گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کاشت سراسری ۱۴ میلیون نهال در کشور

در مراسمی با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان کاشت سراسری ۱۴ میلیون نهال در کشور به صورت نمادین در استان قم آغاز شد.

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی ضمن افتتاح پروژه کاشت ۱۴ میلیون نهال در سراسر کشور در این گردهمایی اظهار کرد: قدردان و شکر گذار اقداماتی هستیم که در بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم انجام می شود؛ همه دوستان و کارشناسان اذعان دارند، اتفاقاتی که در حوزه آب و خاک و کشاورزی استان افتاده است در تاریخ استان قم بی سابقه بوده است.

مهندس محمدرضا طلایی با بیان این که امروز بهترین و نوین ترین سیستم های کشاورزی در مزارع کشور راه اندازی شده است، گفت: بیشترین اعتبارات کشور در حوزه آب در حال انجام بوده و در بخش کشاورزی که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب است، بحث هزینه برای اصلاح الگوی مصرف و الگوی کشت و بهینه سازی مصرف آب در اولویت قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر در آبیاری مزارع با تکنولوژی روز در بخش کشاورزی استان قم از ۱۰۰ هکتار به حدود ۵۰۰۰ هکتار رسیده است که ظرفیت خوب و بالایی برای استان هست.

طلایی با اشاره به این که حوزه خاک یکی از ضرورت هایی است که کمتر به آن توجه شده است، خاطرنشان کرد: با تدبیر آقای مهندس حجتی دفتر خاک در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شد و در همایش روز جهانی خاک نیز آقای مهندس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر اهمیت توجه به حفظ و مزایای خاک برای حفظ محیط زیست تاکید کرد و حوزه منابع طبیعی را از حوزه هایی عنوان کرد که این بحث ها در آن اولویت دارد و همه اقداماتی که در حوزه های آبخیزداری، حوزه های آبی، حوزه های ریزگردها و سایر حوزه های بخش کشاورزی انجام می شود باید در راستای صیانت از منابع خاک باشد.

وی با بیان این که استان قم یک استان کویری است و سالهاست با پدیده ریزگردها و گرما درگیر است، خاطرنشان کرد: سالهاست بدلیل کمبود آب در استان رویکرد ما نهالکاری و درخت کاری نبود چون آب لازم برای این کار را نداشتیم. حتی در پارک ها هم با همین دیدگاه بودیم و اعتقاد داشتیم با درختچه استان قم رو سبز نگاه داریم.

در حاشیه افتتاح پروژه کاشت سراسری ۱۴ میلیون نهال در سطح کشور نیز مهندس طلایی گفت: استان قم با بارش سالانه حدود ۱۴۰ میلی متر بارندگی است و هر روز هم فقر آبی و فقر سفره های زیرزمینی استان بیشتر می شود و خطری هست که همیشه ما را تهدید می کند؛ خدا را شکر الان استان به این جمع بندی رسیده و انشاله همه حمایت بکنند تا این کار انجام بشود.

وی ادامه داد: یک کار خوب دیگری در حوزه پخش سیلاب در مسیل های پرخطر از جمله مسیله انجام داده اند؛ مسیله یکی از مسایل مهم قم هست و آقای دکتر شهبازی سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم قول داده اند کمک کنند ماهم کمک کنیم و امسال باید حوزه مسیله را در دستور کار قرار دهیم و ماهانه ۱۰۰ هکتار تا دو هزار هکتار و سالانه ۱۵ هزار هکتار به حوزه مسیله کمک کنیم.

طلایی بیان کرد: اهالی استان به شرایط گرما،خشکی و باد استان قم عادت کرده اند ولی زوّاری که از استان های شمال و شمال غرب کشور می آیند به اینها عادت ندارند و این برای آنها قابل تحمل نیست و به مسئولین ایراد می گیرند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ما در منابع طبیعی ظرفیت بسیار خوبی در بخش تحقیقات داریم و کارشناسان منابع طبیعی ما در این حوزه از صاحب نظران در سطح کشور هستند؛ حوزه جنگل و مرتع ما ارشد این حوزه ها در سطح کشور است و این ظرفیت بسیار خوبی است که باید در دستور کار قرار گیرد و انشاءالله در سفر بعدی که آقای شهبازی می آیند توقع داریم افتتاح حوزه مسیله را داشته باشیم.

طلایی گفت: با زحمتی که مجموعه وزارتخانه و سازمان جنگل ها و مراتع کشیده با تمام مشکلات اقتصادی موجود در کشور، اعتبارات خوبی برای حوزه مسیله از محل صندوق توسعه تامین و اصل کار که پخش سیلاب بوده، انجام شده است؛ این منطقه خاک بسیار ارزشمندی را دارد و این هدیه سازمان جنگل ها به استان قم می باشد.

وی یادآوری کرد: روزهای ریزگرد ما در استان از یک روز در سال ۶۵ به ۹۳ روز در سال ۹۷ رسیده است و ادامه آن خوشآیند نیست؛ ۸۰ درصد پدیده گرد و غبار کشور برای استان قم است و این وظیفه ما را سنگین تر می کند.

طلایی با اشاره به این که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کردند ما در این سفر باشیم و در سفرهای بعدی ایشان حضور خواهند یافت، گفت: آقای مهندس کشاورز یکی از شخصیت های علمی کشور و از صاحب نظران بخش کشاورزی کشور هستند و در تمام برنامه های حوزه کشاورزی ایشان شرکت داشته و در خیلی موارد برنامه ها را نوشته اند و شخصیت علمی ایشان در دنیا بی نظیر است و پیشنهادات خوبی برای بخش کشاورزی استان دارند که انشاله بتوانیم در مجموعه کارشناسی استان بهره ببریم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا