گروه مشاوران برندینگ فراسو
گياه
تازه‌ها

تکثیر گل داوودی و نیازهای محیطی آن

معرفی گل داوودی

گل داوودی گیاه بومی منطقه آسیا و شمال شرقی اروپاست. نام علمی این گیاه Chrysanthemum بوده و از خانواده Compositae می‌باشد. این گیاه دارای ۱۰۰ تا ۲۰۰ گونه مختلف از گیاهان علفی چند ساله، یک ساله و گلخانه‌ای بوده و مرکز تنوع آن کشور چین است. همچنین از گیاهان تزیینی بسیار محبوب شمرده شده که در رنگ‌های متنوع، تقریبا در تمام دنیا یافت می‌شود.

برگ های گل داوودی به رنگ سبز تیره اند و ناحیه تحتانی ساقه تقریبا خشبی است. گلچه های میانی این گیاه لوله ای، گلچه های کناری زبانه ای و گل آذین کلاپرک می باشد. گل داوودی گیاهی دایمی با ساقه یک ساله می باشد. این گیاه در زمستان خشک شده و در بهار سبز می شود. رنگ گل های آن صورتی، زرد، بنفش، سفید و قرمز است.

تکثیر گل داوودی

شرایط محیطی:

خاک:

این گل به خاک همیشه مرطوب احتیاج دارد. برای خاک این گیاه می توانید به نسبت های مساوی از خاک باغچه، خاک جنگلی و کود دامی استفاده کنید. همچنین گل داوودی به بالا رفتن آمونیاک در خاک حساسیت زیادی نشان می دهد.

رطوبت و آبیاری:

رطوبت هوای ۵۰ درصد تا ۷۰ درصد برای گل داوودی مناسب است. خاک گل داوودی باید همیشه مرطوب باشد ولی نه حالت غرقابی. در هر هفته یکبار می توان با غبار پاشی رطوبت هوا را نیز تنظیم کرد. اگر هوا خیلی مرطوب باشد، برگ های گل داوودی به رنگ زرد در می آیند. همچنین تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

نور:

نور متوسط برای این گیاه مناسب است. اگر زمانی مشاهده کردید که غنچه ها باز نشده و بعضی از آن ها خشک شده اند، در این حالت لازم است بدانید که گیاه خیلی تشنه است. علت آن ممکن است نگهداری تعداد زیادی از غنچه ها روی هر ساقه و یا کم بودن نور محیط باشد. در تابستان گلخانه های داوودی باید مقداری سایه داشته باشند ولی در دیگر فصل های سال لازم نیست. اگر نور کافی نباشد غنچه های زیادی باز نمی شوند.

دما:

حرارت عادی تا بالا برای گل داوودی توصیه می شود. توجه داشته باشید که هوای خیلی گرم، ساقه ها و برگ ها را چروکیده می کند. اگر ساقه های گل داوودی دراز و منحرف باشد، به علت نور کم است. برای داشتن گیاهی متناسب باید آن را به محیط پرنورتری انتقال دهید.

تکثیر:

ازدیاد این گل به روش های مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

۱-قلمه: قلمه آن از ساقه های جوان با طول های ۵ تا ۸ سانتی متر گرفته شده و در ماسه مرطوب پرورش داده می شود. قلمه ها معمولا از شاخه های اطراف و جانبی پایه مادری انتخاب می شوند.

۲-تقسیم بوته: به طور معمول زمان انجام آن در اوایل پاییز یا اوایل بهار است. این گیاه دستک هایی را تولید می کند که به یک توده چند ساقه ای منجر می گردند که به وسیله ی آن می توان گیاه را تکثیر کرد.

۳-بذر: با توجه به اینکه گل داوودی گیاهی آلوگام (دگرگشن) می باشد و هتروزیگوسیتی بالایی را داراست، تکثیر با بذر تنها برای نژاد بهتر به کار برده می شود.

کود دهی:

این گل به مقادیر زیادی از نیتروژن و پتاسیم نیاز دارد. این گیاه به کود دهی بیش از حد حساس بوده و این امر موجب مرگ و مسمومیت بوته های گیاه می شود.

آفت ها:

از آفت های مهم برای این گیاه، شته ی داوودی است که موجب ایجاد گل هایی غیرعادی و کوچک می شود. به علت قارچ بوتریتیس که خودش ناشی از هوای مرطوب و سرد است، برگ های پایینی گل داوودی سیاه می شوند. برای از بین بردن علامت ها، غبار پاشی را کم کنید و گلدان را به محیطی گرمتر انتقال دهید.

۰%

امتیاز کاربر: ۱.۶ ( ۱ نتایج)
منبع
آسان طب
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا