گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

احتمال هجوم ملخ صحرایی به کشور در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در هشداری گفت: طبق پیش‌بینی فائو، با توجه به احتمال هجوم ملخ صحرایی در اردیبهشت ماه سال آینده به کشور باید آمادگی لازم در بحث اعتبارات، امکانات و آموزش داشته باشیم.

«سعید معین» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت ایران برای مبارزه با احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور افزود: بارندگی خوبی طی دو تا سه ماه گذشته در شبه جزیره عربستان، شرق آفریقا و جنوب ایران داشته‌ایم یکی از عوامل تبدیل ملخ صحرایی از حالت انفرادی به حالت مهاجر رطوبت و وجود منابع غذایی و سبزینه است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: پایش و ارزیابی در کشورهای آفریقایی، شبه جزیره عربستان و ایران در حال انجام است منتهی وقتی تراکم ملخ صحرایی از اندازه‌ای بیشتر می‌شود این آفت از فاز انفرادی وارد فاز مهاجر می‌شود که امکان هجوم به کشورها را دارد.

وی خاطرنشان کرد: این آفت می‌تواند روزانه پروازهای بلند تا ۲۰۰ کیلومتر داشته باشد و در صورت وجود باد موافق تا ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کند؛ بنابراین یکی از علل خطرناکی ملخ صحرایی قدرت جابه‌جایی این آفت است.

معین اضافه کرد: این آفت می‌تواند حدود ۳۰۰ تخم در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری خاک بگذارد که جمعیت تصاعدی را ایجاد می‌کند و به همه گیاهان حمله می‌کند حتی می‌تواند تیر چراغ برقی که از چوب است را تغذیه کند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: طبق بررسی‌های فائو اکنون لکه‌هایی از تجمع ملخ صحرایی در جنوب عربستان و یمن دیده شده است.

این مقام مسوول گفت: سازمان فائو هشدار داده که کشورها از لحاظ ردیبای، پایش دقت بیشتری داشته باشند؛ زیرا در یکی دو ماه آینده پیش‌بینی شرایط آب و هوایی مطلوب در شبه جزیره عربستان و ایران را داریم که در صورت تداوم شرایط آب و هوایی امکان افزایش و هجوم وجود دارد.

وی با بیان اینکه بلوغ یک نسل ملخ صحرایی حداقل ۳ ماه زمان می‌برد افزود: احتمال ورود ملخ صحرایی در اواسط و اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ وجود دارد که اگر شرایط خوب آب و هوایی تداوم داشته باشد ممکن است این آفت از شرق آفریقا به جنوب شبه جزیره عربستان و از آنجا به ایران هجوم آورد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون اقداماتی همچون رصد و ردیابی استان‌های درگیر، آموزش، تامین امکانات توسط این سازمان صورت گرفته است تا در صورت نیاز به موقع وارد عمل شوند.

معین اضافه کرد: افزود: امسال تا پایان دی‌ماه ۱۵ میلیون هکتار نمونه‌برداری و ردیابی در ۱۰ استان درگیر همچون ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: اولویت برنامه‌های ردیابی و مبارزه با استان‌های خط اول یعنی هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و استان‌های خط دوم؛ یعنی جنوب فارس و جنوب کرمان است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: گزارش‌های پایش و ردیابی کشورها به مرکز بین‌المللی ملخ ارسال می‌شود که به صورت بولتن در اختیار حدود ۶۰ کشور درگیر ملخ صحرایی عضو این مرکز قرار می‌گیرد.

معین، یکی دیگر از اقدامات آموزش نیروهای انسانی برای مبارزه است گفت: آموزش نیروهای انسانی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان انجام شده و حدود ۴۰ روز گذشته نیروهای انسانی استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد آموزش دیدند.

وی درباره امکانات این بخش افزود: اکنون ۲۰۰ دستگاه سمپاش توربو لاینر پشت وانتی و حمل انسانی داریم که هر کدام قادر هستند روزانه تا ۲۰۰ هکتار عملیات سمپاشی انجام دهند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: همچنین ۲ هزار انواع اقسام ادوات و سمپاش در استان‌های درگیر موجود است که در صورت بروز هرگونه مشکل وارد عمل شوند.

معین درباره میزان سم برای مبارزه با ملخ صحرایی در کشور بیان کرد: در استان‌های جنوبی کشور نزدیک ۶۰ تن سم برای مبارزه با ملخ صحرایی موجود است که به تناسب تاریخچه مبارزاتی سال‌های ۹۷ – ۹۸، ۹۸ – ۹۹، ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ توزیع شده و مشکلی فعلاً نداریم همچنین در انبار مرکزی سازمان حفظ نباتات به میزان لازم ادوات سمپاشی و سم وجود دارد.

به گفته وی، اکنون در دنیا مبارزه با ملخ صحرایی از حالت عادی (یعنی اختلاط سم با آب) به حالت استفاده از سم خالص تغییر یافته؛ زیرا اکثر این اقدامات در مکان‌های بیابانی صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره اعتبارات این بخش گفت: اگر حمله ملخ صحرایی اتفاق نیفتد که مشکل اعتباری نداریم؛ اما در صورت حمله با توجه به افزایش هزینه‌ها، حداقل به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که باید برای این بخش دیده شود.

معین خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ – ۹۸ ابتدا ۱۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافت که به دلیل کمبود این رقم به ۲۵ میلیارد تومان رسید.

وی یادآور شد: در سال ۹۸، بیش از ۷۵۰ هزار هکتار در ۱۰ استان کشور مبارزه انجام شد در سال ۹۸ – ۹۹ این رقم به ۴۰۰ هزار هکتار رسید تقریباً هر ساله با کاهش سطح مبارزه روبرو شدیم که هر ساله روند کاهشی بوده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با وجود روند کاهشی سطح مبارزه ما باید حداقل آمادگی برای مبارزه در سطح ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد. در سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا