گروه مشاوران برندینگ فراسو
صنايع دستي
تازه‌ها

پته دوزی، صنایع دستی کرمان

مراحل کار پته دوزی

پته دوزی جز صنایع دستی کرمان محسوب می شود. این نوع رودوزی روی پارچه ای ضخیم و پشمی انجام می گیرد که به آن عریض گفته می شود. در این هنر پته دوز به وسیله ی سوزن و نخ های رنگی که ریس می نامند، به پته دوزی می پردازد. در پته دوزی از طرح های گل، بوته، طرح های کهن ایرانی مانند بته جقه، درخت زندگی و طرح های مختلف دیگر استفاده می شود. پته به طور معمول در رنگ‌های عنابی، مشکی، سبز روشن، سبز تیره، زرد، نارنجی، قرمز، آبی‌تیره، سبز ماشی، لاکی و … است.

مراحل کار پته دوزی

پته‌دوز ابتدا خطوط اصلی را با ریس سیاه و کوک‌های بلند بخیه سوزن می‌زند که به آن ساق‌دوزی می‌گویند. بعد داخل نقش ها با پتک مربع و مورب رنگین می‌شود که به آب‌دوزی مشهور است. آخرین مرحله برگ‌دوزی و سایه‌زدن با نخ نازک و بخیه‌های مورب و شویدی کوتاه بلند است که اطراف حاشیه انجام می‌شود.

در حال حاضر پته‌دوزی بر روی سجاده، جا قرآنی، پرده، رویه کوسن، زیر لیوانی، رومیزی، سوزنی، بقچه، انواع تابلوهای تزئینی، روتختی، متکا، روپشتی، زیر بشقابی، جای دستمال کاغذی، تزیین لباس، مانتو، شال و… انجام می‌شود. در گذشته از پته برای دوخت دامن، کت و پالتو نیز استفاده می شد. این پارچه‌ دستباف به وسیله ی دستگاه های بافندگی چوبی تولید می‌شد.

در سال های اخیر دستگاه های چوبی جای خود را به دستگاه های تک فاز برقی دادند و بعد از آن نیز بافته‌های کارخانه ای جانشین عریض‌های دستباف شده اند. در حال حاضر نیز اکثر پته های کرمان را پته های کارخانه ای تشکیل می دهند.

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا