گروه مشاوران برندینگ فراسو
سموم و آفات
تازه‌ها

آفات گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی یکی از صیفی‌جات پرمصرف در دنیاست. این میوه که خاستگاه اصلی آن آمریکای جنوبی بوده است، از زمان‌های قدیم وارد کشور شده و اکنون به‌صورت کاملاً مدرن و صنعتی به‌صورت مزرعه‌ای و گلخانه‌ای کشت می‌شوند. گوجه‌فرنگی یک از محصولات مهم در صنایع غذایی از جمله رب و سس سازی به شمار می‌رود و عده زیادی از کشاورزان ایران مشغول به کشت‌وزرع این محصول استراتژیک هستند. باتوجه‌به اهمیت بالای این محصول، حفاظت و نگهداری از آن بسیار مهم و حائز اهمیت است. همانند گیاهان دیگر، آفات و بیماری‌های گوناگونی به گوجه‌فرنگی حمله و به آن خسارت وارد می‌کند. ازاین‌بین آفات نقش مهمی در کاهش بار و همچنین بازارپسندی این محصول دارند.

۱-مگس میوه کوییزلند

نام علمیBactrocera tryoni

این آفات حشره های بالغ شبیه زنبور هستند، رنگ آن ها قرمز-قهوه ای با خطوط زرد است و در حدود ۸ میلی متر طول دارند. این حشره بر خلاف مگس خیار، هیچ خط زردی در پایین سطح پشتی قفسه سینه بین بال ها ندارد. مگس های میوه در هنگام استراحت بال های خود را در حالت افقی نگه می دارند و آن ها را به شیوه خاصی تکان می دهند. حشره ماده میوه بالغ را نیش می زند و  تخم های موزی شکل در زیر سطح میوه می گذارد. بعد از دو یا سه روز لاروها به شکل هویج، ۷ میلی متری می شوند که یک تونل در میوه ایجاد می کنند.آن ها باکتری هایی که به ترک خوردن میوه کمک می کنند را حمل می کنند.

خسارت:

حشرات بالغ در میوه تخم گذاری می کنند و لارو از گوشت میوه تغذیه می کند. میوه ای که تحت تاثیر حشره قرار می گیرد به آسانی شناخته می شود زیرا پوسیدگی به سرعت توسعه می یابد و پوست اطراف نیش زدگی تغییر رنگ می دهد. آسیب مگس میوه کوییزلند در اواسط و اواخر تابستان شدیدتر از زمان های دیگر است. بعد از بارش یک باران تابستانی حضور تعداد زیادی حشره انتظار می رود. مگس میوه بعد از بارش باران یا رطوبت بالا فعال می شود.

۲-مگس سفید (Silverleaf whitefly)

نام علمی: Bemisia tabaci species (بوتیب B) و Bemisia tabaci species (بیوتیب AN )

مگس های سفید بالغ هر دو بیوتیب B و AN، ۱.۵ میلی متر طول دارند و نمی توانند از لحاظ بصری از هم جدا شوند. حشره های بالغ دارای بال های سفیدی هستند و شبیه سقف خانه ای است که کاملا به هم پیوسته نشده است و زمانی که از بالا مشاهده می شود بدن بین بال ها دیده می شود.

خسارت:

مگس سفید می تواند آسیب های مختلفی ایجاد کند. نرخ تولید مثل بالایی دارند و طول مدت هر نسل کوتاه می باشد و تعداد زیادی تولید می شود که می توانند رشد گیاهان را به سادگی از طریق تغذیه از آن ها به تعویق بیندازند. حشره مواد زیادی ترشح می کند که باعث ایجاد اختلال در فتوسنتز می شود.

نظارت و سطح عمل:

شناسایی مناسب و برآورد به طور منظم از تعداد حشرات بالغ و نابالغ مهم است. مگس سفید معمولا در برگ ها یافت می شود ولی در تمام مراحل زندگی بر کل گیاه تاثیر می گذارند.

۳-کرم طوقه(Cutworms)

این کرم از قسمت های جوان ساقه گیاه در طول شب تغذیه می کند. لارو این حشره از طوقه گیاه تغذیه می کند و باعث قطع شدن ریشه نهال از ساقه می شود و در نتیجه گیاه خشک و پژمرده می شود. این حشره به گیاه گوجه فرنگی آسیب زیادی می رساند و باعث از بین رفتن گیاه می شود.

۴-شته (Aphid)

شته ها بر روی ساقه ها و یا قسمت های جدیدی که در بوته گوجه فرنگی ایجاد شده اند دیده می شوند. اگر تعداد شته ها کم باشد مشکلی نیست و می توان آن ها را با دست هم از بین برد ولی در صورتی که تعداد شته ها زیاد باشند می توانند آسیب جدی به گیاه برسانند.

کنترل شته:

قسمت هایی از گیاه که شته ها زیاد هستند باید از بوته جدا کرد. قسمت جدا شده را نباید روی زمین انداخت و باید آن را به یک نقطه دور از زمین کاشت منتقل کرد. برای از بین بردن شته ها می توان از حشرات مفید مانند کفشدوزک ها یا بالتوری استفاده کرد. این حشرات لارو شته ها را از بین می برند. در غیر این صورت می توان از صابون های حشره کش که از چربی های طبیعی  و روغن های گیاهی ساخته شده اند استفاده کرد. همچنین می توان از اسپری های طبیعی، که بسیاری از آن ها برای تولید ارگانیک ساخته شده اند استفاده کرد.

۵-سوسک های ککی(flea Beetles)

سوسک های ککی حشره های ویران گری هستند و به دلیل این که شبیه کک هستند و مثل کک جهش دارند به این اسم نامیده می شوند و از هر دو طرف به گیاه حمله می کنند. حشره های بالغ از شاخ و برگ گیاه تغذیه می کنند و آن ها را سوراخ سوراخ می کنند و در حالی که لاروها ریشه را می خورند. مگر در مواردی که سطوح بالا باشد، آسیب به حداقل می رسد و با استفاده از اقدامات پیشگیرانه کنترل می شود.

۶- Hornworms

این کرم مخرب بسیار بزرگ و حدود ۸ سانتی متر یا بیشتر طول دارد که به نظر می رسد برای کنترل آن فقط باید گیاه آلوده را چید و از بین برد. این کرم به دلیل رنگ سبزی که دارد شرایط بسیار خوبی را برای استتار فراهم می کند و در مراحل پوره و لاروی کوچکتر می باشد و کمتر آشکار است.

۷-نماتدها(Nematodes)

آلوده شدن بوته های گوجه فرنگی به نماتد یکی از مخوف ترین مشکلات گوجه فرنگی است. تا کنون ۲۰ هزار گونه نماتد شناسایی شده است و میلیاردها نماتد میکروسکوپی در زمین های حاصلخیز وجود دارد. برخی از نماتدها می توانند در کنترل آفات دیگر موجود در مزرعه مانند پشه گیاه قارچی و سوسک ککی کمک کنند. اما زمانی که یک کشاورز از حمله نماتد به مزرعه شکایت می کند فقط به یک معنی است و آن هم نماتد مولد غده ریشه می باشد. این گونه خاص به محصولات مختلف حمله می کند و باعث ایجاد گال و برجستگی در گیاه می شود و باعث کاهش توانایی گیاه در جذب مواد غذایی و فتوسنتز می شود. این حشرات در مناطق گرم با زمستان های کوتاه شایع تر هستند. متاسفانه کنترل نماتد آسان نیست.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
بذرامویکی پدیا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا