گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای گچسر روستایی در استان البرز و در جاده چالوس

روستای گچسر در حال حاضر نیز به دلیل استقرار در جاده چالوس هتل قدیم، نزدیکی به پیست دیزین و غار طبیعی یخ مراد اشتهار منطقه ای دارد.

روستای گچسر از توابع بخش آسارای شهرستان کرج با مختصات جغرافیایی ۵۱ درجه و ۱۹ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۷ دقیقه عرض شمالی در ۶۵ کیلومتر شمال شرقی کرج قرار گرفته است. روستای گچسر از قدمتی طولانی برخوردار است و با توجه به آثار بر جا مانده از گذشته قدمت این روستا به دوره صفوی می رسد. این روستا در حال حاضر نیز به دلیل استقرار در جاده چالوس هتل قدیم، نزدیکی به پیست دیزین و غار طبیعی یخ مراد اشتهار منطقه ای دارد.

پيست ديزين در ۱۲ کيلومتري روستاي گچسر و در ارتفاع ۳۸۰۰ متري واقع شده است. اين پيست، ۲۳ بالابر در مسير اسکي، سه تله کابين، دو تله سي يژ، هفت تله اسکي و بالابرهاي دوچرخه و امکانات آموزشي مختلف مانند زمين هاي تنيس، واليبال، زمين بازي کودکان و پيست اسکي روي چمن دارد. همچنين در اين پيست امکاناتي براي اسب سواري، راهپيمايي و دوچرخه سواري فراهم شده است وآموزش و اجاره لوازم اسکي نيز در آن صورت مي گيرد.

غار يخ مراد در مسير جاده تهران – چالوس در ناحيه خوش و آب و هواي آزادبر گچسر قرار دارد و با دو ساعت پياده روي از روستا قابل دسترسي است. سرماي درون غار به اندازه اي است که تا خرداد ماه نيز قنديل هاي يخ در آن قابل مشاهده است. در فصل بهار، گل ها و گياهان معطر و زيبايي، محيط بيرون غار را مي پوشاند و فضاي دلنشيني براي اقامت موقت گردشگران فراهم مي آورد.

از دیگر جاذبه های تاریخی گچسر کوره های آجر پزی است که در ۳ کیلومتری جنوب گچسر قرار دارند و قدمتشان به دوره ی قاجار بر می گردد. این کوره ها دارای یک تنه ی استوانه ای بوده که در آن زمان با هیزم تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد گرم می شده است.

رودخانه گچسر از برترین دیدنیهای گچسر باعث زیبایی هر چه بیشتر این روستا شده است و عبور آن از میان روستا باعث ایجاد حس سر زندگی در روستا شده و درختان بسیاری نیز در مسیر عبور این رودخانه از روستا روییده است. درخت های سیب و گردویی که با آب این رود خانه آبیاری می شوند می توانند برای هر گردشگری که از این روستا بازدید می کند بسیار جذاب و دیدنی باشند.

پل سنگی با معماری ویژه ای در دو کیلومتری گچسر قرار دارد. قدمت این پل به دوره ی ایلخانی می رسد و نشانه هایی از مرمت دوره ی صفوی در آن دیده می شود.

در نزدیکی روستای گچسر و در روستای گرماب، مجموعه ی یک هکتاری از باغ لاله ها وجود دارد که گونه های مختلفی از لاله ها از جمله ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ های مختلف را در خود جای داده است.

درآمد بیشتر مردم روستای گچسر از فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری سنتی، امور خدماتی و تولید صنایع دستی تامین می‌شود. گندم، جو، انواع میوه‌های درختی مانند گردو، سیب، آلبالو و گیلاس از محصولات زراعی و باغی این روستاست. انواع فرآورده‌های دامی از قبیل ماست، پنیر، شیر و کشک نیز در گچسر به عمل می‌آید که علاوه بر مصرف داخلی به بازارهای اطراف نیز عرضه می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: ۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا