گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی
تازه‌ها

غذاهای بوشهری، تند و خوشمزه

انواع غذاهای محلی بوشهر

هر کدام از استان های کشورمان با توجه به مواد طبیعی موجود در آن استان و شرایط محیطی استان غذاهای ویژه ای دارند. استان‌های جنوبی کشور و به خصوص بوشهر، فرهنگ غذایی بسیار ویژه‌ای دارند که روحیه‌ی گرم و مهمان نواز مردم جنوبی را به خوبی نمایان می‌کند. استان بوشهر به لحاظ فرهنگی، رژیم غذایی و آشپزی یکی از مناطق غنی ایران به شمار می‌رود . این استان  دارای اقلیم حاره‌ای و رتبه ممتاز در تولید و کشت نخلیات، شیلات و مرکبات است و به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و روابط مردم آن با کرانه‌های عرب‌نشین حوضه جنوبی خلیج فارس فرهنگ و رژیم غذایی آنان تا حدودی تحت تاثیر رژیم غذایی اعراب، قرار گرفته است. غذاهای بوشهری طعم و مزه ی جادویی دارد که با یک بار چشیدن، عاشق این غذا ها می شوید. برخی از غذاهای معروف بوشهری عبارتند از:

رنگینک

یکی از خوشمزه‌ترین مواد غذایی که با خرما تهیه می‌شود، رنگینک است که دارای گونه‌های مختلفی است. رنگینک جزو شیرینی هایی است که علاوه بر شیرینی و خوشمزگی، دارای کالری بسیار بالایی است و به عنوان یک غذای پرانرژی محسوب می‌شود.

گمنه یا للک

للک یکی از غذاهای مورد علاقه مردم استان بوشهر است که از گندم تهیه می‌شود. گندم به جای آنکه آنقدر آسیاب شود که تبدیل به آرد شود، با یک درجه کمتر آسیاب شده و للک تولید می‌شود. للک به جای برنج و نان همراه با غذا مصرف می‌شود.

غذای بوشهری

ته‌انداز ماهی

یکی از غذاهای پرکاربرد در استان بوشهر، ته‌انداز ماهی است. برای پختن ته انداز، ماهی را سرخ کرده و همراه با پیاز و سبزیجات (گشنیز و شوید) هنگام دم کردن برنج آن را لابه‌لای برنج می گذارند. ته‌انداز میگو نیز به همین روش تهیه می‌شود. با این اختلاف که به جای ماهی از میگو استفاده می‌کنند.

نان‌ها

در استان بوشهر پختن دو نوع نان معمول است: یکی در تنور و دیگری روی تابه. نان تنوری ضخیم است که به گرده مشهور است و روی آن را کنجد می‌پاشند و در تنور می‌پزند. نان نازک را با ابزاری به نام تیر روی صفحه‌ تخته‌ای به نام خون پهن می‌کنند سپس آن را روی تابه می‌پزند. نوع این نان نازک و خشک تا ماه‌ها قابل نگهداری است. روی تابه نان نرم و کوچکتری به نام مشتک یا بلبل نیز تهیه می‌شود که بیشتر برای صبحانه صرف می‌شود. انوان نان‌های دیگری به نام نان شیرین، قراپیچ پادرازک نیز تهیه می‌شود.‏

قلیه ماهی

قلیه ماهی از غذاهای پرآوازه و خوشمزه بوشهر است که با چاشنی ترشی به نام تمر هندی تهیه می‌شود.

قلیه میگو

میگو در استان بوشهر به روش‌های مختلف و متنوعی طبخ و مصرف می شود که یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی که با میگو تهیه می شود، قلیه میگوی بوشهری است.

قیمه بوشهری

قیمه بوشهری هم از نظر ظاهری و هم از نظر مزه با دیگر قیمه‌ها متفاوت است. قیمه بوشهری را می‌کوبند و باید طوری گوشت آن له شده باشد که با زدن قاشق کش بیاید. این خورش معمولا با شکر پلو صرف می‌شود.

حلوای انگشت‌پیچ

حلوای انگشت پیچ یکی از غذاهای مجلسی و لذیذ است. وقتی خوراک اصلی قلیه ماهی باشد به‌علت اینکه طبع ماهی سرد است و آن را تند و تیز هم درست می کنند؛ اکثرا حلوا خرمایی یا رنگینک و یا حلوای انگشت پیچ را هم کنار آن سرو می کنند.

ماهی دودی

با استفاده از شور کردن ماهی به روش مخلوط و سپس دود سرد تهیه می‌شود. دود دادن ماهی ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ برای اﻓﺰاﯾﺶ زﻣﺎن ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری بلکه سبب بهبود طعم و دلپذیری ماهی می‌شود.

میگو سوخاری و میگو پلو

یکی از غذاهای مورد علاقه بوشهری‌ها، میگوی سوخاری است که دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است. میگو پلو نیز یکی دیگر از غذاهایی سنتی و محلی بوشهری‌ها است. میگو همراه با سبزیجات و ادویه‌جات مورد نیاز سرخ می‌شود و لابه‌لای برنج قرار می‌گیرد.

مسقطی جنوبی

یکی از شیرینی‌های جنوبی به خصوص بوشهر مسقطی است که با استفاده از گلاب، هل و زعفران، شکر، کره و مغز پسته تهیه می‌شود.

غذای بوشهری

یتیمک بوشهری

یتیمک یک غذای بوشهری است که شاید به نوعی معادل یتیمچه معروفی باشد که در تمام نقاط کشور پخته می‌شود . این غذا گوشت ندارد و سرخ کرده نیست و به همین دلیل می‌توان آن را در دسته غذاهای سالم و رژیمی جا داد.

لگیمات

یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین شیرینی‌های سنتی استان بوشهر است که در جنوب استان بوشهر علاقمندان بسیار زیادی دارد و به وفور تهیه می‌شود.

مجبوس

مجبوس یا مکبوس یک غذای عربی است که از مخلوط پلو با ادویه‌های مختلف به همراه مرغ درست می‌شود.

شکر پلو

شکرپلو یکی از غذاهایی است که در بوشهر و برخی از شهرهای جنوبی به همراه قیمه‌ی بوشهری در مجالس و ضیافت‌ها و عزاداری‌ها سرو می‌شود. طعم شیرین این غذا ممکن است با هر سلیقه‌ای سازگار نباشد اما در کنار قیمه‌ی بوشهری که طعمی ترش و شور دارد، ترکیبی مناسب را می‌سازد.

دال عدس

دال یه غذای بوشهری، هندی هست که با دو نوع سیلقه دوستش دارن با دانه های مشخص عدس قرمز و دیگری ناپیدا بودن دانه های عدس. دال عدس سرشار از بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین آ) است، از این رو مصرف این منبع غنی غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و قوه‌ی بینایی فواید بسیاری دارد.

کبه

کبه در واقع غذایی عربی است که به شکل‌های بسیار متفاوتی در ایران هم پخت می‌شود. مانند یتیمک، بلغور ریز گندم یا للک شالوده‌ی اصلی این غذا را تشکیل می‌دهد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
دکتر سلامدانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا