گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تاثیر رسانه و هواشناسی بر کاهش خسارت محصولات کشاورزی گیلان

مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تغییرات دمای هوا بر خسارت محصولات کشاورزی گیلان تاثیر دارد، گفت: کمک هواشناسی و رسانه ها در پیشگیری از خسارت موثر است.

تغییرات آب و هوا به طور مستقیم بر تولید محصولات کشاورزی تاثیر می گذارد و از طرفی دیگر، بخش کشاورزی ذاتا حساس به شرایط آب و هوایی است و این امر موجب شده که یکی از آسیب پذیرترین بخش ها به خطرات و اثرات جهانی آب و هوا، بخش کشاورزی باشد.

تغییرات آب و هوایی که از دوره های گذشته نیز وجود داشته، در چند دهه اخیر به دلیل شدت گرفتن آن در نتیجه فعالیتهای بشری نگرانی هایی را بوجود آورده و تأثیرات فراوانی بر تولیدات کشاورزی داشته است.

امنیت غذایی با تغییرات آب و هوایی در ارتباط متقابل است و این تغییرات و تنوع آن ممکن است موجب بروز خطراتی برای ایمنی مواد غذایی در مراحل مختلف زنجیره غذایی از تولید تا مصرف شود.

مطالعه دمای خاک در اعماق مختلف از نظر هواشناسی، بخصوص در خرد مقیاس، اقلیم شناسی، کشاورزی و صنعت حایز اهمیت بوده، تغییرات آن نیز تابعی از دمای هوای مستقر در سطح خاک است.

بررسی و مطالعه رابطه دمای هوا و خاک، از مهمترین روابطی است که در پیش بینی سرما و برآورد شدت خسارت به محصولات کشاورزی می تواند کاربرد داشته باشد.

اطلاع رسانی بهینه به کشاورزان می تواند خسارات سرمازدگی و تغییرات ناگهانی وارده به محصولات کشاورزان را کاهش دهد.

منوچهر پارسافر مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه دما یکی از پارامترهای فیزیکی عمده خاک بوده، رشد و نمو گیاهان و تکوین فرآیندهای خاکسازی در گرو تغییرات آن است، گفت: محصول درختان  در اثر گرما و سرمای ناگهانی می تواند به میوه های سردرختی آسیب بزند و در این شرایط برای نهال ها هم باید مراقبت های ویژه انجام شود.

وی افزود: معمولا میزان خسارت به سیکل درختان بستگی دارد و اگر در تغییرات ناگهانی دما، گیاه خواب باشد خسارت چندانی وارد  نمی شود و اما اگر در مرحله  گل دهی و یا میوه دهی باشد حتما با خسارت مواجه خواهند شد.

پارسافر خاطرنشان کرد: در گیلان توصیه های هواشناسی هفتگی به باغداران داده می شود تا تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

وی یادآور شد: علاوه بر توصیه های هواشناسی به کشاورزان و باغداران، رسانه ها کمک موثری به کشاورزان و باغداران می کنند و با همکاری رسانه ها و توجه کشاورزان به توصیه های هواشناسی از بروز خسارت های جبران ناپذیر پیشگیری خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: محصولات باغی و زراعی در همه شهرستان های گیلان ممکن است در اثر گرما و سرمای زیاد دچار خسران شوند و ما توصیه می کنیم کشاورزان استان بیمه کردن محصولات کشاورزی و باغی را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا