گروه مشاوران برندینگ فراسو
گياه
تازه‌ها

انواع پیاز و کاربردهای آن در آشپزی

پیازها به چند دسته تقسیم می شوند و چه خواصی دارند؟

پیاز از قدیمی‌ترین سبزی ها و صیفی‌جات پر کاربرد و مهم در وعده های غذایی مردم دنیا و ایران است. این گیاه که دارای خواص دارویی بی شماری است، از سرده سیر در زیرتیره پیازیان از تیره نرگسیان است. پیاز سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر کشت می‌شده‌ است و انواع مختلفی دارند. هر کدام از انواع پیاز ها خاصیت و طعم خاص خودشان را دارند و در انتخاب پیاز باید جنبه‌های مختلف آن و نوع پخت و پز در نظر گرفته شود. امروزه این گیاه یکی از پر مصرف ترین محصولات کشاورزی در سراسر دنیا است.

انواع پیاز :

به طور کلی دو نوع عمده پیاز وجود دارد: نوع سبز یا آبدار و نوع خشک یا بی آب. پیازچه که به آن پیاز سبز و پیاز بهاره هم می گویند رایج ترین نوع پیاز سبز است.

پیازها دارای گونه‌های مختلفی به شرح زیر باشد.

پیاز زرد:

این نوع پیاز بیشترین کاربرد در آشپزی را دارد و بهتر است به صورت خام استفاده نشود. گوگرد بالایی دارد و مزه‌ ی شیرین آن به خوش طعم شدن غذا کمک می کند. این نوع پیاز در کاهش قند خون و کلسترول خون مفید می‌باشد. این نوع پیاز برای درست کردن پیازداغ، کباب، شامی، انواع سوپ، استاک، خورش و … بهترین گزینه است و در تمام فصول در بازار موجود است.

پیاز زرد و کاربرد آن

پیاز سفید:

تندی پیاز سفید از پیاز زرد کم تر است  و کاربرد آن مثل پیاز قرمز است. این نوع پیاز بیش تر در غذاهای مکزیکی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را به صورت خام هم مصرف کرد.

پیاز سفید و کاربرد آن

پیاز قرمز:

پیاز قرمز پر رنگ ترین نوع پیاز هاست و بیش ترین قدرت را برای مبارزه با سرطان داراست و به حفظ کلسترول و سلامت قلب کمک می کند.این نوع پیاز بیش تر به صورت خام و در ترشی، سالاد، ساندویچ و کبابی کردن کاربرد دارد. در تزیین بشقاب هم می توان از آن استفاده کرد و تندی و طعم آن به اندازه سایر انواع پیاز‌ها نیست.

پیاز قرمز و کاربرد آن

ویدالیا یا پیاز شیرین:

این پیاز  شیرین و آبدار است و اولین بار در منطقه ی جنوب شرقی جورجیای آمریکا کشت شده است. این نوع، شیرین، ترد و آبدار هست و کمی طعم اون به تندی میزنه. این پیاز برای حلقه کردن، گراتین و سبزیجات پخته مناسب است.

پیاز موسیر:

این نوع پیاز خواص عالی سیر و پیاز را به صورت ملایم دارد و در آشپزی فرانسوی کاملا مرسوم است و در ترکیب با ماست و در ترشی کاربرد دارد.

پیاز موسیر و کاربرد آن

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا