گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاغذاهای محلی

محبوب‌ترین غذاهای کرمانشاه

یکی از غذاهای محلی استان کرمانشاه که طرفدار زیادی دارد دنده کباب می باشد، که دنده کباب خوشمزه‌ای درست می‌کنند که آوازه‌اش به همه جا رسیده.

این منطقه از آب و هوای متنوعی برخودار است. زمستان‌ها سرد و خشک و تابستان ها خنک و مطبوع. برای همین گردشگران داخلی بیشماری فصل تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب می کنند. در کنار دیدن تاریخ و طبیعت زیبای کرمانشاه ، چشیدن طعم غذاهای محلی می‌تواند تجربه‌ی فوق العاده‌ای باشد.

دنده کباب

کباب در قلب ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. اسمش که می‌آید، انگار بویش را احساس می‌کنیم و آن دودی را که از روی آتش بلند می‌شود، می‌بینیم. یکی از غذاهای محلی استان کرمانشاه که طرفدار زیادی دارد دنده کباب می باشد، که دنده کباب خوشمزه‌ای درست می‌کنند که آوازه‌اش به همه جا رسیده.

دنده کباب یکی از معروف ترین و لذیدترین غذاهای کرمانشاه محسوب می شود. این غذای خوش‌عطر شبیه به شیشلیک است. برای طبخ دنده کباب از دنده‌ی گوسفند، زعفران و ادویه‌ی ویژه استفاده می‌شود. بهترین دنده کباب‌ها را می توانید از رستوران‌ها و سفرخانه‌های اطراف طاق بستان سفارش دهید.

برای تهیه این غذای خوشمزه تکه‌های دنده گوسفندی را در مخلوطی از سیر، روغن زیتون، پیاز، سماق، سیر، رب گوجه فرنگی، جعفری خرد شده و لیمو ترش می‌خوابانند و در نهایت آن را روی منقل کباب می‌کنند. این کباب با برنج و یا نان سرو می‌شود.

خورش خلال

یکی از غذاهای مجلسی کرمانشاه خورش خلال می باشد. مردم کرمانشاه مردمانی مهمان نواز هستند و اگر مهمان این مردمان مهربان باشید حتما خورش خلال را در سفره خود قرار می دهند. خورش خلال با گوشت گوسفندی، روغن (به صورتی سنتی از روغن کرمانشاهی استفاده می شود)، گلاب، خلال بادام، زرشک، رب گوجه فرنگی به همراه ادویه پخته می شود. این خورشت با برنج خوش عطری که با روغن کرمانشاهی آماده شده است، سرو می شود.

پختن این خورش کار سختی نیست، ولی باید به نکته‌های ریز داستان توجه کنیم، مثل اینکه خلال بادام را در گلاب خیس کنیم تا حسابی طعم بگیرد. زرشک سیاه هم لازم داریم. اگر چند بار زرشک را بشوییم و آبش را خالی کنیم، دیگر رنگ خورش را عوض نمی‌کند.

آش عباسعلی

با توجه به اقلیم سرد و خشک منطقه، مردم کرمانشاه انواع آش ها را در فصل سرما طبخ می‌کنند. یکی از لذیدترین و معروفترین آش های کرمانشاه آش عباسعلی است. آش عباسعلی در چندین دوره در جشنواره‌ی ملی غذاهای سنتی رتبه اول را کسب کرده است.

داستان این آش طبق داستان هایی که مردم محلی روایت می‌کنند به زمان پهلوی اول برمی‌گردد. در این دوران برگزاری مراسم مذهبی ممنوع اعلام شد که شخصی به نام عباسعلی در مساجد زمانی که مراسم‌های مذهبی ممنوع شد برای افطار آشی پخت و بین مردم تقسیم کرد که بعد از آن به آش عباسعلی معروف شد. در آش عباسعلی به مانند دیگر آش ها حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، پوره گندم) حرف اول را می‌زند. گوشت، سبزیجات معطر، روغن کرمانشاهی و ادویه جات مختلف از دیگر مواد اولیه‌ی آش عباسعلی است. آش عباسعلی اغلب اوقات در ماه رمضان تهیه و به فروش می‌رسد.

برای درست کردن این آش، گوشت دنده گوسفندی لازم داریم که باید بپزد و ریش‌ریش شود. حالا همه را با هم مخلطو می‌کنیم تا با هم قل بزنند و حسابی جا بیافتند. وقتی برنج و گندم‌ها له شدند آش آماده است.

آش سورانه

طبیعی است که مردم در شهر سردی مثل کرمانشاه عادت به خوردن انواع آش داشته باشند. آش سورانه، خیلی محبوب است، به‌خصوص در این روزهای بهاری. سورانه هم مثل پاغازه در بهار می‌روید. در فصل بهار گیاهی به نام سورون در منطقه کرمانشاه می‌روید که شبیه به تره می‌باشد. مواد اولیه آش سورانه همین گیاه بومی است. این آش بیشتر شبیه به یک نوع بورانی است و بیشتر اوقات در فصل بهار طبخ می‌شود. بانوان کرمانشاهی این گیاه را به همراه گوشت چرخ کرده، روغن زیتون، شکر، رب انار و پیاز مخلوط کرده و آش خوشمزه‌ی سورانه را آماده می‌کنند.

باید این سبزی را که شبیه تره‌ است، ولی رنگ ارغوانی دارد، به اندازه بند انگشت خرد کنیم و بگذاریم بپزد. گوشت پخته، پیاز داغ و رب انار هم اضافه می‌کنیم. نتیجه یک قابلمه آش سورانه لذیذ است.

کلانه

تا به حال پیتزای محلی و کردی خورده‌اید؟ کلانه یا پیچک یکی از غذاهای محلی استان کرمانشاه است که به آن قدیمی‌ترین فست‌فود جهان می‌گویند. نان کلانه اگرچه به عنوان یک نان شناخته شده است اما در واقع یک میان وعده‌ی کامل است. این غذای دوست‌داشتنی را با گیاهی به نام پیچک، که سرشار از مواد معدنی و فیبر است، درست می‌کنند. برای پخت کلانه ابتدا سبزی پیچک را خرد و با خمیر نان مخلوط می‌کنند و بعد روی ساج می‌پزند. بعد از پخته شدن با روغن کرمانشاهی چرب و خوشمزه‌اش می‌کنند و به همین سرعت این پیتزای محلی آماده خوردن است.

برای تهیه‌ی این نان، از خمیر آرد گندم به همراه گیاه محلی به نام پیچک استفاده می‌شود. بعد به شکل نان بر روی ساج پخته می‌شود و سپس آن را کره یا روغن حیوانی چرب می‌کنند و به همراه دوغ یا ماست میل می‌کنند.

ونوشک پلو

یکی از پلوهای سنتی که کرمانشاهی‌ها می‌پزند، ونوشک پلوست. ونوشک میوه‌ای‌ست که ظاهری شبیه نخودفرنگی دارد و به آن پسته کوهی هم می‌گویند. (ونوشک یا پسته کوهی میوه درختی است که در این منطقه وجود دارد و خواص درمانی زیادی هم دارد و از آن در دوغ‌های محلی و ترشی استفاده می‌کنند.). برای تهیه ونوشک پلو نیاز به ونوشک تازه ، برنج، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی و زعفران است. طعم این غذا بسیار لذیذ است و یکی از غذاهای پرطرفدار کرمانشاهی است.

والک پلو

برای طبخ والک پلو نیز از سبزی محلی استفاده می شود. والک نوعی سبزی با خواص بسیار است که به زبان محلی به آن کول می گویند. والک ماده اصلی والک پلوی کرمانشاهی است. مواد اولیه این غذا شامل زبان گوساله، برنج، روغن زیتون یا کرمانشاهی به همراه ادویه های مخصوص است. امروزه البته این غذا را با ماهی، مرغ و گوشت گوسفند نیز آماده می‌کنند.

کوکو پاغازه

این غذا از سبزی محلی که در اطراف کرمانشاه می روید، پخته می شود. گیاهی به نام پاغازه با خاصیت دارویی (برای ناراحتی های روده و معده مفید است)، ماده اولیه کوکو است و از پاغازه برای درست کردن بورانی و سبزی پلو استفاده می‌کنند. پاغازه از فصل بهار در اطراف شهر می روید. البته میدان میوه و تره بار کرمانشاه نیز این سبزی محلی را برای فروش دارد. در کنار این سبزی، تخم مرغ، پیاز و سیر نیز اضافه میکنند و به صورت سرخ شده میل می کنند.

پزشکان مصرف آن را برای نارحتی‌های مربوط به روده و معده توصیه می‌کنند.

شلمین

شلمین یا شلم آشی است که بیشتر اوقات در فصل زمستان می خورند اما به مانند ترخینه در بهار یا تابستان تهیه می شود. مواد اولیه این آش لذیذ را در فصل بهار و تابستان ذخیره و از آن برای پخت غذا در فصل زمستان استفاده می‌کنند. این غذا طعمی متفاوت دارد و کمی ترش مزه است. شلمین همان شلغم است. برای طبخ این غذا ابتدا شلغم و برگ آن را خرد کرده و می‌پزند.  بعد از آن گندم بلغور شده را پخته و در ظرف‌های مخصوص ریخته و ورز می دهند (چنگ میزنند). شلغم و آب آن را با انار و سبزی محلی مخلوط می کنند و روی بلغور می ریزند و چند روزی به همان صورت می ماند. بعد از چند روز ماده آماده‌ی شده را شبیه ترخینه تکه کرده و در زمستان آن را طبخ می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

معرفی خوشمزه ترین غذا های محلی ایلام
غذاهای سنتی استان قم
غذاهای محلی لذیذ کرمان (بردشیر)

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا