گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هامكانيزاسيون

انواع هیتر در مرغداری و مزایای آن

یکی از تجهیزات پرکاربرد در مرغداری ها مخصوصا در فصل زمستان و روزهای سرد، هیتر می باشد. همان طور که افزایش بیش از حد دما در مرغداری ها تأثیرات منفی زیادی به همراه دارد، سرد بودن هوای سالن مرغداری نیز سلامت مرغ ها و بازدهی مرغداری را تحت الشعاع قرار میدهد.

یکی از مهم ترین دلایل دیگر جهت استفاده از هیتر های مرغداری به این منظور است که گاز های متصاعد شده از فضولات جوجه ها باید از سالن خارج شود و هوای سالم وارد گردد که در غیر اینصورت جوجه ها با انواع بیماری ها مواجه می شوند.

حرارت و سیستم های گرمایشی یکی از مهم ترین تجهیزات در سالن های مرغداری به حساب می آید. هوای گرم و مطلوب نقش اساسی در سلامت جوجه ها و میزان رشد آنها دارد همچنین در سالن های مرغداری جریان هوای گرم باید در اطراف سطح زمین که جوجه ها قرار دارند در جریان باشد.

انواع هیترها در مرغداری ها

به همین منظور در این بخش با انواع برخی از هیتر های مرغداری آشنا خواهید شد.

  • هیتر کوره ای

هیترهای کورهای از مشعل، دیگ فلزی، شبکهای از لوله های موازی، فن پرقدرت، ترموستات و تابلوی برق تشکیل شدهاند. حرارت ناشی از سوختن گاز یا گازوئیل این دستگاه، هوای ورودی را گرم نموده و با فشار یک فن پرقدرت این هوای گرم شده به داخل سالن هدایت میشود.این دستگاه در سیستم های تهویه تونلی کاربرد زیادی دارد. محفظه ی احتراق از لوله های هوای گرم جداست، لذا گاز حاصل از احتراق در کوره ی این وسایل وارد سالن نمیشود. به طور معمول کابینت و محفظه ی احتراق این دستگاه ها در پیش سالن و یا بیرون از سالن قرار داده میشود و بنابراین از اکسیژن سالن برای اشتعال استفاده نمیشود.

  • هیتر موشکی

هیترهای موشکی یا جت مسترها انواع دیگری از دستگاههای گرماساز هستند که از آنها در سالن مرغداری ها استفاده میگردد.ساختار آنها به شکل استوانه است که معمولا از سقف آویزان میگردند و با قدرت و توان مختلف در بازار موجود میباشند. از نظر نوع مصرف سوخت انواع نفت سوز، گازسوز و گازوئیل سوز آنها موجود است.

از جمله مزایای آنها دارا بودن سنسورهای حرارتی برای روشن و خاموش شدن اتوماتیک دستگاه بدون نیاز به کارگر است. قدرت پرتاب هوا در این سیستم به وسیله ی هواده های برقی (فن آکسیال یا سانتریفیوژی) به خوبی تأمین میگردد و هوای گرم را ۴۰ تا ۵۰ متر در طول سالن پرتاب میکنند. هیترهای موشکی در دو نوع اگزوزدار و فاقد اگزوز عرضه میشوند که اکیدأ استفاده از انواع اگزوز دار آن توصیه میشود.

زیرا گازهای سمی حاصل از سوخت را از طریق لوله ی اگزوز به بیرون از سالن انتقال میدهند. ضمنأ باید توجه نمود این دستگاه باید دارای لول های برای تأمین اکسیژن مورد نیاز برای اشتعال از بیرون مرغداری باشد.

حرارت و سیستم های گرمایشی یکی از مهم ترین تجهیزات در سالن های مرغداری به حساب می آید. هوای گرم و مطلوب نقش اساسی در سلامت جوجه ها و میزان رشد آنها دارد.

  • هیتر خورشیدی مرغداری (هیتر سولار) 

هیتر خورشیدی یکی از بهترین انواع هیتر مرغداری به شمار می‌آید. استفاده از این نوع هیتر، مصرف انرژی را پایین آورده و هزینه‌های گرمایشی را کاهش می‌دهد. علاوه براین، هیترهای خورشیدی سازگار با محیط زیست هستند و به علت تولید انرژی پاک به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند.

یکی از مشکلاتی که هیترهای خورشیدی دارند، این است که در نبود تابش نور آفتاب باید متصل به منبع انرژی جایگزین شوند. هم‌چنین قیمت خرید و نصب این هیترها، نسبت به هیترهای دیگر بالاتر است.

  • هیتر پنلی

هیترهای پنلی یکی از ایمن‌ترین انواع هیتر مرغداری هستند. اگر منبع انرژی هیترهای پنلی انرژی خورشیدی باشد، مقدار میزان مصرف انرژی به حداقل می‌رسد. مصرف برق هیترهای پنلی تقریبا یک سوم دیگر هیترهای برقی است.

این هیترها با مصرف حداقل انرژی، به مدت بسیار طولانی محیط مرغداری و جوجه‌های شما را گرم نگه می‌دارند. با به کارگیری هیترهای پنلی، از تولید بیش از اندازه‌ی گرما نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. می‌توانید هیتر پنلی را پشت دیوار لانه‌ی مرغ‌ها نصب کنید. هیترهای پنلی ایمنی بسیار بالایی دارند. علاوه بر تولید گرمای مناسب و مطبوع، سلامت مرغ‌ها و ایمنی محوطه‌ی مرغداری، با استفاده از هیتر پنلی تامین می‌شود .

مزایای جت هیتر مرغداری

۱.به دلیل مجهز بودن به فن های قوی دارای قدرت گرمایشی و گرمادهی بالا هستند و می توانند سالن هایی با مساحت زیاد را گرم نگه دارند.
۲.در صورت نصب جت هیتر به سقف فضای کمی را اشغال می کنند و با دیگر تجهیزات اشکال ایجاد نمی کنند.
۳.دارای مدل های متنوع و انواع سوخت مصرفی هستند.
۴.نوع دودکش دار آنها راندمان گرمایی بسیار بالایی دارند.
۵.نوع بدون دودکش جت ها بسیار اقتصادی بوده و گرمایش بالایی دارند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا