گروه مشاوران برندینگ فراسو
صنايع دستي
تازه‌ها

سوخته نگاری، صنایع دستی روی چوب

معرفی سوخته نگاری

سوخت‌نگاری تکنیک هنری ایجاد طرح‌های تزیینی بر روی چوب از طریق سوزاندن آن‌ها با میلۀ فلزی داغ است. این هنر بسیار وقت‌گیر است و به طور کامل با دست انجام می‌شود. می‌توان آن را هنر دقت، حوصله و تمرکز نیز دانست چون کوچک‌ترین بی‌دقتی باعث ایجاد نقص در اثر شده و اغلب قابل بازگشت نخواهد بود. به‌طور معمول برای ایجاد این نقوش از هویه استفاده شده و با استفاده از حرارت و تکنیک‌های خاص از قبیل تغییر دما و تغییر سرعت دست در زمان سوخت نگاری، طیفی از رنگ قهوه‌ای روی چوب ایجاد می‌شود. به طور کلی ابزار سوخت نگاری شامل هویه، چوب، سنباده، کاربن، زغال طراحی و طرح است.

شکل امروزی هنر سوخت روی چوب بدین گونه است که ابتدا طرح مورد نظر را با استفاده از کاربن زرد یا مستقیما روی چوب مورد نظر اعم از انواع جعبه های جواهرات، تندیس ها، تابلوها، جاکلیدی ها و… منتقل می کنند و سپس با استفاده از هویه شروع به سوزاندن طرح می کنند.

چوب افرا یکی از بهترین چوب‌های موجود برای سوخت نگاری است. جنس این چوب نه آن‌قدر محکم است که به‌ سختی بسوزد و نه آن‌قدر نرم که باعث فرورفتن هویه به داخل چوب و ایجاد فرورفتگی شود. از دیگر چوب‌های مناسب برای سوخت نگاری می‌توان چوب گلابی، نارنج، گردوی سفید و سپیدار را نام برد. در صورت عدم دسترسی به چوب مناسب می‌توان از روکش‌های چوب موجود در بازار استفاده کرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا