گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آغاز برداشت متفاوت ترین وخوش عطرترین سیب آذربایجان شرقی از باغات شهر زنوز

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت متفاوت ترین وخوش عطرترین سیب آذربایجان شرقی از باغات شهر زنوز خبر داد.

علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  با بیان اینکه شهرستان مرند دارای ۳ هزار و ۲۱۰هکتار باغات سیب بوده که از این مقدار ۳ هزار و ۱۲۱هکتار باغات بارده سیب است گفت: به طور متوسط میانگین تولید سیب از هر هکتار ۴۰ – ۴۵ تن است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان برداشت سیب به ۶۲ هزار و ۴۲۰ تن برسد که با توجه به عدم تلقیح و سال آوری باغات سیب میزان ۶۰ – ۷۰ درصد کاهش محصول  داریم .

وی با بیان اینکه با تغییر اصول باغبانی و اصلاح باغات و استفاده از روشهای مناسب امید است تولید محصول سیب با تلاش کارشناسان این مدیریت افزایش چشمگیری در سالهای آتی داشته باشد، افزود: در شهرستان مرند به خصوص در شهر زنوز ، ۳۰ نوع سیب درختی اعم از سیب زنوز پائیزه، زودرس، قباله، بالجه‌ای، اسدکوهی، سلطانی، بشقابی، شیشه‌ای و غیره و ارقام اصلاح شده رد، گلدن، گران اسمیت و سیب گلاب تولید می‌شود که سیب تولید شده در این شهرستان به ویژه سیب ارقام کوهی زنوز شهرت جهانی دارد.

صیادی با اشاره به اینکه سیب تولید شده در شهرستان مرند مقداری به صورت تازه‌خوری در خود شهرستان و ارسال به سایر شهرستانها و استانهای کشور مصرف می‌شود، افزود: بقیه نیز در جعبه‌های مخصوص بسته‌بندی و در سردخانه‌های موجود شهرستان برای ذخیره‌سازی برای شب عید در سایر فصول نگهداری می‌شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به اهمیت حفظ منابع ژنتیکی و ارزش صفات مورفولوژیکی برتر سیب زنوز و امکان استفاده از آن به عنوان منبعی جهت طرح‌های تحقیقاتی و به نژادی، ادامه داد: حفظ و گسترش رقم سیب زنوز امری بسیار مهم و در عین حال اقتصادی و توجیه دار بوده و با توجه به بررسی های بیوشیمیایی آن و وجود عطر، طعم و رنگ شاخص و میزان باردهی مناسب این رقم و درصد خود گرده افشانی بالا، حفظ و گسترش آن به عنوان محصولی برتر نیاز به عزم جدی مسئولین مراکز تحقیقات و مسئولین امر را دارد.

صیادی همچنین خواستار توجه بیشتر فعالان بخش خصوصی جهت شناساندن سیب زنوز و ارتقاء جایگاه واقعی این محصول با عرضه محصولات سورت شده در بسته بندی مناسب و برنددار شده و تاکیدکرد: در صورت ورود بخش خصوصی در این امر مدیریت جهاد کشاورزی آماده ارائه هرگونه همکاری فنی وتخصصی در این زمینه را دارد.

وی با بیان اینکه شهر زنوز یکی از معدود باغ شهرهای ایران است که بیشتر مردم ایران آن را با نام سیب زنوز می شناسند گفت: سیب زنوز از نظر کیفیت و کمیت مقام اول محصولات سر درختی‌ های زنوز را دارد و سیب تولیدی این شهر به اعتقاد کارشناسان می تواند به عنوان نمادی دائمی محسوب شده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این منطقه از آذربایجان جذب کند و در زنوز حدد ۳۰ نوع سیب تولید می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به قابالا سیب زنوز پاییزه ، سلطانی، بالجه‌ای، ‌اسدکوهی، شیشه‌ای،‌ مشکی، مشکی قرمز، می خوش یای آلما،‌ قیزیل آلما،‌پیر آلما،‌ پاییزه، لبنانی سفید و لبنانی قرمز اشاره کرد.

صیادی ادامه داد: سیب زنوزحتی در نوع لبنانی آن تفاوت بسیار با محصولات سیب دیگر مناطق کشور دارد. طعم و مزه لذیذ، آبدار بودن،‌ داشتن پوشش چربگونه و‌ رنگ قرمز خوشرنگ از عمده ویژگی‌های سردرختی سیب زنوز است.

وی در ادامه در مورد توانمندی شهرستان در زمینه صنایع تبدیلی وحوزه نگهداری میوه اشاره کرده و افزود: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی علاوه بر رونق اقتصادی در بخش کشاورزی، زمینه اشتغال را فراهم می کند که خوشبختانه  شهرستان مرند با دارا بودن ۵ سردخانه مجهز و ۸ کارخانه و کارگاه تولید لواشک و در صنایع تبدیلی کارخانه آب میوه گیری و کنسانتره تکدانه و کارخانه آب میوه سن ایچ را به تازگی ودر آینده نه چندان دور به این  مجموعه اضافه خواهیم کرد که در کل شهرستان این زیرساختها را دارا می باشد و از سرمایه گذاران  برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنایع تبدیلی و تکمیلی برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال حمایت می کنیم .

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا