گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای واریان کرج

روستای واریان از روستاهای مسیر کرج به چالوس در استان البرز ایران است که روستای زیبای واریان کرج، در بخش شرقی سد امیر کبیر(کرج) و در حدود ۲۵ کیلومتری از ابتدای جاده چالوس واقع شده است.

روستای واریان از روستاهای مسیر کرج به چالوس در استان البرز ایران است که روستای زیبای واریان کرج، در بخش شرقی سد امیر کبیر(کرج) و در حدود ۲۵ کیلومتری از ابتدای جاده چالوس واقع شده است.

تاریخچه این روستا به دو دوره قبل از احداث سد کرج و بعد از آن تقسیم می ‌شود. واریان قدیم‌ قبل از احداث سد در بستر کنونی دریاچه سد کرج قرار داشت و  در حال حاضر بخش  زیادی از آن زیر آب رفته است، این روستا تقریبا مانند شهر بود و از نظر مواد غذایی همه چیز در آن تولید می ‌شد و مسیر ماشین‌ رو نیز داشت اما بعد از ساخت سد تعدادی از باغ‌ های اهالی واریان در حاشیه شرقی سد قرار گرفت كه این باغ ‌ها هیچ راه دسترسی به جز قایق نداشتند، همان باغ‌ ها واریان امروزی را تشكیل می‌ دهند.

امرار معاش در روستای واریان

 مجاورت روستای واریان در کنارآب شیرین سد کرج اقتصاد این روستا را تحت تاثیر قرار داده و موجب رونق فعالیت های کشاورزی و باغداری در آن شده است. به طوری که محصولاتی از جمله غلات و انواع میوه ها در این روستا به خوبی به عمل می آید.

البته دامداری و زنبورداری هم در این روستا رونق دارد و به همین دلیل لبنیات و عسل نیز از جمله سوغات این روستا می‌باشد. در حالت کلی شغل اصلی اهالی روستای واریان کشاورزی، گله داری، کرباس بافی، گیوه سازی و زنبورداری است و اهالی آن از طریق این فعالیت ها امرار معاش می کنند.

برخی از آداب و رسوم مردم روستای واریان

واریانی ها هم مانند اهالی دیگر روستاهای ایران دارای یک سری آداب و رسوم خاص هستند که از جمله آنها می توان به نوعید اشاره کرد. این رسم در واریان به این صورت است که اهالی روستا در اولین روزهای سال به دیدن خانواده هایی که به تازگی عزیز خود را از دست داده اند می روند و از آنها دل جویی می کنند.

آنها گاهی دیدن از این خانواده ها را به دیدن از آشنایان و خانواده ی نزدیک خود ارجحیت می دهند و ابتدا به نزد آنها می روند. البته امروزه این رسم مقداری تغییر کرده به این صورت که تقریبا همه ی اهالی روستا در اولین روز سال، در حسینیه ی واریان گرد هم جمع می شوند تا همه در کنار هم باشند و آغاز سال جدید را جشن بگیرند و لذت با هم بودن و حس صفا و صمیمیت و دوستی را به هم بچشانند. از دیگر مراسماتی که به بهترین شکل در واریان انجام می شود مراسم ماه محرم است.

سوغات روستا واریان

به دلیل داشتن آب سد در این منطقه رونق باغداری و کشاورزی بسیار زیاد است که محصولاتی مانند: انواع میوه، غلات، عسل و لبنیات از سوغات اصلی این روستا بشمار می رود.

روستاهای اطراف واریان

روستاهای کلوان، کندر، ارنگه، خوزنکلا، پل خواب و مورود در اطراف روستای واریان قرار گرفته‌اند که هرکدام دیدنی‌ها و زیبایی خود را دارند. سفر خود را با بازدید و گشت و گذار از روستاهای نزدیک واریان پر بارتر کنید.

با سایر روستاها آشنا شوید:

روستای سرخاب استان البرز
روستای گچسر روستایی در استان البرز و در جاده چالوس
روستای برغان منطقه ییلاقی استان البرز

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا