گروه مشاوران برندینگ فراسو
گياه
تازه‌ها

کروتون، گیاهی آپارتمانی و زیبا

معرفی و روش های نگهداری گیاه کروتون

گیاه کروتون (کرچک هندی) یکی از رنگین‌ترین گیاهان آپارتمانی است و به خاطر رنگی بودن و فرم برگ های آن مورد توجه است. محیط ساکت و بدون جریان هوا و گرم و یکنواخت بودن درجه حرارت از احتیاجات دیگر گیاه کروتون زیباست. اگر چه نیاز شدیدی به آب دارد ولی باید مواظب بود سوراخ ته گلدان همیشه باز باشد تا خاک گلدان باتلاقی نگردد.

رنگ و شکل برگ با توجه به واریته‌ها فرق های اساسی دارد، لکه‌های تیره صورتی، نارنجی، قهوه‌ای و ارغوانی در برگ هایی با زمینه سبز تیره منظره بسیار جالبی به برگ ها می‌بخشد، برگ های جدید و جوان گیاه کروتون با رنگ سبز ظاهر و به مرور لکه‌های رنگی در آن ها بوجود می‌آیند. گیاه کروتون بومی مالزی می باشد. در گلدان ارتفاع آن به ۶۰ سانتی متر و گسترش آن به ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر می رسند.

نیازهای گیاه کروتون

نور:  گیاه کروتون به نور شدید احتیاج دارد باید توجه داشت که نور مستقیم آفتاب به گلدان های زیر دو سال صدمه وارد می‌نماید، سایه رنگ ها را از بین می‌برد، حتی‌الامکان از جابجایی گلدان خودداری گردد.

 دما: سعی گردد درجه حرارت ثابت نگه داشته شود، در تابستان ۲۷ درجه و در زمستان ۱۵ درجه سانتی گراد و به طور معدل ۲۰ درجه سانتی گراد بهترین شرایط حرارتی برای آن است.

 آبیاری: اجازه ندهید سطح گلدان گیاه کروتون شما خشک شود ۳-۲ بار در هفته در تابستان و در هر ۴ روز یک بار در زمستان کافی است، در زمستان آبیاری با آب ولرم توصیه می‌گردد، جهت تامین رطوبت بهتر گلدان را درون گلدان بزرگتری قرار دهید و حدا فاصل بین دو گلدان با خزه ‌مرطوب پر کنید. قرار دادن تعددی قلوه سنگ بین گلدان و زیر گلدانی در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است.

 رطوبت: در تابش اشعه مستقیم آفتاب غبار پاشی نکنید. در تابستان احتیاج به غبار پاشی روزانه دارد. ولی در زمستان هفته‌ای یک بار کافی است.

 تغذیه: در فصل های رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یک بار از مواد غذایی محلول همراه با آب آبیاری استفاده گردد.

 خاک مناسب: بهترین خاک مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم است، کف گلدان باید دارای مقداری ماسه و ریگ باشد تا آب اضافی از گلدان خارج گردد.

تعویض گلدان: با توجه به مشکل بودن شرایط نگهداری حدود ۹۰ درصد از آن ها قبل از اینکه احتیاج به تعویض گلدان داشته باشند از بین می‌روند ولی بر هر صورت حجم ریشه و سنگ گیاه معرف تعین اندازه گلدان و مناسب‌ترین زمان تعویض بهار است.

ازدیاد گیاه کروتون

تجارت کنندگان گل وگیاه ،گیاه کروتون را در بسترهای گرم تکثیر می کنند. یعنی دمای خاک بستر رابین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نگه می دارند و اواخر بهار و در طول تابستان، از طریق قلمه های انتهایی ساقه به اندازه های ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر، می توان عمل تکثیر را انجام داد. گیاه کروتون اغلب به صورت به صورت تک ساقه ای رشد می کند، بنابراین باید اجازه دهید تا به اندازه کافی بزرگ شده و جوانه های فرعی تولید کند. قلمه های انتهایی ساقه را ازجوانه ای فرعی بگیرید و در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و درگلدان هایی به قطر دهانه ۹ تا ۱۱ سانتی متر، حاوی کمپوست گلدانی بکارید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و در دمای ۲۴ درجه سانتی گراد و نور مناسب نگاه دارید. خاک را همیشه مرطوب کنید. پس از دو ماه ریشه دهی کامل می شود.

عوارض ، بیماری ها و درمان گیاه کروتون

اگر برگ های گیاه کروتون کمرنگ باشد به معنای این است که محیط تاریک آشپزخانه و گاز نفتی می تواند لکه‌ای قهوه ای روی برگ ها ایجاد کرده و باعث ریزش آن ها شود. آبیاری بیش از حد نیز باعث پوسیدگی ساقه و ریزش برگ ها می گردد. اگر دیدید برگ ها درتمام اندام گیاه می ریزند، تغییرات شدید درجه حرارت در محیط داشته اید. سعی کنید درجه حرارت را ثابت کنید ریزش برگ های پایین گیاه کروتون به دلیل هوای سرد و خشک است. تغذیه مصنوعی گیاه از به وجود آمدن برگ های جوان ریز و کم رشد جلوگیری می کند. دقت داشته باشید در آفتاب مستقیم، غبار پاشی انجام ندهید زیرا لکه های قهوه ای و سوخته روی برگ ایجاد می کند. برگ های منقبض شده کروتون نشانگر تشنگی و گرمای هوا می باشد. باید گلدان را به محل خنک تری ببرید و فورا آبیاری و غبار پاشی کنید زخم های پنبه ای شکل در قاعده و سطح برگ ها را می توان با سمپاشی توسط سموم حشره کش، هر ۱۴ روز یک بار، از بین می رود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
آسان طب
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا