گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کمبود آب رنگ از رخ «هلو» پراند/ ضعف صنایع تبدیلی در قطب تولید

کمبود آب از یک‌سو و ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی از سوی دیگر موجب شده است که چهارمحال و بختیاری و شهرستان سامان به‌عنوان قطب تولید «هلو» با کاهش تولید این محصول مواجه شود.

محصول هلوی چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون در حال برداشت است، اما آنچه باغداران را نگران کرده کاهش تولید این محصول به دلایل مختلف ازجمله خشک‌سالی و کمبود آب است.

وضعیت مشکلات هلو کاران چهارمحال و بختیاری در حالی است که متولیان آمار ۲۵ تا ۳۰ درصدی کاهش میزان تولید این محصول را اعلام می‌کنند و احتمال می‌دهند با استمرار وضعیت کمبود آب، این روند در سال‌های پیش رو هم ادامه داشته باشد.

عطاالله ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سه هزار و ۵۴۲ هکتار از باغ‌های استان چهارمحال و بختیاری زیر کشت هلو رفته است.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۵۱ هزار و ۷۷۰ تن هلو از باغات استان برداشت‌شده است، عنوان کرد: نسبت به سال گذشته تولید هلو در استان ۲۵ درصد کاهش‌یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش چشم‌گیر تولید محصولات کشاورزی و باغی، تصریح کرد: خشک‌سالی و کم‌آبی در چند سال اخیر تولید محصولات کشاورزی و باغی استان را تحت تأثیر قرار داده است.

ابراهیمی با بیان اینکه صادرات هلو به دیگر کشورها امکان‌پذیر نیست، افزود: هلوی تولیدشده در چهارمحال و بختیاری به استان‌های اصفهان، شیراز و تهران ارسال می‌شود.

وی به وضعیت صنایع تبدیلی در این بخش اشاره کرد و ادامه داد: صنایع تبدیلی در حاشیه زاینده‌رود به‌صورت کارگاه خانگی است و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در امر صنایع تبدیلی انجام نگرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذاران از صنایع تبدیلی را تخصیص نیافتن آب عنوان کرد.

همچنین مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سخنانی طی مردادماه گفته بود: آب‌بری محصول هلو زیاد است لذا باغداران در حاشیه زاینده‌رود درصدد تغییر الگوی کشت هستند و از کشت هلو به سمت کشت بادام تغییر رویه می‌دهند که اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با مشکل کمبود هلو روبرو خواهیم شد.

شیرانی ادامه داد: مشکلات نگهداری، کمبود سردخانه، مسائل مربوط به مراحل تولید و … در روند تغییر کشت اثر داشته و کشاورزان ترجیح می‌دهند به سمت کاشت محصولاتی نظیر بادام بروند که ماندگاری بالایی داشته باشند و سود بیشتری از صادرات به دست بیاورند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین فردوس کریمی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری گفته بود: منابع آب زیرزمینی این استان با افت شدید مواجه شده به‌طوری‌که از ۱۰ دشت اصلی استان ۶ دشت ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی اعلام‌شده است.

وی افزود: وابستگی استان به منابع آب زیرزمینی بیش از ۷۰ درصد است و افت ذخایر زیرزمینی استان را برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت با مشکل مواجه کرده و این موضوع استفاده از آب سطحی به‌جای منابع زیرزمینی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

به گفته وی، کاهش ۴۰ درصدی بارش‌های سال آبی جاری در مقایسه با پارسال تغذیه منابع آب زیرزمینی استان را به همین میزان کاهش داده است.

همچنین حسین بهرامی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری پیش‌ازاین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه خسارت‌های خشک‌سالی در چهارمحال و بختیاری در سال جاری تشدید شده است، اظهار داشت: خشک‌سالی شدیدی در سال زراعی جاری بر استان چهارمحال و بختیاری حاکم شده است.

وی ادامه داد: خشک‌سالی از طریق کاهش سطح زیر کشت و کاهش عملکرد محصولات کشاورزی سطح درآمد و اشتغال را تحت تأثیرات منفی قرار می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استان چهارمحال و بختیاری ازنظر شدت خسارت وارده بر بخش کشاورزی در دسته استان‌های با شدت خسارت بسیار شدید قرارگرفته است.

بهرام بیان کرد: بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری نوین توسط کشاورزان برای کاهش مصرف آب در این استان ضروری است.

بنابراین گزارش، بیشترین سطح زیر کشت هلو در استان چهارمحال و بختیاری دیررس و کالی است که برداشت محصول زودرس از اواخر خرداد و دیررس از نیمه شهریورماه آغاز می‌شود و محصول میان‌رس اکنون در حال برداشت است.

متأسفانه علاوه بر مشکل خشک‌سالی، به گفته متولیان تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان کم است و تنها در قالب کارگاه‌های کوچک طی بازه زمانی ۲ ماهه فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین آسیب این بخش محسوب می‌شود و صنایع این محصول به‌صورت پوره و لواشک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا