گروه مشاوران برندینگ فراسو
صنايع دستي
تازه‌ها

ابریشم دوزی، سوزن دوزی ظریف و زیبا

معرفی صنایع دستی ابریشم دوزی

ابریشم دوزی نوعی سوزن دوزی و از هنرهای ملی و بومی ایرانی است که طرح مورد نظر به وسیله ی نخ ابریشم روی پارچه دوخته می شود. برای دوخت ابربشم دوزی باید از نخ های ابریشمی خام یا مصنوعی استفاده کرد. با توجه به طرح و نوع پارچه، ضخامت نخ هم متفاوت است. عموما از پارچه های ابر یشمی‌ طبیعی یا مصنوعی برای این کار استفاده می کنند.

برای ابریشم دوزی از دوخت هایی مانند ساقه دوزی، ساتن دوزی، توپر دوزی کوتاه و بلند و همچنین دوخت نخ گلابتون استفاده می شود. ساقه دوزی از دوخت هایی است که برای دور دوزی، نشان دادن خطوط اصلی یا خطوط ظریف و باریک به کار می رود. گاه از کنار هم دوختن این تکنیک دوخت توپردوزی هم پدید می آید. ساتن دوزی دوختی است که حدفاصل دو خط موازی پر می شود. روش دوخت ابریشم دوزی برجسته به سبک دوخت کوتاه و بلند است.

در ابریشم دوزی می توان از انواع نقش های انسانی، حیوانی، پرندگان، گل و بوته، نقوش هندسی، اسلیمی و … بهره برد. از دوخت ابریشم دوزی می توان برای فضا و طرح های بزرگ استفاده کرد. این هنر برای تزیین لباس، یقه، سجاده، روکش جعبه، رومیزی، پرده، جلد قرآن، روتختی، کوسن و … کاربرد دارد.

ابریشم دوزی نیاز به ظرافت و دقت خاصی دارد زیرا زیبایی در این کار بسیار مهم است. برای مثال باید دقت کرد تا نخ در وسط کار گره نخورد، براقیت نخ هنگام دوخت حفظ شود و نخ صاف روی پارچه قرار بگیرد.

مصالح ابریشم‌دوزی

در ابریشم دوزی از ابزارهایی مانند نخ، سوزن، پارچه، انگشتانه، قیچی و کارگاه که خود از ابزارهای مشترک همه سوزن‌دوزی ها می‌باشد، استفاده می شود.

هم اکنون نیز ابریشم دوزی در اکثر استان ها انجام می گیرد و نام هر کدام از سوزندوزی ها متفاوت می شود. برای مثال ممقان دوزی نوعی ابریشم دوزی است که در یکی از شهرهای نزدیک تبریز به نام مامقان انجام می گیرد.

۰%

امتیاز کاربر: ۴ ( ۲ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا