گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بررسی نکات طلایی سربرداری شاخه های درختان میوه

در این مطلب سعی داریم تا به صورت تخصصی فرایند هرس درختان میوه را توضیح و همچنین به معرفی انواع روش هرس درختان میوه به صورت منحصر به فرد بپردازیم، پس لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید. به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آریانهال، در ادامه به بررسی فرآیند هرس درختان می پردازیم.

تعریف هرس درخت:

هرس در زبان عامیانه به بریدن قسمت های اضافی درختان گفته می شود. این قسمت ها می تواند شامل شاخه و برگ شود. همچنین ممکن است قسمت هایی که هرس روی آن انجام شود زنده باشد و یا خشک شده باشند.

دلایل انجام هرس درخت میوه:

هرس در درختان به منظور تقویت و فرمدهی به آنها صورت می گیرد. اما در درختانی که میوه خوراکی تولید می کنند، عمده استفاده از هرس به منظور کمک به تقویت و افزایش توان درختان برای تولید محصول صورت می گیرد.

همانطور که می دانید انرژی درختان در اثر فرایند سیتوپلاسم و فتوسنتز حاصل می شود و در نهایت به یاخته درختان منتقل می گردد. این انرژی می تواند از طریق نور آفتاب و یا کوددهی درختان میوه صورت گیرد.

در نتیجه رشد سلول های گیاهی جدید انرژی درختان بیشتر شده و در تمامی درخت پخش می شود. حال اگر بخواهیم توان درخت را در قسمتی مشخص که بیشترین باردهی را دارد که به اصطلاح شاخه های بارده درخت گفته می شود، جمع کنیم، شاخ و برگ اضافی را قطع کرده و توان درخت را در نقاط بارده درخت کنترل می کنیم.

زمان هرس درخت میوه به صورت عمومی:

زمان هرس در درختان میوه به نوع درخت و فصل باردهی آن بر می گردد. گروه عمده ای از کشاورزان برای اکثر درختان میوه اواخر فصل تابستان را به منظور هرس فرمدهی انتخاب می کنند.

معمولا هرس باردهی که به نیت تقویت درختان برای شروع باردهی سالانه انجام می شود، یک تا دو ماه قبل از شروع زمان باردهی انجام می شود. هس باردهی در درختان میوه تاثیر بسزایی در رشد و تولید محصولات آنها خواهد داشت.

هرس زمستانه یا به اصلاح هرس سیاه، نوعی از هرس است که بیشتر در فصل زمستان و زمانی که درختان در خواب زمستانه هستند انجام می شود. نوع دیگری از هرس، هرس سبز یا هرس تابستانه نام دارا که در فصل تابستان صورت می گیرد.

تاثیر هرس روی درختان میوه به صورت عمومی:

هرس درختان میوه باعث تقویت بنیه درختان برای تولید  محصولات خود می شوند. هر چه درخت انرژی و توان بیشتری برای تولید محصول داشته باشد، می تواند محصولات با کیفیت تر و بیشتری تولید کند.

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که هرس به تنهایی نمی تواند تضمینی برای تولید محصولات بیشتر باشد. بلکه مواردی مثل کودهی، آبیاری مناسب، نور کافی و… در کنار نوع نژاد درختان، می تواند مزارع پر سودی را به وجود بیاورند.

زمان و مراحل هرس درخت گردو:

هرس در درختان گردو از جمله موارد مهمی است که می تواند علاوه بر تولید محصول به افزایش طول عمر درختان گردو نیز کمک کند. هرس درخت نهال گردو معمولا در ۲ زمان انجام می شود.

هرس های درخت گردو به ترتیب هرس باردهی و هرس فرمدهی نام دارند.

هرس فرم دهی که معمولا در اواخر تابستان و شروع فصل سرما انجام می شود قسمت های از درختان که مانع رسیدن نور کافی به نقاط پایین تر می شود و یا تراکم آنها با درختان کناری زیاد است، قطع می گردد.

نوع دیگری از هرس، هرس باردهی نام دارد به صورت عمومی در اواخر زمستان انجام می شود. معمولا این نوع از هرس در درختان گردو هر ساله باید انجام شود تا درختان با آمادگی انرژی کامل به فصل باردهی خود ورود کنند.

مراحل هر دو نوع هرس معمولا به این صورت است که شاخه های جانبی یا چسبیده به تنه اصلی به وسیله قیچی های باغبانی جدا می شوند.

اگر درخت بزرگ و یا سن بیشتری داشته باشد، معمولا از اره های دستی و یا برقی استفاده می شود. بعد از هرس درخت گردو قسمت های هرس شده باید به وسیله محافظی مثل چسب باغبانی پوشیده شود تا آلودگی به درون درختان نفوذ نکنند.

امکان خرید نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی از نهالستان هایی نظیر www.ariyanahal.ir فراهم شده، اما توصیه می شود رسیدگی های لازم جهت پرورش درختان میوه را به درستی صورت دهید.

زمان و مراحل هرس درخت بادام:

بهترین زمان هرس درخت بادام زمانی است که این درختان در خواب زمستانی هستند. این زمان را می توان در یک بازه ۴ ماهه و از ابتدای آبان تا اوایل اسفند ماه در نظر بگیریم.

هرس در درختان بادام نیز به منظور افزایش توان آنها برای تولید محصولات بیشتر و با کیفیت تر انجام می شود و همچنین در بیشتر موارد، شاخه و برگ هایی که به بیماری مبتلا شده اند را به وسیله هرس کردن، قطع می کنیم.

جوانه زنی در درختان بادام بسیار است. به منظور فرم دادن به درخت بادام و بر اساس فواصل مشخص طبق الگوی کشت نباید درختان مانع از نور رسانی به درختان دیگر شوند.

به همین دلیل در سال های ابتدایی کشت باید جوانه ها و شاخه های نو را که ممکن است مانع از نور رسانی به درختان دیگر می شوند را قطع نماییم. معمولا در نهال بادام شاخه های اصلی کم می باشد. در نتیجه سایر شاخه ها به عنوان شاخه ی جانبی هستند و می توان انها را هرس کرد.

شما می توانید  در ادامه ی مطالعه ی این مقاله با مراجعه به سایت نهالستان آریا نهال؛ وارد بخش مقالات سایت شده و به تخصصی ترین مقالات حوزه کشاورزی علاوه بر مقاله ی هرس درخت میوه دست بیابید.

همچنین، نهالستان آریا نهال بهترین ارقام نهال میوه را برای فروش برای کشاورزان و باغداران عرضه داشته است. اگر در صدد خرید نهال و یا احداث باغ میوه می باشید می توانید به نشانی سایت www.ariyanahal.ir مراجعه نمایید.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا