گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آذربایجان شرقی دومین تولیدکننده سیب کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان از لحاظ سطح زیرکشت و مقدار تولید سیب، رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

اکبر فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مقدار تولید سیب درختی استان در سالجاری بیش از ۶۷۰ هزار تن برآورد می‌شود که از این مقدار، ۶۷ هزار تن شامل سیب تابستانه و ارقام محلی و ۶۰۰ هزار تن نیز شامل سیب پاییزه است.

وی در خصوص تولیدات سیب پاییزه استان، گفت: ۳۲۰ هزار تن از کل تولیدات سیب پاییزه استان، جزو سیب‌های درجه یک و ممتاز، ۲۱۰ هزار تن درجه دو و ۷۰ هزار تن نیز سیب‌های درجه سه و صنعتی است؛ ۳۸ درصد از این تولیدات به رقم گلدن، ۶۰ درصد به رقم رد و دو درصد نیز به سایر ارقام اختصاص دارد.

وی با بیان این‌که میزان سیب مصرفی استان سالانه در حدود ۹۵ الی ۱۰۰ هزار تن است، گفت: غالب ارقام باغات سیب از نوع رقم رد و رقم گلدن است و با توجه به شرایط اقلیمی، سیب تولیدی استان از مرغوبیت و خاصیت انبارداری بالا برخودار بوده و مزیت صادراتی و ارز آوری دارد.

فتحی افزود: از کل سطح زیر کشت سیب استان حدود ۱۰ درصد به ارقام تابستانه شامل سیب مشکی، گلاب، قره یاپراق، شیخ احمد، ساری آلما و قزل آلما اختصاص یافته و حدود دو درصد نیز از نوع رویشی (سیب مالینگ پا کوتاه) و شامل ارقام فوجی، دلبار استار (دورنگ فرانسوی )، گالا، گلاب، رد استارکینک، برابرن و … بوده که صورت پراکنده وجود دارد.

وی ادامه داد: شهرستان مراغه با تولید بیش از ۲۱۷ هزار تن مقام اول تولید سیب استان و شهرستان‌های میانه با ۱۲۶ هزار تن و اهر با ۸۵ هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا