گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای تاریخی کردان شهرستان ساوجبلاغ

روستا کردان که از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز به شمار می‌رود، در فاصله 65 کیلومتری شمال غرب تهران و 25 کیلومتری کرج قرار دارد و یکی از زیباترین روستاهای نزدیک به تهران محسوب می‌شود.

روستای تاریخی کردان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در ارتفاع ۱۳۵۰متر از سطح دریا واقع شده است که از شمال با جاده کوهسار و برغان، از غرب با اراضی سیف آباد و بانوصحرا ،از جنوب با اتوبان کرج -قزوین و از شرق با شهرستان کرج مجاور می باشد.

در این روستا یک اثر تاریخی نیز وجود دارد که فاصله ۸۰۰ متری روستای کردان قرار دارد، نام این اثر تاریخی برج مقبره کردان است که در حقیقت آرامگاه امامزاده حسین از نوادگان امام سجاد(ع) به شمار می‌رود و بنای امامزاده یا شاهزاده حسین با پلانی مدور که دارای ۳۴ کنگره به ارتفاع شش متر بر روی بدنه و گنبد دوپوش از نوع عرقچین با شیوه آجر سنتی به صورت معمولی و رگ چین می باشد و از این نظر جزء بناهای زیبا و استثنائی محسوب می گردد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این برج با نمایی آجری و پلانی خورشیدی شکل و مدور، بر روی سکویی دایره مانند به قطر ۸ متر بنا شده و دارای ۳۴ کنگره به ارتفاع ۶ متر می‌باشد. ابعاد هر یک از پره‌های برج ۵۰×۴۰ سانتی‌متر و نوک پره‌ها مماس بر محیط دایره‌ای و دندانه‌ها تا پایه گنبد تداوم یافته است. گنبد این برج دوپوش و از نوع عرقچین می‌باشد.

درختان کهنسال توت و چنار محوطه امامزاده حسین کردان و جوی کوچک با آبی پاک و زلال در کنار جاده زیبای منتهی به امامزاده از جمله جاذبه‌های طبیعی است که با همراهی این اثر تاریخی فضایی معنوی و روح‌افزا را رقم زده‌اند.

رودخانه کردان از رودخانه‌های استان البرز است که از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه می‌گیرد. این رود با جهت شمال شرقی- جنوب غربی از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود.

از شاخه‌های اصلی رودخانه کردان می‌توان به دروان و برغان اشاره نمود.

شغل غالب ساکنین کشاورزی ،باغداری و دامداریست.

بیشتر بخوانید:

روستای وردیج و واریش تهران
روستای برغان منطقه ییلاقی استان البرز

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا