گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

عدم وجود آفات قرنطینه ای در ۶۵۰ هزارهکتار از اراضی زراعی تایید شد

معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات گفت: با انجام پایش و ردیابی ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور، عدم وجود آفات خطرناک قرنطینه‌ای خارجی در این اراضی تأیید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حفظ نباتات، مهدی قائمیان گفت: در راستای انجام عملیات ردیابی عوامل مهم قرنطینه خارجی کشور در سال ۹۸، سازمان حفظ نباتات ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور را مورد پایش و ردیابی قرار داده است. این اقدام با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی هر یک از استان‌های کشور و ابلاغ سطح ردیابی مربوطه از سوی معاونت قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان، توسط مدیریت‌های حفظ نباتات با کنترل و نظارت معاونت قرنطینه انجام گرفته است.

وی افزود: در سال جاری و تا کنون ردیابی ۲۶ آفت خطرناک قرنطینه خارجی کشور با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور در دستور کار مدیریت های حفظ نباتات استان‌ها قرار گرفته است که خوشبختانه تا کنون گزارشی مبنی بر مشاهده عوامل فوق به این سازمان ارسال نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از جمله آفات قرنطینه‌ای خطرناک و بسیار مهم برای کشور، آفت کرم برگخوار پاییزه است که برابر ردیابی‌های ملی و ستادی و همچنین گزارشات ارسالی مدیریت‌های حفظ نباتات استان‌ها، تا کنون گزارشی از وجود این آفت قرنطینه خارجی در کشور وجود ندارد ضمن اینکه آفت قرنطینه خارجی کرم برگخوار پاییزه یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین آفات تهاجمی دنیا محسوب می‌شود.

وی گفت: این سازمان پس از دریافت هشدارهای مربوطه از مجامع بین المللی نظیر گزارش سفیر و نماینده ایران در سازمان خواربار وکشاورزی و همچنین گزارش فائو مبنی بر احتمال ورود این آفت به ایران از طریق شبه جزیره عربستان، پاکستان و امارات متحده عربی، سریعاً ضمن اعلام هشدار به مدیریت حفظ نباتات تمامی استان‌ها، موضوع پایش آفت مذکور در دستور کارکارشناسان ذیربط قرار گرفت. به موازات این اقدامات، دستورالعمل نحوه شناسایی و ردیابی این آفت توسط کارشناسان معاونت قرنطینه و بهداشت گیاهی تدوین و در سایت سازمان به بارگذاری شد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به دامنه میزبانی بالای این آفت (با بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی میزبان) و نیز پتانسیل بالای خسارت زایی آن، در صورت ورود به کشور خسارتهای فراوان و جبران ناپذیری به تولید محصولات کشاورزی مهم و استراتژیک نظیر گندم، ذرت، پنبه، نیشکر و برنج وارد خواهد آمد که پیامد آن تضعیف امنیت غذای کشور خواهد بود. از این رو کشورهای آلوده به این آفت برنامه‌های اضطراری برای ردیابی، جلوگیری از گسترش آن و همچنین کنترل آفت به کار گرفته اند.

قائمیان اضافه کرد: در این راستا معاونت قرنطینه و بهداشت گیاهی این سازمان نیز با به کارگیری همه توان، امکانات موجود و با تکیه بر دانش فنی کارشناسان و متخصصین امر در سطوح ملی و استانی، ضمن ردیابی هزاران هکتار از مزارع کشور، اقدامات قرنطینه‌ای لازم نظیر ردیابی مشاهده‌ای، استفاده از فرمون و اپلیکیشن تخصصی موبایل را نیز در جهت جلوگیری از ورود و استقرار این آفت خطرناک به کشور (در مزارع و همچنین مبادی ورودی بندری در شمال و جنوب کشور) به عمل آورده است.

قائمیان افزود: اپلیکیشن تخصصی ردیابی این آفت توسط کارشناسان معاونت قرنطینه این سازمان ترجمه و ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی مربوطه در خصوص نحوه کار با اپلیکیشن مذکور، جهت استفاده در اختیار کلیه کارشناسان حفظ نباتات در سطح کشور قرار گرفته است. از آنجایی که حفظ و ارتقای امنیت غذایی، تولید کالاهای اساسی برای جمعیت رو به رشد کشور و کاهش وابستگی به واردات با اتکا به تولید داخلی و استفاده بهینه از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها، استعدادها و منابع، از اولویت‌های بخش کشاورزی به شمار می‌رود، ضروری است در این شرایط و در سالی که مزین به نام رونق تولید شده است از همه توان و امکانات کشور در جهت افزایش تولیدات بخش کشاورزی سود جست که این امر در سایه نظارت و پایش مؤثر و مستمر عوامل خسارت زای گیاهی امکان پذیر خواهد بود. در این خصوص سازمان حفظ نباتات با ارسال نامه‌ای به استانداران سراسر کشور ضمن تبیین موضوع، خواستار توجه ویژه آنها و همچنین سازمان مدیریت بحران استان‌ها در جهت توجه بیشتر و پشتیبانی از این امر شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا