در رنگ برگ  گیاه بروز می کند. اگرچه نیتروژن به مقدار زیادی در هوا وجود دارد اما این عنصر باید توسط باکتری های موجود در خاک به شکلی قابل جذب ( نیترات و آمونیوم) تبدیل شوند.

پتاسیم:این عنصر نیز به طور کلی نقش بسزایی در بهبود کیفیت گیاهان و محصولات کشاورزی دارد. برای مثال: افزایش رشد ریشه، باعث فعال شدن ۵۰ تا ۶۰ آنزیمی که در رشد گیاهان مؤثر هستند، می شوند و در فرایند فتوسنتز و … نقش به سزایی دارند.

نشانه های نیاز به استفاده از پتاسیم

  • اگر گیاهان و یا درختان شما رشدی آهسته دارند.
  • اگر برگ های درخت و یا گیاه شما مانند قبل سبز نیستند و یا تغییر رنگ داده اند.
  • اگر میوه ی درختان کوچک مانده اند و یا به اندازه کافی رشد نمی کنند.
  • اگر گیاه گلدار شما به خوبی و در زمان مناسب گل نمی دهند.
  • اگر کیفیت میوه چندان خوب و مناسب نیست.
  • اگر درخت و یا گیاه شما در مقابل بیماری مقاوم نیست.

زمان و مقدار مصرف نیترات پتاسیم

پتاسیم نیترات یک کود کاملا محلول در آب است که به صورت های مصرف خاکی، کود آبیاری و محلول پاشی قابل استفاده می‌باشد.

۱.مصرف خاکی:  به میزان ۵۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار در زمان کاشت

۲.کود آبیاری و سرک:  به میزان ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم در هکتار در ۲ تا ۳ نوبت در طول فصل رشد

۳.محلول پاشی: به میزان ۲ تا ۵ کیلوگرم در هزار لیتر آب

مزایای مصرف

۱.افزایش میزان تولید و بهبود کیفیت محصول

۲.افزایش مقاومت گیاه در مقابل خشکی،

۳.آفات و بیماری‌ها

این کود را می‌توان در هر مرحله از رشد گیاه خصوصا برای باغات پسته، درختان میوه، محصولات صیفی و سبزی، سیب زمینی، نیشکر و کشت های گلخانه ای استفاده نمود.

کود نیترات امونیوم

آمونیوم نیترات (AN) با فرمول شیمیایی NH۴NO۳ در واقع، یک کود شیمیایی مصنوعی هست. است که برای نیتراته کردن خاک جهت کشاورزی بکار می‌رود و به کشاورزی وحاصل خیزی خاک کمک می‌کند. و بازدهی محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

هم چنین ماده منفجره نیز هست و حل‌شدن آن در آب بسیار گرماگیر می باشدو در معادن قابل استفاده است.

اشکال مختلف کود نیترات آمونیوم

۱.مایع

۲.خشک (گرانول)

۳.به‌صورت بلوره‌ای

آمونیوم نیترات یک کود کشاورزی بسیار مهم با NPK برابر با ۰-۰-۳۴ است (۳۴% ازت) که البته خلوص پایین تری نسبت به کود اوره دارد. مزیت کود آمونیوم نیترات نسبت به اوره، پایدارتر بودن و عدم از دست رفتن ازت در اتمسفر می باشد.

نیترات آمونیوم همراه با اوره یک پوشش مناسب برای استفاده در فصل بهار است. در ابتدای رشد آنها، از گیاهان دریغ نکنید تا در دوزهای بیشتر مصرف نیتروژن مصرف کنند و در کنار گوگرد، این عنصر به ویژه به خوبی و به سرعت جذب می شود. این ویژگی آن در ترکیب شیمیایی  Agrochemicalمیباشد.

زیرا گوگرد خود به تنهایی ماده مغذی موجود در گیاهان نیست. از لحاظ فیزیولوژیکی، نیترات آمونیوم یک کود اسیدی است که در همان زمان خاک را با یک واکنش طبیعی PH اسیدی نمی کند. اما اگر از نیترات آمونیوم روی خاک های اسیدی استفاده می کنید، به طور موازی لازم است کربنات کلسیم را در حدود ۰.۷۵ گرم در هر ۱ گرم از نیترات استفاده کنید.

چراکه نیترات آمونیوم برای اشباع فعال گیاهان با نیتروژن مورد نیاز است. این وظیفه اصلی او است که کمک می کند تا علاوه بر اینکه ترکیب ترکیبات ماکرو و میکرو الکترون را نیز شامل می شود.

نیترات آمونیوم  نه تنها خاک را با مواد مغذی ضروری تغذیه می کند، بلکه گیاهان را از یک توده بیماری ها محافظت می کند. تقویت ایمنی آنها به خصوص مربوط به زمانی است که زمین به شدت از یک تک محصول سالانه (عدم رعایت تناوب زراعت) بهره برداری میشود

انواع نیترات آمونیوم

آمونیاک ساده: این نوع نیترات آمونیوم می تواند جایگزین درمعادن دیگر مواد معدنی کود اوره ، اوره آمونیاک با نام تجاری ب باشد این مواد به دو دسته مصرف تقسیم می شود: کود اوره واوره آمونیاک عالی برای استفاده و ذخیره در خانه میباشد و در فروشگاه ها فروش می شود برای پرورش گل های زینتی ، پس از تحمل در زمستان پنجره برای تغذیه اولیه گیاه، در شرایط روزهای  کوتاه زمستان، نیتروژن یک عنصر حیاتی است.

آمونیاک-پتاسیم :مردم آن را “نیترات هندی” نیز می نامیده اند. این عنصر مخصوصا برای باروری زودرس بهار درختان میوه مناسب است. این نیز مناسب برای جلوگیری از برنامه، و پس از آن بالا پانسمان برای یک گوجه فرنگی مناسب است، زیرا پتاسیم طعم میوه را بهبود می بخشد وشیرین میکند

نیترات منیزیم: مورد استفاده برای سبزیجات و حبوبات به عنوان یک منبع اضافی منیزیم. کلسیم موجود در هر دو حالت خشک و مایع است که نیازی به رقیق شدن ندارد.

مقدار مصرف کود در هنگام کاشت به طور مستقیم بستگی به کیفیت خاک دارد. اگر لازم است که زمین کشت شده در حال زراعت را بماند، استفاده از حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم در متر مربع کافی است. اگر ما زمین های کم و کم مصرف را تغذیه کنیم، میزان مصرف به ۳۵-۵۰ گرم در مترمربع افزایش می یابد.

نیترات آمونیوم می تواند به عنوان کود برای کاشت نشاء استفاده شود. این گیاهان جوان را تقویت می کند، آنها را با مواد مغذی لازم تامین می کند و آنها را از بیماری های مختلف محافظت می کند. برای پرورش فلفل، خیار استفاده می شود. خربزه، و همچنین برای گوجه فرنگی، قبل از گلدهی، و بعد از تشکیل تورم میوه استفاده می شود. به شیارهای کم عمق بین ردیف و ریختن دانه های نیترات آمونیوم، آنها را در زمین در ۲/۳ سانتی متر خاک میریزند. خوراک تا یک بار، ۳ هفته پس از سبزشدن.

 درختان میوه – ۱۵-۲۰ گرم در متر مربع. نیترات خشک استفاده می شود برای تغذیه تنها یک بار، در اوایل فصل زمانی که برگ وجود دارد، و راه حل هستند دو تا سه بار در طول تابستان تغذیه، به ریشه. برای جذب دیگر مواد کمک میکند .راه حل در این نسبت تهیه شده استفاده – ۲۵-۳۰ گرم است و باید در ۱۰ لیتر آب رقیق شود. بر خلاف بسیاری از کودهای معدنی،  جذب نیترات آمونیوم دشوار نخواهد بود، و روند انتشار در حال حاضر در ۰ درجه سانتیگراد شروع می شود.

اوره و نیترات آمونیوم یکسان هستند؟

مبتدی ها اغلب این دو کود را یکی میدانند و هر دو متعلق به گروه نیتروژن میدانند و فرق آن این است که با محتوای ماده فعال هستند: اوره (اوره) – ۴۶.۶۳٪ نیتروژن، نیترات آمونیوم – ۳۴٪. دشوار است برای پاسخ به این سوال، چه بهتر است: اوره یا آمونیوم نیترات، اما، با توجه به استفاده باغبان با تجربه، در خاک های اسیدی (شنی و لوم شنی) اوره مناسب تر است.

در مورد تفاوت بین اوره و نیترات آمونیوم، می توانیم اشاره ای نکنیم که کاربامید برای پوشیدن سموم ریشه و کف پوش استفاده می شود، بدون اینکه ترس از سوختن گیاهان باشدنیترات آمونیوم به سرعت و قدرتمندی عمل می کند، اما باید با دقت کار کرد تا از آسیب رساندن به گیاهان جلوگیری شود و برای تغذیه برگی (محلول پاشی)این آماده سازی مناسب نیست

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا