گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگلخانهگياه

گل آپارتمانی سینگونیوم

گیاه سینگونیوم یا برگ خرگوشی گیاه زیبای مقاومی که بومی مکزیک است. بالا رونده با رشد سریع که شباهت زیادی به فیلودندرون دارد.

گیاه سینگونیوم یا برگ خرگوشی گیاه زیبای مقاومی که بومی مکزیک است. بالا رونده با رشد سریع که شباهت زیادی به فیلودندرون دارد. به علت وجود ریشه های هوایی در ساقه های آن احتیاج به قیم خزه دار دارد تا اب و مواد غذایی را از طریق آن جذب شود. سینگونیوم دارای واریته ها و انواع گوناگون است که در مقابل نور کم از خودش مقاومت نشان می دهد و به سرعت خود را با شرایط محیطی هماهنگ می کند.

شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی سینگونیوم

نور: به دلیل اینکه سینگونیوم در برابر کم نوری مقاوم است و نیاز به نور مستقیم و زیاد ندارد، البته نه انیکه کلا به نور نیاز نداشته باشد بلکه نیاز نوری کمتری دارد و در جاهایی که دارای نور غیر مستقیم و ملایم هستند به خوبی رشد می کند. کمبود نور در گونه های سبز این گیاه باعث تیره شدن و در گونه های صورتی آن باعث سبز شدن برگ ها خواهد شد. در فصل تابستان گیاه را در کنار پنجره های آفتابگیر قرار ندهید زیرا  باعث سوختگی برگ های گیاه می شود.

آبیاری: در فصل تابستان سه بار و در فصل زمستان یکبار در هفته آبیاری برای گیاه سینگونیوم مناسب می باشد. در فصل تابستان سه بار و در فصل زمستان یکبار در هفته آبیاری این گیاه مناسب می باشد و زمانی که خاک گلدان خشک شده بود آبیاری کنید و اجازه ندهید که خاک همیشه خیس بماند. زیرا باعث می شود ریشه نتواند در خاک تنفس کند و می پوسد. زمان آبیاری به سایز گلدان و دمای مکانی که گیاه را در آن نگه می دارید بستگی دارد.

خاک: مخلوطی از خاک برگ، پیت ماس و خاک ماسه ای انتخابی مناسب برای گیاه سینگونیوم می باشد. گونه ی صورتی عاشق خاک اسیدی هستش و افزودن تفاله چای و اسید هیومیک باعث بهبود رنگ آن می شود.

رطوبت: برای تامین رطوبت آن از غبار پاشی و یا ساخت جزیره قافل نشوید. همچنین می توانید برای حفظ رطوبت گیاه زیرگلدانی که دارای سنگریزه است را از آب پر نمایید و برای سینگونیوم استفاده نمایید. گرچه رطوبت معمولی داخل برای این گل کافی است.

تغذیه و کوددهی: برای تغذیه آن بهتر است در فصل بهار و تابستان هر ۱۵ روز یکبار از کود کامل گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. در پاییز و زمستان کوددهی را قطع کنید تا در زمان خواب گیاهان، خاک به وسیله آبیاری با آب معمولی از رسوبات کود شسته و برای بهار سال بعد آماده شود.

ازدیاد گياه سینگونیوم: برای تکثیر سینگونیوم  کافی است قلمه ساقه را از گیاه اصلی جدا کرده و در آب نگه داری کنید تا ریشه دار شود. سپس آن را به خاک منتقل کنید.

چند نکته مهم برای ریشه دار کردن در آب:

  • انتهای ساقه را به صورت اُریب برش بزنید
  • ساقه را از زیر بند یا گره یا ریشه های هوایی گیاه برش بزنید
  • سعی کنید ظرفی که برای قلمه انتخاب می کنید شفاف نباشد
  • احتیاط این است که از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید ولی الزام نیست. از آب معمولی و تمیز هم می توان استفاده کرد
  • سعی کنید انتهای قلمه با کف ظرف برخورد نداشته باشد
  • ظرف قلمه را در جایی قرار دهید که هوای معتدل و نور نیم سایه داشته باشد.

بیماری و درمان سینگونیوم:

  • برگها زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است: عامل ان حمله کنه قرمز ریز است،اگر جه سمپاشی درمان است ولی به علت حساس بودن این گیاه به سم غبارپاشی و شستشوی برگها پیشنهاد میشود.
  • ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین دو برگ زیاد است: نور کم است،گیاه را به محل پرنور ببرید،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.
  • برگها قهوه ای رنگ و شکننده هستند: هوا گرم و خشک است،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.دفعات ابیاری را زیاد کنید.غبارپاشی رطوبت را زیادتر میکند،برگها ی خشک را حذف کنید.
  • حاشیه برگها قهوه ای رنگ،پژمرده و لوله شده و انتهای ساقه شروع به پوسیدگی و به طور کلی گیاه در حال افتادن است: ممکن است عامل ان عوامل متضادی باشد،اگر گیاه تشنه است فورا ابیاری کنید و یا ممکن است بر عکس بر اثر ابیاری زیاده از اندازه باشد.اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود سپس ابیاری کنید،زهکش را بازدید کنید،اگر هوا سرد است گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.
  • برگها رنگ پریده هستند: یا نور زیاد است و یا احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل کنید و در صورتی که برگها کوچک باقی می مانند طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.
  • برگها رنگ پریده و شفاف هستند: احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،نصف میزان توصیه شده از طرف سازنده کود پیشنهاد می گردد.
بیشتر بخوانید:
نگهداری گل حسن يوسف
دانستني هاي پرورش گلهای آپارتمانی
سانسوریا مقاوم ترین گیاه آپارتمانی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا