گروه مشاوران برندینگ فراسو
باغبانيدانستنی‌ها

کاشت و پرورش لیموترش در گلدان

لیمو به هر نوع غدایی مزه ای خوشایند میبخشد. کاشت درخت لیمو ترش چهار فصل در منزل و نگهداری درخت لیمو ترش میتواند رنگ و بوی جدیدی به منزلتان ببخشد و شما میتونید از عطر دل انگیز گل ها و میوه ی آن بهره ببرید.

اگر به کاشت گیاه و نگهداری از آن علاقه دارید کاشت و پرورش لیموترش پیشنهاد خوبی است، در این مطلب نحوه کاشت لیموترش را آموزش خواهیم داد که چطور در گلدان ها و در بالکن و آپارتمان بکارید.

کاشت درخت لیموترش

برای کاشت درخت لیمو ترش در منزل لازم است ابتدا دانه های لیمو را از داخل آن خارج کرده و به مدت ۴۸ ساعت داخل آب گرم قرار دهید.

سعی کنید دانه های درشت را انتخاب و پس از قرار دادن در آب، آنها را با دستمال کاغذی خشک کرده و پوست روی دانه ها را جدا کنید.

یک گلدان آماده کرده، دانه ها را داخل آن بکارید و سپس روی آنها را آب پاشی کنید تا خاک گلدان مرطوب شود. حال برای پوشاندن دانه ها روی آنها دو سانتی متر خاک بریزید. و دوباره کمی آب پاشی کنید.

سپس بر روی گلدان را یک کیسه پلاستیکی شفاف کشیده و آن را در محلی گرم و آفتاب گیر قرار دهید. معمولا یک تا دو هفته زمان نیاز است تا دانه ها جوانه زده و از خاک بیرون بیایند.

پس از اینکه جوانه های سبز را مشاده کردید باید کیسه پلاستیکی را از روی گلدان برداشته تا جوانه ها بتوانند به رشد خود ادامه دهند. فراموش نکنید درخت لیمو حتما به ۵ ساعت نور آفتاب غیر مستقیم در روز نیازمند است.

همچنین بهترین دما برای رشد نهال لیمو بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. پس گلدان خود را در یک مکان گرم و آفتاب گیر فرار دهید.

زمان گلدهی لیموترش

لیموترش بسته به نوع آن تقریبا همیشه میوه، گل و برگ دارد اما در آواخر پاییز و اوایل زمستان آبدار تر هستند. درخت لیموترش هرچه جوان تر باشد میوه دهی بیشتری دارد و با افزایش سن باردهی آن کم تر میشود. گلهای درخت لیموترش بیرونی ارغوانی رنگ و درونی سفید دارند.

نیازمندی ها برای پرورش لیموترش

هر دو سال یکبار در اوایل فصل بهار گلدان گیاه را تعویض کنید. گلدان باید با توجه به سایز درختچه انتخاب شود.از استفاده از گلدان های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک خود داری کنید. این موضوع را در دهن نگه دارید که سایز گلدان جدید باید تنها یک سایز از گلدان کنونی بزرگ تر باشد.

سطح PH خاک باید ۵.۵ تا ۷ باشد چون گیاه خاک اندکی اسیدی را ترجیح میدهد.

  • نور

تمام گیاهان در خانواده ی مرکبات از آقتاب کامل لذت میبرند. اگر آن را داخل منزل پرورش میدهید بهتر است از لامپ های رشد استفاده کنید تا بتوانید نور کافی را برای آن فراهم کنید.

  • آبیاری

درخت لیمو به به آبیاری منظم احتیاج دارد تا میوه های سالمی تولید کند. آبیاری کم و یا آبیاری بیش از حد میتواند موجب ریزش شکوفه ها و میوه ها شود و گاهی اوقات منجر به مرگ گیاه میشود.در روز های گرم و یا زمان هایی که وزش باد زیاد است باید فواصل بین آبیاری ها کمتر شود.

  • رطوبت

اگر لیموترش را داخل منزل پرورش میدهید باید بدانید که به رطوبت مشخصی احتیاج دارد که مقدار آن ۵۰% است. برای تامین رطوبت میتوانید زیر گلدانی بزرگتری انتخاب کرده و آن را از سنگ ریزه پر کرده و تا نیمه از آب پر کنید و گلدان را بر روی آن قرار دهید به صونه ای که کف گلدان با آب در تماس نباشد یا اینکه از غبار پاشی استفاده کنید.

  • هرس کردن

درخت لیموترش را باید قبل از فصل رشد آن یعنی قبل از فصل بهار هرس کرد. هرس کردن درخت لیمو با حذف شاخه های مرده و مریض آن صورت میگیرد. هرس درخت لیمو ترش موجب پرپشت شدن آن میشود.

نوک شاخه هایی که  به طول ۱۲ سانتیمتر رسیدند را هرس کنید. درهرس کردن درخت لیموترش زیاده روی نکنید. از آنجائیکه برگ ها مواد غذایی اضافه را در خود ذخیره میکنند، قطع شاخه های سالم آن باعث از بین رفتن مواد غذایی ذخیره شده توسط درخت لیمو ترش شده و ممکن است میوه دهی آن کم شود.

  • کوددهی

برای رشد بهتر درخت لیموترش و میوه دهی آن میتوان از کودهای مخصوص مرکبات استفاده کرد (یکی از انواع آن کود مخصوص پوکون هلند است). جایگزین کود مخصوص مرکبات کود NPK 12-6-6 است.

کود درخت لیموترش بایدحاوی مواد ریز مغذی، آهن ، منگنز و روی بوده تا به رشد گیاه کمک کرده و مواد لازم برای تغذیه آن را فراهم کند. هر ماه یکبارکود درخت لیموترش یا کودهای محلول در آب را به گیاه بدهید.

بیماری‌های شایع درختان لیموترش

بیماری هایی مانند تریستزای، کپک خاکستری،پوسیدگی ریشه و شانکر تنه‌ی درخت لیمو و … گاهی به این گیاه جذب می شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا