گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای بندری لافت

روستای لافت، یکی از روستاهای بندری است که در بخش مرکزی جزیره قشم واقع شده است و چیزی در حدود به هزاره اول پیش از میلاد برمی گردد.

روستای بندری لافت از جاهای دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌آید و در شمال غربی جزیره قشم و در پیش‌آمدگی خشکی‌های جزیره واقع شده است که فاصله روستای لافت تا قشم ۲۲ کیلومتر است.

تاریخچه روستای لافت

روستای لافت، یکی از روستاهای بندری است که در بخش مرکزی جزیره قشم واقع شده است و چیزی در حدود به هزاره اول پیش از میلاد برمی گردد یعنی درست زمانی که اولین سکونتگاه ها در قشم در دست انجام بود، وجود راه دریایی و دسترسی به آب شیرین باعث شکل گیری این سکونتگاه بسیار زیبا شده است.

بافت روستا که در دوره های مختلف شکل گرفته دارای ۳ بخش متفاوت میباشد. بافت اصلی، به عنوان بافت قدیمی روستا و دو بخش دیگر نیز بافت جدید روستا بشمار می روند و نیز بافت اصلی شامل ساختمان های فشرده در دل هم، کوچه های کم عرض و بادگیرها محسوب شده است.

معماری روستای لافت

پس از ورود به بافت سنتی و قدیمی این روستا، وجود بادگیرهای متنوع که از گذشته تا به حال برای استفاده از نسیم دریا و خنک سازی فضای زندگی مزین کننده خانه‌ها و ساختمان‌های این روستا بوده است.

خانه‌های بومی این روستا که اکثرا به صورت حیاط مرکزی ساخته شده‌اند به همراه بادگیرهای چند طرفه‌شان، بسته به اندازه خانه‌ها و وضعیت مالی صاحبان آن‌ها، فرم و تزئینات متفاوتی دارند. بافت این خانه‌ها و کوچه‌های باریکی که آن‌ها را از هم جدا می‌کنند کاملا ارگانیک است و به کمک سایه‌‌ای که ایجاد می‌کنند شرایط محیطی برای افرادی که از کوچه‌ها می‌گذرند مساعدتر می‌کنند.

این روستا گذرگاه‌هایی تنگ و باریک دارد و ساختار کوچه‌ها در آن به گونه‌ای است که معمولا به بن‌بست نمی‌رسند و به محله‌های دیگر راه پیدا می‌کنند.

برخی از جاذبه های شگفت انگیز روستای لافت

  • جنگل های حفاظت شده حرا

یکی از زیباترین و البته مهم‌ترین عجایب جزیره قشم، جنگل‌های حرا هستند. جنگل‌های حرا شامل درختانی است که ریشه در آب داشته و ظاهری عجیب به این منطقه داده‌اند. در واقع درختان حرا، دو ریشه دارند که یکی از آن‌ها در میان خاک کف رودخانه جا خوش کرده که این امر به استفاده از مواد مغذی خاک و استواری درخت کمک می‌کند و ریشه دوم نیز بیرون از آب است و باعث زیبایی و متفاوت بودن جنگل می‌شود.

ریشه درختان جنگل حرا، نازک هستند و همین امر باعث شده تا به‌راحتی بتوانند نمک آب را دفع کرده و سبز بمانند.

  • قلعه نادری لافت

یکی از آثار دیدنی در این روستا قلعه نادری می باشد که دارای بارویی با چهار برج بوده و یک حیاط چهار گوش دارد که راه ورود به آن یک دروازه است. این قلعه نیز شبیه به قلعه پرتغالی ها می باشد و از ملات سنگ و ساروج ساخته شده است.

  • چاه‌های تلا

تلا از دو کلمه تل و آب تشکیل شده که به معنی آبی است که از شیب تل می‌آید. در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی این چاه‌ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کف این چاه‌ها با لایه‌ای از گچ پوشانده شده تا آب برای مدت بیشتری تمیز و خنک بماند. آب‌های سطحی که بر اثر بارش‌های سیل آسا در تپه‌های این منطقه جاری می‌شود به این چاه‌ها رفته و در آب انبار ذخیره می‌شود. تعداد این چاه‌ها ۳۶۶ حلقه و برابر با تعداد روزهای سال کبیسه است، زیرا در هر روز فقط آب یک چاه مصرف می‌شده است.

با سایر روستاها آشنا شوید:

بناب روستای نخل ها و چشمه ها
درک، جایی که دریا و کویر به هم می پیوندند
روستای کهتویه بستک

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا