گروه مشاوران برندینگ فراسو
گياه
تازه‌ها

گل اسپاتی فیلوم و نگهداری از آن

اسپاتی فیلوم که با نام های برگ قاشقی، گل چمچمه ای و سوسن صلح نیز در ایران شناخته می شود یکی از گیاهان همیشه سبز و بومی کلمبیا می باشد. اسپاتی فیلوم از خانواده گل شیپوریان بوده و دارای گونه های بسیاری مانند : اسپاتی فیلوم سنسیشن، مونا لوا و ابلق می باشد. رشد این گیاه بین 20 سانتی متر تا 1/8 متر می باشد.

اسپاتی فیلوم که با نام های برگ قاشقی، گل چمچمه ای و سوسن صلح نیز در ایران شناخته می شود یکی از گیاهان همیشه سبز و بومی کلمبیا می باشد. اسپاتی فیلوم از خانواده گل شیپوریان بوده و دارای گونه های بسیاری مانند : اسپاتی فیلوم سنسیشن، مونا لوا و ابلق می باشد. رشد این گیاه بین ۲۰ سانتی متر تا ۱/۸ متر می باشد.

برگ های این گیاه به رنگ سبز تیره و براق نیزه ای بوده و گل های کوچک آن روی سنبله سفید رنگ و استوانه ای دیده می شوند. این سنبله توسط اسپات سفید رنگ تخم مرغی پوشیده می شود. معمولا زمان گلدهی اسپاتی فیلوم در تابستان می باشد. روش نگهداری و پرورش این گیاه در محیط خانه و آپارتمان بسیار آسان بوده و طبق توصیه ناسا بهترین گیاه تصفیه کننده هوای آلوده در منزل می باشد.

شرایط نگهداری از اسپاتی فیلوم

نور

گیاه اسپاتی فیلوم به نور متوسط و غیر مستقیم خورشید در طول روز نیازمند است. آن را در جایی قرار دهید که نور کافی داشته باشد. گرچه در نور کم نیز می تواند رشد کند اما ممکن است گیاه شما ضعیف شود.

آب

اسپاتی فیلوم به یک خاک همیشه خیس و مرطوب نیازمند است. بنابراین هنگامی که احساس کردید خاک این گیاه در حال خشک شدن است باید آن را آبیاری کنید.

رطوبت

از آنجا که این گیاه بومی مناطق استوایی و کشور کلمبیا می باشد به رطوبت بالایی نیز نیاز دارد. هر روز این گیاه را با اسپری آب خیس کنید تا رطوبت مورد نیازش حفظ شود.

خاک

مهمترین نکته برای انتخاب خاک اسپاتی فیلوم زهکشی قوی و غنی بودن آن می باشد. مخلوطی از خاک باغچه، شن و ماسه درشت، خاک برگ و پرلیت می تواند برای گلدان مناسب باشد. حتما کف گلدان را با سنگ درشت یا پوکه های صعنتی سبک پر کنید تا آب اضافی گلدان به خوبی از کف آن خارج شود.

دما

بهترین دما برای رشد این گیاه بین ۲۰-۲۶ سانتی گراد می باشد. به خاطر داشته باشید دمای محیط این گیاه نباید از ۱۵ درجه سانتی گراد پایین تر بیاید.

کود

در فصل بهار و تابستان می توانید این گیاه را با کود ترکیبی نیتروژن، فسفر و پتاسیم تغذیه کنید. برای این منظور به اندازه نصف قاشق چای خوری کود مخلوط شده را به تا ۲ لیتر آب اضافه کرده و گیاه را با آن آبیاری کنید. فاصله بین کود دهی باید ۱۰-۱۴ روز باشد. چنانچه پس از کود دهی متوجه شدید برگ های گیاه یا گل های آن قهوه ای شده اند نشان دهندی دوز بالای کود می باشد و در دفعات بعد باید مقدار را کمتر کنید.

تکثیر

برای تکثیر اسپاتی فیلوم کافیست تا پاجوش هایی که در کنار ساقه های بزرگ در آمده اند را جدا کنید. برای این کار ابتدا خوب ساقه گیاه را خیس کنید و سپس به آرامی پاچوش هایی که حداقل ۳-۴ برگ دارند را جدا کرده و در گلدانی جدا بکارید. بهتر است زمانی که قصد دارید گلدان را تعویض کنید عمل تکثیر را نیز انجام دهید تا به گیاه استرس وارد نشود. بهترین زمان برای تقسیم گیاه اسپاتی فیلوم فصل بهار و تابستان می باشد.

تعویض گلدان

اسپاتی فیلوم بیشتر علاقه مند است تا ریشه های محدودی داشته باشد. این بدان معناست که گلدان شما نباید برای گیاه بسیار بزرگ باشد. زمانی که احساس کردید ریشه های گیاه از کف گلدان خارج شده و یا جایی برای ساقه های جدید نبود می توانید گلدانی بزرگتر در حد چند سانتی متر برای آن آماده کرده و گیاه را به گلدان جدیدش منتقل کنید.

اسپاتی فیلوم بیشتر علاقه مند است تا ریشه های محدودی داشته باشد. این بدان معناست که گلدان شما نباید برای گیاه بسیار بزرگ باشد. زمانی که احساس کردید ریشه های گیاه از کف گلدان خارج شده و یا جایی برای ساقه های جدید نبود می توانید گلدانی بزرگتر در حد چند سانتی متر برای آن آماده کرده و گیاه را به گلدان جدیدش منتقل کنید.

مشکلات احتمالی

پژمرده و بیحال شدن

دلیل این امر می تواند آبیاری بیش از اندازه و زهکشی ضعیف باشد. در واقع وقتی آب اضافی گلدان خارج نشود گیاه بی حال شده و برگ های پایینی زرد رنگ می شوند.

قهوه ای شدن برگ ها

عدم رطوبت کافی، آبیاری بیش از اندازه و نور مستقیم خورشید از عوامل سوختگی و قهوه ای شدن برگ های اسپاتی فیلوم می باشند. چنانچه برگ های گیاه شما دارای لکه های قهوه ای است و به سمت بالا لوله شده اند نشان دهنده کود دهی زیاد می باشد.

برگ های چروک و خشک

زمانی که رطوبت محیط اسپاتی فیلوم کم باشد برگ های گیاه شروع به چروک و خشک شدن می کند. بهترین کار این است که گیاه را هر روز دو مرتبه با اسپری آب مرطوب کنید.

گل ندادن اسپاتی فیلوم

چنانچه نور کافی به گیاه شما نرسد و به خوبی تغذیه نشود ممکن است تمایلی به گل دادن نداشته باشد.

سیاه شدن برگ ها

اگر برگ های اسپاتی فیلوم شما در حال سیاه شدن بود نشان دهنده یخ زدگی گیاه می باشد. بهتر است گیاه را به مکانی گرم تر منتقل کنید.

 

۰%

امتیاز کاربر: ۰.۲ ( ۱ نتایج)
منبع
کوکا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا