گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

زشت و زیبای مصرف کود کشور/آیا محصولات کشاورزی سالم است؟

آیا محصولات کشاورزی ما از سلامتی کامل برخوردار هستند چه استنادی در این باره وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی آمارهای وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد استفاده از کود شیمایی در مزارع کشاورزی کشور کمتر از نصف میانگین کشورهای توسعه یافته و بسیار کمتر از میانگین جهانی است، این خبر از یک سو خوب و از سوی دیگر بد است.

خوب از این جهت که نشان می دهد محصولات ما سالمتر است و باقیمانده ازت و مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی ما وجود ندارد یا در حد استاندارد تعیین شده است.

بد از این بابت که نشان می دهد از این نهاده کشاورزی برای افزایش تولید به اندازه کافی استفاده نمی‌کنیم، کارشناسان می گویند استفاده از هر یک کیلو کود شیمیایی ۹ کیلو به تولید محصول اضافه می کند.

به استناد آمار وزارت جهاد کشاورزی مصرف کود در ایران ۲۳۱ کیلوگرم، در جهان ۳۰۷ کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است و همانطور که دیده می شود مصرف ما از نصف میانگین کشورهای توسعه یافته هم پایین تر است.

موسسه تحقیقات آب و خاک کشور برنامه ریزی کرده که میزان مصرف کود در کشور را به ۳۳۷ کیلوگرم در هکتار برساند این رقم بهینه ای است که افزایش تولید ونیز سلامت محصول را در پی خواهد داشت.

باقیمانده مواد شیمایی در محصولات کشاورزی باید با استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان استاندارد منطبق شود که با واحد PPM تعریف می شود.

مصرف بیش از اندازه کود شیمیایی وجود ماده شیمیایی در محصول را غیر استاندارد می کند و مصرف کمتر تولید محصول را کاهش می دهد بنابراین حالت بینابینی باید رعایت شود.

حال باید دید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تا چه اندازه در تعیین یک میزان حدوواسط مصرف کود کشاورزی که هم تولید افزایش یابد و هم محصول سالم باشد، موفق خواهد بود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا