گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگلخانهگياه

پرورش و نگهداری کراسولا خرفه ای

کراسولا خرفه ای را گیاه یشم نیز می خوانند و این اسم به دلیل رنگ برگ های آن می باشد که به رنگ سبز یشمی هستند. با تغییر شرایط نوری این گیاه به رنگ قرمز نیز تغییر می کند.

معرفی کراسولا خرفه ای

کراسولا خرفه ای را گیاه یشم نیز می خوانند و این اسم به دلیل رنگ برگ های آن می باشد که به رنگ سبز یشمی هستند. با تغییر شرایط نوری این گیاه به رنگ قرمز نیز تغییر می کند. کراسولا با نام علمی “Crassula ovata” از خانواده “Crassulaceae” و جنس “Crassula” تعلق دارد و بومی جنوب آفریقا است که امروزه به شکل گسترده ای در اکثر نقاط به عنوان گیاه آپارتمانی مورد استفاده قرار میگیرد. بطور کلی نگهداری از آن و برطرف کردن نیاز‌هایش کار بسیار ساده و لذتبخشی است. این گیاه مقاوم و زیبا را به راحتی می‌توان با هرس کردن به بونسای تبدیل کرد.

رنگ ساقه های بالغ قهوه و چوبی مانند می شوند. کراسولای خرفه را اگر در شرایط خاص قرار دهیم در فصل بهار گلدهی را شروع می کنند و گلهای ستاره ای سفید یا صورتی شکوفا می شود. یکی از شرایط وجود دوره های تاریک سرد و خشک در زمستان می باشد که منجر به گلدهی این گیاه در این زمان از سال می شود. به دلیل رشد در زادگاهی گرم و پر نور، کراسولا از جمله گیاهان مقاوم به گرما نیز محسوب می‌شود. برگهای گوشتی و زیبای کراسولا، همیشه سبز هستند.

شرایط نگهداری کراسولا خرفه

 

آبیاری: کراسولا به دلیل داشتن ساقه و برگهای گوشتی و قابلیت ذخیره کردن آب در خود، به آبیاری کمتری نیاز دارد و اصولا در تابستان بین هر دو آبیاری خاک باید خشک باشد ولی در زمستان این خشکی خاک باید تا عمق ۱-۲ سانتی متری خاک برسد و سپس آبیاری را شروع کنیم. این گیاه به آبیاری زیاد حساس می باشد و در صورت آبیاری زیاد برگ ها شروع به ریزش می کنند و ساقه پوسیده می شود. اما خشکی کشیدن بیش از حد این گیاه منجر به خشک شدن برگها و ریزش آنها می‌شود. همچنین در صورت آبیاری بیش از حد نیز، ساقه پوسیده شده و برگ های سبز شروع به ریختن می‌کنند.

نور: گیاه کراسولا خرفه نیازمند به نور است. آفتاب مستقیم را تحمل می کند و در این شرایط ساقه های ضخیم تر و برگ های بیش تری نیز تولید می کند. اما با نور کم نیز سازگار است. ولی برگ ها با فاصله زیاد بر روی ساقه رشد می کنند. همچنین این گیاه نور صبح تا ظهر را بیش تر از نور بعد از ظهر دوست دارد که بهترین محل برای نگه داری این گیاه در آپارتمان پنجره های جنوبی است.

دما: بهترین دما برای رشد این گیاه ۲۴-۱۵ درجه سانتیگراد است. این گیاهان هوای نسبتا خنک را دوست دارند و دمای بالا سبب نرمی ساقه می‌شود. ولی برای دوری از خطر یخ زدگی بهتر است گیاه را حدود ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا خطر پوسیدگی را کاهش دهید.

خاک: گیاه کراسولا نسبت به خاک حساسیت زیادی ندارد. خاک کراسولا خرفه باید زهکشی خوبی داشته باشد تا مانع از این شود که ریشه ها به مدت طولانی تری در آب بمانند. مخلوط خاک مناسب ترین خاک برای پرورش خرفه ترکیبی از خاک باغچه، ماسه، کود و مقداری خاک برگ می باشد.

تغذیه و کوددهی: در فصل رشد کوددهی کنید تا گیاه پرپشت و پر شاخه شود. در فصل استراحت کوددهی هم قطع شود که در بهار، تابستان و پاییز، ماهی یکبار با کودهای مکمل، گیاه را تقویت کنید اما در زمستان بگذارید قدری استراحت کند.

تعویض گلدان: تا زمانی که ریشه ها از زیر گلدان بیرون نزده اند، نیازی به تعویض گلدان نیست اما برای تغییر گلدان فقط یک سایز بزرگتر انتخاب کنید. خاک کهنه رو هم تا جایی که ریشه ها آسیب نبینند بتراشید. هنگام پر کردن خاک جدید کوشش کنید که جایی از گلدان و اطراف ریشه ها خالی نماند. اگر که خاک باغچه مطمئن و خالی از کرم و حشرات دارید  مقدار کمی از آن را به خاک برگ یا پیت موس اضافه کنید.

 

تکثیر کراسولا خرفه با برگ: تکثیر این گیاه آسان است به شکلی که می توان فقط یک برگ از این گیاه را جدا کرد و در بستری مناسب که نگهدارنده رطوبت است به شکل عمودی قرار داد تا ریشه تشکیل شود.

بعد از شکل گیری ریشه، گیاهچه ای کوچک شروع به رشد می کند اما توجه داشته باشید که برگ اولیه (که در ابتدا کار در خاک قرار می دهیم) در نهایت خواهد خشکید و از بین خواهد رفت. گلدان محتوی قلمه های برگی را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

شکل گیری ریشه ها حدود یک ماه طول می کشد. آبیاری در زمانی که ریشه ها در حال شکل گیری است لازم نیست و حتی می‌تواند موجب پوسیدگی قلمه ها شود. بنابراین مرطوب کردن بستر کاشت قبل از قرار دادن قلمه‌ها کافی است.

تکثیر کراسولا خرفه از طریق قلمه: به وسیله یک قیچی باغبانی قلمه ها را از گیاه مادری جدا نمایید. طول ساقه ها نباید کمتر از دو سانتی متر باشد. شاخه های جدا شده را در محیطی خشک و به دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید تا محل برش خشک شود که احتمال ابتلا گیاه به قارچ ها و بیماری ها را کاهش مي دهد.

قلمه ها را در خاک مخلوط ماسه و پیت ماس و یا کوکوپیت بکارید. بهتر است که این خاک استریل باشد. قلمه ها را در حدود یک سانتی متر درون خاک قرار دهید و خاک اطراف آن را سفت کنید تا قلمه ها راست بایستد. دمای مناسب ریشه زنی در قلمه زدن کراسولا ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد می باشد.

هرس کراسولا یشم: برای هرس اواخر زمستان و یا اوایل بهار بهترین زمان می باشد. هر ساقه ای که زیبایی گیاه کراسولا را کم کرده است هرس کنید.

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای

بیمارهای قارچی: اگر آبیاری بیش از حد باشد و خاک کراسولا همیشه مرطوب بماند شرایط رشد بیماری های قارچی را فراهم می کند و این کار باعث پوسیدگی کراسولا می شود. پس حتما ما بین دو آبیاری خاک گیاه خشک شود. زهکشی را حتما چک کنید تا خاک گلدان باتلاقی نشود.

سفیدک پودری نیز بیماری قارچی دیگری است که می‌تواند بر روی برگها و ساقه‌ها لکه‌های سفید رنگ ایجاد کند.

شپشک آردآلود: شپشک آرد آلود و شپشک سپردار از آفت‌های این گیاه هستند. برای مبارزه با این آفت از سموم حشره کش سیستماتیک استفاده کنید.

بیمارهای ویروسی: همچنین بیماری ویروسی وجود دارد که با نام حلقه سیاه شناخته می شود و بر روی قسمتهای زیرین برگها حلقه های سیاه رنگی ایجاد می کند. درمان بیماری‌های ویروسی کار دشواری است ولی می‌توان از طریق جدا کردن و از بین بردن برگ‌های آلوده از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

علت چروک و لاغر شدن برگ‌های کراسولا: نازک شدن و چروک شدن برگ‌های این گیاه ممکن است در اثر کم آبی باشد و یا دریافت نور کم. زمانی که نور کافی به این گیاه نرد بخصوص در فصل رشد باعث می‌شود برگ‌ها از حالت طبیعتی کوچک‌تر باشند. چروک شدن و ریزش برگ‌ها نیز می‌تواند در اثر کمبود آب باشد که با آبیاری مجدد می‌تواند احیا شود.

شوکه شدن گیاه کراسولا خرفه ای: گاهی ریزش برگ‌ها بخصوص از قسمت‌های پایینی و یا پژمردگی گیاه می‌تواند به دلیل تغییر مکان و یا تعویض گلدان باشد. که با عادت کردن گیاه به محیط جدید این تنش از بین می‌رود.

کوددهی بیش از حد: نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود. برای کود دهی به کراسولا خرفه‌ای، از کود مخصوص گیاهان ساکولنت استفاده کنید.

کمبود مواد مغذی: کمبود مواد مغذی خاک نیز می‌تواند باعث مشکلاتی در کراسولا ها شود مانند رنگ پریدگی و یا زرد شدن برگ‌ها و یا سوختگی نوک برگ‌ها که با کوددهی یا تأمین خاک مناسب این مشکلات از بین می‌رود.

ریزش برگ‌ها در اثر عوامل طبیعی: برگ‌های پیر از قسمت‌های پایینی گیاه ریزش خواهند کرد که امری طبیعی است. این اتفاق بخصوص قبل از شروع فصل سرما اتفاق می‌افتد. شاخه‌های خیلی بلند و پیر را بهتر است سالانه هرس کنید تا ساقه‌های جوان و جدید جایگزین شوند.

بیشتر بخوانید:
گل آپارتمانی سینگونیوم
موسی در گهواره یا رهوئو
سانسوریا مقاوم ترین گیاه آپارتمانی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا