گروه مشاوران برندینگ فراسو
آبزيان
تازه‌ها

چرا باید آبزیان را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

اهمیت مصرف آبزیان

غذاهای دریایی ارزش غذایی بسیار بالایی دارند. آبزیان منبع خوبی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا بوده و حاوی مقادیر کافی از اسیدهای آمینه ضروری می باشند كه با ميزان اسيد آمينه ضروری گوشت قرمز برابری می كند. پروتئين گوشت ماهی در مقايسه با ساير پروتئين های حيوانی در وزن برابر مقدار مشابهی پروتئين با كيفيت بالا دارد. گوشت های قرمز كه منبع خوب پروتئين هستند حاوی كلسترول و چربی اشباع بالايی نيز مي باشند، اما گوشت ماهی علی رغم اينكه از نظر اسيدهای آمينه ضروری و پروتئين با كيفيت بالا منبع غنی به شمار می رود حاوی كلسترول و چربی اشباع نيست و از طرفی به دليل دارا بودن اسيدهای چرب غيراشباع امگا-۳ با جلوگيری از لخته شدن خون در داخل عروق در بهبود سلامت قلب و سيستم عروقی بدن بسيار مفيد است.

اسيدهای چرب امگا-۳ در گروه اسيدهای چرب ضروری می باشند كه دريافت رژيمی آن ها برای بدن ضروری است و مصرف دو بار در هفته ماهی برای رفع نياز به امگا-۳ مهم است. گوشت آبزیان نسبت به سایر گوشت ها هضم پذیری بهتری دارند. ميزان هضم پذيری گوشت ماهی بين ۸۹ تا ۹۶ درصد می باشد درحالی كه اين مورد درباره گوشت مرغ و گاو ۸۷ تا ۹۰ درصد است.

گوشت آبزیان منبع بسیار خوبی از مواد معدنی مختلف مانند ید، سلنیم، آهن، کلسیم و منیزیم است و از نظر ویتامین های A و D و همچنین ویتامین های محلول در آب به ویژه ویتامین B12 غنی است. ويتامين B12 در خونسازی و عملكرد طبيعی سيستم عصبی ضروری است. گوشت ماهی برخلاف گوشت حيوانات خونگرم منبع خوبی از ويتامين D است و توجه به دريافت آن در همه گروه های سنی به ويژه كودكان در سنين رشد بسيار ضروری است. گوشت آبزیان نسبت به سایر گوشت ها منبع بهتری از یُد و سلنیم است.

مواد  معدنی ديگری مانند آهن، منيزيم، گوگرد، روي، فلوئور و پتاسيم نيز در گوشت ماهی يافت مي شود. يُد يكی از عناصر مهم و ضروری برای فعالیت غده تيروییداست كه در متابوليسم طبيعی بدن نقش قابل توجهی دارد. كمبود يُد باعث بزرگی غده تيروئيد و بيماری گواتر می شود. در زنان باردار نيز كمبود شديد يُد، عقب افتادگی فيزيكی و مغزی را در نوزادان به همراه دارد. زنان باردار نيز مانند ساير افراد جامعه به مصرف دو بار در هفته ماهی نياز دارند اما بيش از اين مقدار توصيه نمی شود.

ميگو و ماهی به لحاظ دارابودن سلنيم نسبت به گوشت قرمز و مرغوب برتری دارند. اين عنصر همچنين در جلوگيری از پيری زودرس موثر است. آبزيان همچنين منبع بسيار عالی از فسفر هستند كه ماده مغذی فسفر همراه با كلسيم در تشكيل استخوان و بهبود رشد ضروری است. اسيدهای چرب غيراشباع كه از سرعت هضم بالايی نيز برخوردار مي باشند در ماهی به ميزان زيادی وجود دارد. (ماهي منبع غنی از اسيدهای چرب غيراشباع است كه اين نوع چربی قدرت هضم پذيری بالايی دارد). وجود اسید چرب غیر اشباع امگا-۳ مانند DHA و EPA در گوشت و روغن آبزیان یک عامل مهم و اساسی در تبدیل ماهی و سایر آبزیان به غذای سالم شده است. اسیدهای چرب غیر اشباع امگا-۳ در ماهی و میگو نقش ضد التهابی دارند و در پیشگیری از اختلالاتی مانند ورم مفاصل، آرتروز و التهاب روده نقش دارند. مصرف ماهی و قرار دادن آن در برنامه غذایی روزانه باعث کاهش خطر گرفتگی عروق کرونر قلب و سکته مغزی می شود. اسید چرب امگا-۳ مانند DHA و  EPA تاثیر ویژه ای در کاهش بیماری های روانی و افسردگی، كاهش سردردهای ميگرنی، آلزایمر و اختلالات بیش فعالی در کودکان دارد. بنابراين در حفظ سلامت مغز و سيستم عصبی بدن نقش دارد و در افزايش ضريب هوشی كودكان نقش دارد. علاوه بر این به دلیل اینکه بيماری های مشترك بين انسان و آبزیان بسيار پایین تر از بيماری های مشترك بين انسان و دام است. گوشت آبزیان سالم تر از گوشت دام و طیور می باشد.

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایران سلامتی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا