گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای شهرستانک با آب و هوای دلپذیر

روستای زیبای شهرستانک با آب و هوای دلپذیر و جاذبه های گردشگری گوناگونش یکی از بهترین ییلاق های استان البرز به شمار می رود.

روستای شهرستانک با طبیعتی چشم‌نواز در ۵۴ کیلومتری شمال غربی کرج قرار گرفته است و در مرز استان البرز و تهران قرار دارد که در منطقه ای کوهستانی در شمال کوه توچال واقع شده، هم از نظر آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی و هم از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد.

جاهایی دیدني روستای شهرستانک

  • کاخ شهرستانک یا کاخ ناصری

این کاخ درحدود سال‌های ۱۲۹۵ قمری به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد و امروز در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. این کاخ غیرمسکونی است و بخش‌های مربوط به دوره قاجار آن تخریب شده و تنها یک ساختمان که در دوره پهلوی دوم مرمت شده بود سرپا است. عمارت ناصری شامل یک ساختمان دو طبقه (دیوانی یا بیرونی) و یک ساختمان یک طبقه (حرمسرا یا اندرونی) می شد که با یک دیوار از هم جدا شده بودند. ناصرالدین شاه در ایام تابستان برای فرار از گرمای تهران از طریق جاده کالسکه‌رو شاهی در دوآب و گردنه آهار به شهرستانک می آمد تا از آب و هوای آن لذت ببرد.

  • قلعه دزدبند

مسیر سمت چپ کوه شاه‌نشین به سمت قلعه می‌رود. حدود نیم ساعت تا بالای قلعه راه دارید. البته فقط چند دیواره از این قلعه باقی مانده و اگر تجربه چندانی در کوهنوردی ندارید، بهتر است بالا نروید.

  • چشمه گله گیله

پس از گذشتن از کاخ ناصری و رفتن به سمت شمال روستا به چشمه‌ای می‌رسید که از زیر سنگی بزرگ می‌جوشد. آب چشمه گله گیله، از قلب زمین می جوشد و در کالبد یک رودخانه راهیِ دل روستا می شود. این رودخانه با گذر از میان روستا و طی مسیر ۱۵ کیلومتری طراوت خاصی را به آن مي بخشد. نزدیک چشمه درختان خودروی گردو، گیلاس و آلبالو درآمده که در فصل تابستان معمولا میوه دارند.

از دیگر دیدنی های شهرستانک باغ های میوه ی آن است که باغ های زردآلو بیشترین باغ هایش را تشکیل می دهند. البته درختان توت شیرین را هم نباید از یاد برد.

بیشتر بخوانید:

روستای گچسر روستایی در استان البرز و در جاده چالوس
روستای برغان منطقه ییلاقی استان البرز
روستای تاریخی کردان شهرستان ساوجبلاغ

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا