گروه مشاوران برندینگ فراسو
مكانيزاسيون
تازه‌ها

چه قطره چکان هایی در آبیاری قطره ای مورد استفاده قرار می گیرند؟

انواع قطره چکان ها در آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای یکی از روش های آبیاری تحت فشار است که در آن آب به وسیله ی قطره چکان ها در اختیار گیاه قرار می گیرد. با استفاده از این روش آب مستقیما به منطقه فعالیت ریشه نبات رسیده و تلفات به حداقل خود می رسد. با این روش آبیاری کود دادن همراه با آب نه تنها امکان پذیر بلکه کم و بیش الزامی است. پخش کود در سطح خاک خشک موجب تلف شدن آن می شود. زیرا مواد غذایی بدون حل شدن در آب نمی توانند به منطقه توسعه ریشه برسد.

انواع قطره چکان ها

بر اساس شکل مسیر جریان آب، گسیلنده ها به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:

۱-گسیلنده های کوتاه مسیر (Short path): طول مسیر آب در داخل این گسیلنده ها کوتاه است. از جمله این گسیلنده ها انواع ورتکس، میکروجت و مینی آبپاش را ذکر کرد. این گسیلنده ها از پلاستیک یا فنر ساخته می شوند و کم و بیش شکل هندسی ثابت با سوراخ های ساده ای دارند.

۲-گسیلنده های طولانی مسیر (Long path): مسیر آب در این گسیلنده ها طولانی است. این گسیلنده ها خود به انواع گسیلنده تنظیم شونده، گسیلنده های واسنجی تقسیم بندی می شوند. ساده ترین نوع گسیلنده طولانی مسیر لوله بسیار باریک پلاستیکی است که سوراخ کم و بیش مویینی در آن تعبیه شده است.

۳-گسیلنده تنظیم کننده فشار: در این نوع گسیلنده ها مسیر عبور آب به نحوی است که فشار به طورخودکار تنظیم می شود. مسیر عبور آب در این گسیلنده ها کلا از جنس قابل انعطافی ساخته شده و یا در قسمتی از آن مواد لاستیکی یا پلاستیکی به کار برده شده است. لذا در اثر افزایش فشار که تمام یا قسمتی از مسیر تنگ تر می شود، در هنگام کاهش فشار منبسط می گردد. در نتیجه در دامنه نسبتا وسیعی از تغییرات فشار، مقدار دبی خروجی از این گسیلنده ها ثابت یا تقریبا ثابت است.

۴-گسیلنده تمیز شونده خودکار: این گسیلنده ها طوری ساخته شده اند که در اثر افزایش یا کاهش سریع فشار مقطع جریان تا حد زیادی متسع می شوند. در این گسیلنده ها نیز از مواد لاستیکی یا فنر استفاده شده است که در اثر تغییر فشار، دهانه خروج آب را باز کرده و مواد اضافی که در روز به رسوب  نموده اند از آن خارج می شوند. به علت اینکه این عمل نمی تواند در مسیر طولانی آب موثر باشد، غالبا گسیلنده های تنظیم کننده از نوع کوتاه مسیر ساخته می شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا