گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای کهتویه بستک

کهتویه دهی است برآمده از دل زمان های نه چندان دور بر بستری ناهموار، در پناه کوه و تپه ماهورهایی که از هر طرف احاطه اش کرده اند

روستای کهتویه در ۳۵ کیلومتری شهرستان بسنک و در هفت كيلومتري شهر جناح در استان هرمزگان در سایه سار کوهستان پنهان شده است.

شهر بستک در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که از شمال و غرب به استان فارس و از شرق و جنوب به استان هرمزگان متصل است.

آب و هوای روستای کهتویه بر اساس موقعیت جغرافیایی که دارد، بسیار گرم و مرطوب می باشد.

علت نامگذاری روستای کهتویه

«تزگ آباد» نام قدیم این روستا بوده است، علت نامگذاری گذشته آن، رودی به همین اسم است که از میانه روستا عبور می کرده است.

نام «تزگ آباد» بعدها به کهتویه تغییر کرد، علت نامگذاری جدید آن را برخی این گونه گفته اند:از آنجایی که روستای قدیم بین تَل و تپه و ماهور قرار گرفته بود، آن را کُهتویه (توی کوه) نامیده اند و سبک و ساخت کنونی روستا نیز این فرضیه را تایید می کند که با مرور زمان کُهتویه به کَهتویه تغییر نام داده است.

زبان و گویش کهتویه

زبانی که مردم کهتویه به آن سخن می گویند از شاخه های گویش بستکی است که خود از زبان لارستانی است که از نظر لهجه با همه لهجه های موجود در روستاهای اطراف متفاوت است، برخی این زبان را ادامه زبان پهلوی دوره ساسانی دانسته اند.

معماری روستای کهتویه

کهتویه دهی است برآمده از دل زمان های نه چندان دور بر بستری ناهموار، در پناه کوه و تپه ماهورهایی که از هر طرف احاطه اش کرده اند.

معماری این منطقه دلیلی بر تمایز آن با دیگر روستاهای این استان است، حالت پلکانی که در آن وجود دارد و کوچه های تنگ و باریکش همگی بر جذابیت این منطقه می افزاید که به دلیل نوع معماری‌اش به ماسوله جنوب شهرت یافته است.

خانه‌های این روستا، پله‌پله از اولین تا آخرین خانه پیش رفته‌اند و بر روی یگدیگر قرار دارند. صاحبخانه‌ها دیوارهایشان را با هم تقسیم کرده‌اند و هر یک بامشان را در اختیار همسایه بالایی گذاشته‌اند تا نقش حیاطرا برایشان بازی کند.

سوغات روستای کهتویه

روستای کهتویه سوغاتی های زیادی دارد که می توان به قند مخصوص این روستا موسوم به «نبات»، مسقطی خانگی معروف به «حلوا»، مهیاوه (نوعی غذای تهیه شده از ماهی)، نان محلی موسوم به «فلزن»، ادویه جات چون «بَلو»، «خاکو» اشاره کرد که در حال حاضر مشتری های بی شماری حتی از خارج از کشور دارد.

اما محبوبتر از همه اینها شاید کباب مخصوص و بریانی مخصوص کهتویه باشد که لذت خوردنش روزانه گردشگران بسیاری را از نقاط دور ونزدیک کشور به این روستا میکشاند و رونق و آبادانی شبهای کهتویه را صد چندان میکند.

با سایر روستاها آشنا شوید:

بناب روستای نخل ها و چشمه ها
درک، جایی که دریا و کویر به هم می پیوندند
روستای ماشاری بندرعباس

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا