گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سه برنامه کلیدی ایران برای افزایش ضریب امنیت غذایی/جهان چگونه به جنگ ناامنی غذایی می رود

نهادهای بین المللی به تامین امنیت غذایی در جهان هشدار می دهند و در این میان راهکارهایی هم کشورها برای آینده دارند، سه برنامه کلیدی ایران برای تولید غذا هم شنیدنی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،نهادهای بین المللی به تامین امنیت غذایی در جهان هشدار می‌دهند و در این میان راهکارهایی هم کشورها برای آینده دارند.

در میان این هشدارها، کشورها تمرکز روی تولید کالاهای اساسی را مهمترین راهکار می دانند و تلاش دارند که از تولید محصولات غیر ضروری بکارند و به تولید محصولات ضروری بیفزایند در این میان کشور ما هم چند طرح در دست اجرا دارد.

افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی توقفی ندارد و روزبه روز در حال افزایش است، رشد قیمت‌ها در انواع غلات، خوراک دام و دانه‌های روغنی مشهود است.

رشد قیمت محصولات اساسی از دو سال پیش پس از شیوع ویروس کرونا بیشتر شد و با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین شدت گرفت به طوری که قیمت‌ها دو برابر شد.

امروز هم در بازارهای جهانی قیمت گندم با یک دلار افازیش نسبت به روز گذشته به قیمت ۷۹۶ دلار و ۷۵ سنت در هر بوشل افزایش یافت، قیمت دانه روغنی سویا رشد ۳.۵ دلاری را ثبت کرد و قیمت دام زنده و شکر هم با افزایش قیمت روبه رو شدند.

شیوع بیماری کرونا باعث شد زنجیره عرضه کالا مختل شود، پروتکل‌های شدید بهداشتی که برای انتقال کالا از مرزها وضع شد شرایط را برای صادرات و واردات سخت تر کرد. علاوه بر این خود کشورها  هم قوانین سخت برای صادرات وضع کردند آنها ابتدا اولویت خود را برای تامین داخل دادند و عوارض زیادی را برای صادرات وضع کردند. روسیه از پیشتازان وضع قوانین سخت گیرانه برای صادرات بود که روی محصولات استراتژیک و کودهای شیمیایی چنین قوانینی وضع کرد.

همچنین کشورهای دیگری که تولید کننده اصلی کودهای شیمیایی بودند صادرات این محصول ضروری برای تولیدات کشاورزی را ممنوع کردند که بارها فائو و بانک جهانی برای عواقب این کار هشدار دادند.

اما وقوع جنگ روسیه و اوکراین هم که هر دو  از تامین کنندگان اصلی غلات و دانه روغنی در جهان هستند، تامین غذا در جهان را با مشکل مواجه کرد.

این دو کشور در مجموع ۳۰ درصد غلات جهان را تولید می کنند، وقوع جنگ، صادرات از این کشورها را سخت و در مقاطعی متوقف کرد و حتی بر تولید آنها در سال جاری تاثیر گذاشت.

در چنین شرایطی که جهان چشم انداز خوبی برای تامین امنیت غذایی ندارد، کشورها راهکار خوداتکایی و تمرکز روی تولید محصولات اساسی را در اولویت قرارداده اند و این راهکار نهایی آنها برای رفع این معضل است.

کشور ما هم چند برنامه برای تمرکز روی تولید کالاهای اساسی دارد که طرح الگوی کشت، کشاورزی قراردادی، افزایش تولید در دیم از آن جمله است.

وزارت جهاد کشاورزی این طرح‌ها را کلید زده اما موفقیت در این طرح‌ها را به اما و اگرهایی موکول کرده از جمله می گوید طرح الگوی کشت نیاز به ۱۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که بدون آن اجرای این طرح عملی نیست و یا این طرح فراوزارتخانه ای است که سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هم باید به کمک بیایند.

اکنون که رقابت سختی درجهان برای تولید و ذخیره سازی محصولات اساسی شکل گرفته برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی باید هر چه زودتر از محصولات آب بر و غیر ضرور به محصولات اساسی بچرخد که در آینده که دور نیست از رقابت با کشورها و تامین امنیت غذایی کشور عقب نماند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا