گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه
تازه‌ها

آشنایی با گیاه یوکا

گل یوکا

یوکا گیاهی است زیبا با برگ­ های کشیده و خنجری نوک تیز و به رنگ سبز. این گیاه دو گونه دارد یکی که فاصله برگ­ ها در آن زیادتر است و گل نمی ­دهد و این نوع برای آپارتمان بیشتر توصیه می ­شود و نوع دیگر که فاصله برگ ­های آن کمتر است و گل ­هایی به شکل زنگوله واژگون و سفید و کرم رنگ می­ دهد و برای کشت در باغچه مناسب­ تر است. هر دو گونه را می ­توان هم در آپارتمان و هم در باغچه نگهداری کرد.

یوکا در منزل

با حذف جوانه انتهایی ، گیاه دو یا سه شاخه خواهد شد. این گیاه به آبیاری کمتری نیازمند است. ساقه گل دهنده گیاه یوکا هر چند سال یکبار نمودار شده و گل ­های سفید و کرم به تعداد زیاد به شکل زنگوله ه­ای کوچک و واژگون می دهند که محل قرار گرفتن گل آذین وسط برگ است. میو ه ­های قهوه­ای رنگ گوشتی و تخم مرغی شکل ظاهر می­ شود که تا ۵/۲ سانتی متر طول دارد. گیاه یوکا می­ تواند تا ۹ متر در ارتفاع رشد کند و در عرض تا ۵/۴ متر گسترده شود. اما معمولا کمتر از ۶ متر ارتفاع می­ گیرد. برگ­ های آن مانند بند، بدون ستون فقرات و تا ۲/۱ متر طول دارد.

این گیاه نسبت به شرایط نامساعد نور دما و هوا بسیار مقاوم است و در هر جای خانه می­ توان از آن استفاده کرد و به همین دلیل در اکثر خانه­ ها دیده می ­شود. درخت یوکای آمریکایی، بلندترین گونه از جنس یوکا در خانواده خنجریان است. نام­ های متداول برای این گونه عبارتند از درخت یوکای بدون ستون فقرات، یوکای امریکایی نرم نوک، یوکای آبی، یوکای امریکایی غول و itabo . این گیاه بومی مکزیک، بلیز، کاستاریکا، گواتمالا و هندوراس است و گیاه ملی کشور السالوادور می­ باشد.

نیازهای گل یوکا :

نور: به نور کافی احتیاج دارد در آفتاب کامل می ­توان آن را نگهداری کرد ولی در سایه پس از مدتی گیاه بد شکل می­ شود و فاصله برگ­ ها زیاد می­ گردد.

درجه حرارت: درجه حرارت مطلوب در زمستان ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتی ­گراد است و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق است ولی کلاً از نظر دما در هر فصلی می ­توان آن را در اتاق یا خارج از خانه نگهداری نمود.

آبیاری: در تابستان آن را همیشه مرطوب نگهدارید و هر ۲ تا ۳ روز یکبار آبیاری نمایید. در زمستان بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک گلدان خشک شود.

خاک: خاک مناسب خاک لوم است که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است.

گرما: لازم است در زمستان آن را در جای خنک قرار دهید اگر در فصل سرد در محل خیلی گرم قرار داشته باشد برگ هایش خشک می­ شوند خشکیدگی برگ ­ها از نوک برگ شروع می­ شود با انتقال گیاه به محل خنک و خیس نمودن برگ هایش می ­توان آن را از گرما نجات داد.

تکثیر:

جدا کردن پاجوش­ ها در بهار از گیاه مادر و کاشتن آنها می ­باشد. کاشتن قلمه در شن و ریشه دار کردن آن که در اوایل بهار بهتر جواب می­ دهد البته اگر جوانه انتهایی گیاه را ببرید گیاه پس از مدتی در قسمت جوانه انتهایی دو یا سه شاخه می­ شود که از آن­ها می­ توانید برای قلمه زدن استفاده نمایید.

 

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۴ ( ۱ نتایج)
منبع
بیتوتهنمناکویکی پدیا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا