گروه مشاوران برندینگ فراسو
صنايع دستي
تازه‌ها

نازک کاری صنایع دستی شاخص کردستان

نازک کاری هنری است که به وسیله ی آن روکش های چوبی با ظرافت و زیبایی ساخته می شوند و روی وسیله ی مورد نظر قرار می گیرند. این هنر از صنایع دستی مهم استان کردستان است و نازک کاری شهر سنندج از بهترین نازک کاری های ایران و حتی جهان است. قدمت این هنر به یک قرن و نیم می رسد. نازک کاری با استفاده از چوب های خوش نقش جنگلی انجام می شود و بیش تر از چوب گردو، سنجد و گلابی در این کار استفاده می شود.

نازک کاری هنری است که به وسیله ی آن روکش های چوبی با ظرافت و زیبایی ساخته می شوند و روی وسیله ی مورد نظر قرار می گیرند. این هنر از صنایع دستی مهم استان کردستان است و نازک کاری شهر سنندج از بهترین کارهای ایران و حتی جهان است. قدمت این هنر به یک قرن و نیم می رسد. این هنر با استفاده از چوب های خوش نقش جنگلی انجام می شود و بیش تر از چوب گردو، سنجد و گلابی در این کار استفاده می شود.

نازک کاری هنری است که به وسیله ی آن روکش های چوبی با ظرافت و زیبایی ساخته می شوند و روی وسیله ی مورد نظر قرار می گیرند. این هنر از صنایع دستی مهم استان کردستان است و نازک کاری شهر سنندج از بهترین کار های ایران و حتی جهان است. قدمت این هنر به یک قرن و نیم می رسد. این هنر با استفاده از چوب های خوش نقش جنگلی انجام می شود و بیش تر از چوب گردو، سنجد و گلابی در این کار استفاده می شود.

نازک کاری هنری است که گستره ی وسیعی دارد و در ساخت وسایل متنوع می توان از آن استفاده کرد. با این هنر وسایل زیبایی همچون میز شطرنج،  کیف، عصا، جعبه جواهر، قاب عکس، تخته نرد، جاسیگاری، قلمدان، رویه میز ساخته می شود. همچنین انواع سینی، شکلات خوری، ظروف مخصوص میوه، جعبه آرایش و … از دیگر وسایل ساخته شده به وسیله ی نازک کاری هستند. نردهایی که در سنندج تولید می شوند از بیشترین کیفیت و تنوع برخوردار هستند .

وسایل مورد نیاز :

کمان اره، روکش، زیرکار (نوع آن به وسیله ی مورد نظر که  قرار است ساخته شود و کاربرد آن بستگی دارد)، مشتی، مواد و وسایل عایق کردن چوب و مراحل پلی استیر.

نازک کاری چوب چگونه انجام می شود ؟

نازک کاری چوب به این صورت انجام می گیرد که قطعات کوچک چوبی به وسیله ابزار مورد نظر آماده می شوند

و سپس به صورت روکش بر روی بدنه چسبانده می شود و قطعات چسبانده شده، تحت فشار قرار گرفته و شکل می گیرند. به عبارتی دیگر اساس کار آن روکش کردن قطعات چوبی آماده شده براساس طرح مورد نظر بر روی زیرکار است.

امروزه منبت و معرق کاری نیز در کنار این هنر به کار برده می شوند که جلوه ی آن را دو چندان کرده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا