گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مهار زیستی بید گوجه فرنگی توسط نماتد بیمارگر حشرات

عضو هیات علمی بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی از مهار زیستی بید گوجه فرنگی توسط نماتد بیمارگر حشرات توسط محققین این موسسه خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، «المیرا ابوترابی» افزود: با توجه به اهمیت آفت بید گوجه فرنگی مبادرت به ارائه روش کنترل بیولوژیک با استفاده از نماتد بیمارگر برای کنترل این آفت توسط محققین ایرانی کردیم که موفقیت آمیز بوده است.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی اظهار داشت: بید گوجه فرنگی (Tuta absoluta ) یا به اصطلاح «توتا»، یکی از آفات کلیدی گوجه فرنگی است که در حال حاضر اصلی ­ترین روش کنترل این آفت استفاده از سموم شیمیایی است.

وی گفت: سمومی که برای کنترل آن استفاده می­ شوند به طور معمول حشره ­کش­‌های فسفره و پایروتروئیدی هستند با این وجود افزایش کاربرد روش مبارزه شیمیایی باعث مقاومت در این آفت شده است.

ابوترابی اضافه کرد: یکی از روش های موثر و جایگزین مصرف سموم شیمیایی در کنترل این آفت، بهره گیری از روش کنترل بیولوژیک است که تاکنون در بسیاری از کشور ها انجام شده و یا در حال انجام است.

نماتدهای بیمارگر حشرات به دلیل توانایی ایجاد مرگ سریع میزبان و تاثیر مثبت بر سایر عوامل کنترل بیولوژیک، به عنوان یکی از عوامل کنترل بیولوژیک کارآمد در کنترل آفات مختلف محسوب می‌ شوند.

به گفته وی، استفاده از نماتد بیمارگر حشرات گونه­ Steinernema feltiae  به میزان ۱۰۵×۶ لارو نماتد در ۲ لیتر آب ( در هر سی سی تعداد ۳۰۰ لارو نماتد) در هر متر مربع از ردیف کاشت گوجه ­فرنگی گلخانه­ ای به طوری که سوسپانسیون حاوی نماتد بتواند سطح پشتی و شکمی برگ ­های آفت زده را پوشش دهد، می­تواند با قدرت کارایی ۹۰-۸۰ درصد، در کنترل این آفت نقش ب­سزایی داشته باشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا