گروه مشاوران برندینگ فراسو
سایر

تولید نهال آناناس به روش کشت درون شیشه‌ای توسط محققان ایرانی

محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی به منظور توسعه کشت بافت در ایران و کاستن از حجم واردات، نهال آناناس را به روش کشت درون‌شیشه‌ای تولید کردند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، حسین صالحی ارجمند مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه کشت بافت و سلول گیاهی، شاخه مهمی از فناوری زیستی است، گفت: کشت بافت یعنی آن‌که رشد، تکثیر یا نگهداری سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های گیاهی، در یک محیط غیرطبیعی کنترل‌شده انجام می‌شود که در اصطلاح به این محیط، محیط کشت می‌گویند.

وی با بیان اینکه آناناس از گیاهان نیمه‌گرمسیری است که میوه آن از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و از میوه‌های گران‌قیمت به‌شمار می‌رود، گفت: طبق آمار گمرک ایران، واردات آناناس تا بیش از ۲۱ میلیون دلار هم گزارش شده است. از طرفی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر افزایش سطح گلخانه‌ها به دلیل سودآوری، مصرف کم‌آب، محصول‌دهی و اشتغال‌زایی بالا، درصدد تنوع‌بخشی به محصولات گلخانه‌ای، با محصولات جدید اقتصادی نظیر آناناس برآمده است.

صالحی ارجمند اظهار داشت: علاوه بر این، نوار ساحلی سیستان و بلوچستان در محدوده چابهار و کنارک‌ با توجه به آب‌وهوای مساعد و بهاری، به عنوان گلخانه طبیعی ایران مطرح است و بهترین شرایط برای کشت و توسعه آناناس را دارد. در این مرحله مشکل این وزارت، فقدان نهال مورد نیاز از رقم مطلوب است.

مدیر عامل این شرکت فناور با بیان اینکه تکثیر آناناس به صورت غیرجنسی و از راه کشت پاجوش‌ها یا ساقه جوش‌های گیاه انجام می‌گیرد، گفت: این روش علاوه بر معایبی نظیر انتقال آلودگی، به دلیل کمبود اندام‌های تکثیر، قادر به تامین نیاز بازار نیست.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صالحی ارجمند افزود: از این رو پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی کشور به عنوان متولی تحقیقات توسعه کشت گیاه طی یک قرارداد رسمی، با در اختیار قرار دادن تعداد محدودی پاجوش گیاه آناناس، تکثیر و تولید تجاری گیاهچه کشت بافتی، این گیاه را به تیم شرکت دانش بنیان واگذار کرده است.

وی تصریح کرد: این شرکت پس از طی مراحل پژوهشی، موفق به کسب فناوری تولید درون شیشه‌ای این گیاه شد و در حال حاضر با طی کردن مرحله تکثیر تجاری و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، به تولید انبوه نشای این میوه نائل آمده است.

 

فروش ۱۰۰ هزار نشای آناناس در بازار داخل

این فناوری افزود: این شرکت علاوه بر فروش ۱۰۰ هزار نشای آناناس در بازار داخل، نشای بزرگ‌ترین گلخانه تولید این میوه را در گرگان نیز تامین کرده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا