گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

۳.۵ درصد باغات کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۳.۵ درصد باغات کشور در استان قرار دارد.

محمدباقر بی پروا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که آذربایجان شرقی دارای ۱۰۳ هزار هکتار باغ درختان مثمره است، اظهار کرد: این استان از نظر سهم باغات کشور دارای رتبه هفتم و از لحاظ تولید محصول با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، رتبه ششم کشور را به اختصاص داده است.

وی در خصوص محصولات عمده باغی استان، تشریح کرد: محصول سیب با سطح بارور ۳۴ هزار و ۲۴۳ هکتار، انگور با سطح بارور  ۱۷ هزار هکتار، گردو با سلط بارور ۱۱ هزار و ۱۱۹ هکتار، زردآلو با سطح بارور  ۸۴۷۱  هکتار و بادام با سطح بارور ۴۷۷۲ هکتار، محصولات عمده باغی تولید شده در استان را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به جایگاه استان در حوزه تولید محصولات باغی کشور، افزود: آذربایجان شرقی  در تولید زردآلو، سیب و آلبالو دارای  رتبه دوم، در تولید گردو دارای رتبه سوم، در تولید گوجه فرنگی گلخانه ای و گل محمدی دارای رتبه چهارم و در تولید  انگور دارای رتبه پنجم کشوری است.

بی پروا در خصوص آخرین وضعیت باغات  هسته دار در استان نیز اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات هسته دار استان بالغ بر ۲۱ هزار و ۶۱۸ هکتار بوده که از این اراضی سالانه بیش از ۱۶۸ هزار تن محصول به دست می‌آید.

وی افزود: ۱۰۰ هزار تن محصول هسته دار باغی  که معادل ۶۰ درصد از کل محصولات تولیدی هسته دار استان می‌شود، به صورت  خشکباری و در صنایع غذایی استان، فرآوری شده و سپس جهت مصرف به استان‌های همجوار و کشورهای همسایه صادر می شود.

وی گفت: ۴۰ درصد باقی از محصولات هسته دار، معادل ۶۸ هزار تن، به صورت تازه خوری در داخل استان و استان‌های همجوار مصرف می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص این محصولات، افزود: زردآلو با ۹۲۸۵ هکتار، هلو ۴۰۰۰ هکتار و گوجه با ۳۵۰۸ هکتار، بیشترین سطح زیر کشت باغات هسته دار استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: شهرستان‌های شبستر با ۵۰۰۰ هکتار، مرند با ۳۳۵۹ هکتار و جلفا با ۳۲۳۰ هکتار نیز دارای بیشترین سطح زیر کشت باغات هسته دار استان هستند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا