گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

نگهداری گل حسن يوسف

يكي از خوش نماترين گياهان برگي است كه برگهاي صورتي، قهوه اي و زرد رنگ در ميان برگهاي سبز دارد. اين گياه محيطي آفتابي و گرم را دوست دارد و در زمستان بايد جلو پنجره جنوبي قرار گيرد.

نام فارسی : حسن يوسف

نام علمي : coleus

يكي از خوشنما ترين گياهان بر گي است كه برگهاي صورتي ، قهوه اي و زرد رنگ در ميان برگهاي سبز دارد. اين گياه محيطي آفتابي و گرم را دوست دارد و در زمستان بايد جلو پنجره جنوبي قرار گيرد. آبياري با آب گرم در زمستان هيچ آسيبي به آن نخواهد رساند. چندين رقم رايج اين گياه داراي برگهايي به اندازه هاي مختلف هستند. اندازه برگها ۳ تا ۲۰ سانتي متر است. اگر اين گياه را به موقع هرس كرده و به تعداد معدودي از برگها اجازه رشد دهيد، مي توانيد مطمئن باشيد كه گياهاني با برگهاي بزرگتر توليد خواهيد كرد. تكثير اين گياه از طريق بذر و قلمه به آساني صورت مي گيرد.

 

حسن یوسف معمولی و حسن يوسف رنیلت

حسن یوسف ها به خاطر زیبایی رنگ برگ هایشان هم درون آپارتمان و هم در بیرون در ردیف گیاهان پرارزش و دوست داشتنی می باشند.انواعی ازآنها بارنگهای صورتی و قرمز و رنگ ارغوانی، قرمز وسبز تحت عنوان ملكه دنباله قرمز وجود دارند. تمام انواع حسن يوسف به راحتی در آب ریشه دار می شوند و می توانند در آب خالص هم به خوبی رشد كنند.

 

نکاتی که درباره گل حسن يوسف باید رعایت کرد

۱- از لحاظ نیاز نوری: این گیاه روزانه چهار ساعت و بیشتر به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و از لحاظ نور مصنوعی به میزان ۸۰۰ شمع در مدت ۱۲ ساعت در روز به نور نیاز دارد . لازم به ذکر است که در صورت فراهم نبودن شرایط نوری این گیاه به حالت علفی یا سبز کامل در می آید که در این صورت از جذابیت و زیبایی آن کاسته می شود.

۲- میزان درجه حرارت مورد نیاز: در روز ۳۰-۲۵ درجه سانتی گرادو در شب ۲۵-۲۰ درجه سانتی گراد می باشد.

۳- میزان آبیاری: آبیاری بصورت دائمی و خاک باید همیشه مرطوب باشد.

۴- نوع خاک: نصف پیمانه خاک رس و یک پیمانه خاک برگ ویک پیمانه ماسه شکسته می باشد.

۵- هرس: چون گیاه حسن یوسف دارای رشد سریعی می باشد جهت جلوگیری از رشد سریع و بی قواره شدن آن بایستی جوانه انتهای نوک ساقه را هر زمان که لازم شد قیچی کنید.

۶- روش تکثیر: این گیاه را می توان در تمام فصول به روش قلمه زنی ساقه در محیط کنترل شده تکثیر نمود. در ضمن قلمه های این گیاه در بهار و تابستان به راحتی در آب ریشه دار می شوند.

۷- کود: برای تغذیه این گیاه می توانید در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یکبار آن را با کودهای مایع آبیاری کنید.

۸- هرس: چون گل حسن یوسف دارای رشد سریعی می‌باشد جهت جلوگیری از رشد سریع و بی‌قواره شدن آن بایستی جوانه انتهای نوک ساقه را هر زمان که لازم شد قیچی کنید.

۹- روش تکثیر: گل حسن یوسف را می‌توان در تمام فصول به روش قلمه زنی ساقه در محیط کنترل شده تکثیر نمود.

 

روش های تکثیر گیاه حسن يوسف

تکثیر از طریق قلمه زدن حسن يوسف

روش قلمه گیری از این گیاه به دو صورت ریشه دار کردن مستقیم در خاک و در آب انجام می‌شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

روش اول: قلمه زدن مستقیم

  • برای قلمه زدن حسن یوسف به این روش ابتدا باید تعدادی قلمه ی مناسب از گیاه مادر بگیرید (بهتر است قلمه گیری را در اواخر تابستان انجام دهید). برای این کار باید توجه کنید که شاخه ای که میبرید ۱۰-۱۵ سانتیمتر طول داشته باشد و برش را به صورت اریب و از زیر گره‌ی برگ انجام دهید.
  • در قدم بعدی تمام برگ های پایین قلمه را بچینید تا گیاه بتواند انرژی خود را صرف ریشه زایی کند.(برای ریشه زایی سریع تر میتوانید فلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.)
  • بعد از گرفتن قلمه، مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه را آماده کرده و داخل گلدان مورد نظر بریزید. گودالی در خاک ایجاد کنید و قلمه را درون آن قرار دهید. (در این مرحله خاک باید مرطوب باشد.)
  • خاک را داخل گودال بریزید و آن را پر کنید. دقت کنید که خاک باید حداقل پایین‌ترین گره بدون برگ شاخه را بپوشاند.
  • گلدان را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. این گیاه در مدت دو تا سه هفته ریشه تولید میکند و دیدن جوانه های جدید در گیاه به معنی ریشه دار شدن آن است.

روش دوم: قلمه زدن حسن يوسف در آب

  • تمام مراحل انجام این کار مانند روش قبل است با این تفاوت که بعد از جدا کردن قلمه ها آن ها را درون آب قرار میدهیم تا ریشه دار شوند و با تعویض مداوم آب به این فرایند کمک میکنیم.
  • باید توجه کنید که ریشه هایی که در آب تولید می‌شوند ضعیف هستند و باید بعد از قرار دادن آنها در خاک تمامی شرایط برای رشد آنها فراهم باشد.
  • قلمه ها را در نور غیر مستقیم قرار داده و زمانی که ریشه دار شدند، مانند روش قبل به درون خاک منتقل میکنیم.

تکثیر از طریق کاشت بذر حسن یوسف

نحوه تکثیرحسن یوسف از طریق کاشت بذر سریع و راحت است. بذرهای این گیاه ارزان بوده و تنها ظرف ۲ هفته جوانه می‌زند. می‌توانید بذر ها را با رنگ های مختلف خریداری کرده و مجموعه‌ی متنوعی از این گیاه زیبا داشته باشید.

  • نحوه کاشت حسن یوسف به این صورت است که شما باید در ابتدا بذر و خاک مناسبی تهیه کنید. خاک مناسب برای این کار مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت است، چون این ترکیب، رطوبتی که برای جوانه زنی بذر ها لازم است را در خود نگه می‌دارد.
  • یک ظرف پلاستیکی مسطح با ارتفاع کم را کاملا خیس کنید و خاک را درون آن بریزید. دقت کنید که هیچگاه نباید بذرها مستقیما در گلدان اصلی بکارید.
  • بذر ها را به فاصله ۲ الی ۳ سانتیمتر بر روی خاک پاشیده و لایه خیلی نازکی از خاک ترکیبی را روی آنها بریزید، به طوری که کامل روی بذرها را نپوشاند.
  • آب را روی آن ها اسپری کنید (در آبیاری باید بسیار دقت کنید که بذر ها جا به جا نشوند.)
  • سپس روی ظرف نایلون بکشید، به صورتی که هوا خارج نشود. این کار رطوبت و گرما را حفظ می‌کند و عمل جوانه زنی را سرعت می‌بخشد. توجه کنید که دمای مناسب برای جوانه زنی حسن یوسف ۲۰ تا ۲۵ درجه می‌باشد.
  • زمانی که جوانه ها از خاک بیرون زدند نایلون را از روی گلدان بردارید. با پیدا شدن ۴ یا ۶ برگ برروی ساقه، می‌توانید گیاه را در گلدان اصلی بکارید.

از بین بردن آفت گل حسن يوسف

برای نابود کردن آفت گل حسن یوسف, ابتدا باید توضیحاتی درباره آفت آن داد. شپشک آرد آلود مهم ترین و سرسخت ترین دشمن حسن یوسف است. شپشک به هر محلی از ساقه یا برگ گیاه حمله می کند و با چسبیدن به آن، از شیره گیاهی محل اتصال برگ و ساقه تغذیه می کند. به همین خاطر شپشک های سرسخت را بیشتر در ناحیه اتصال ساقه به برگ می توان یافت. این آفت پنبه مانند ضمن استفاده از شیره گیاه، با ترشحات سفید رنگ خود را در مقابل سموم مراقبت می کند. گیاه پزشکان برای برطرف کردن آفت گل حسن یوسف, سم را پیشنهاد نمی کنند. به طور کلی استفاده از سم برای گیاهان زینتی مناسب نیست. چون سم شپشک آرد آلود را مقاوم می سازد و نابودی آن را سخت تر می کند. برای نابودی آفت گل حسن یوسف, یک گوش پاک کن را به آب و صابون آغشته و محل های سفید را برطرف کنید. البته می توانید با اسپری آب و روغن ولک نیز چنین کاری انجام دهید.

با این کار اگر آفت در مراحل ابتدایی رشد خود باشد، به خوبی مهار می شود اما اگر به تمام ساقه و برگ های حسن یوسف رخنه کرده باشد، بهترین راه قطع ساقه های آلوده و قلمه زنی گیاه از ساقه سالم است. اگر می خواهید برای دفع آفت گل حسن یوسف از سم استفاده کنید، سم دیازینون را با نسبت های نوشته شده روی آن به کار ببرید.

برای مبارزه با شپشک ها صبور باشد و در گام اول سراغ سم نروید. این آفات بسیار سرسخت هستند. در جوامع امروزی بسیاری از گیاهان زینتی در پشم سنگ کاشته می شوند. این پشم سنگ ضمن نگه داری آب و رطوبت، بستر مناسبی برای گیاهان رطوبت دوست مانند حسن یوسف به شمار می رود. علاوه بر آن، گیاهانی که به روش هیدروپنیک و داخل پشم رشد می کنند، رشد بهتری نسبت به سایر گیاهان دارند.

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا