گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

ضرورت ایجاد استارت‌اپ‌ها در صنعت نوغانداری

استارت اپ ها می توانند نقش مهمی در افزایش سطح کیفی و کمی محصولات نوغانداری و تسریع در روند فروش آنها را داشته باشند. اما با وجود فواید بی نظیر این فناوری‌ها در عرصه کشاورزی بستر استفاده از آنها در ایران هنوز به طور کامل فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،امروزه تولید بیش از نود درصد نخ ابریشمی در دنیا به وسیله تولید و پرورش تخم نوغان های تجاری کرم ابریشم در بسیاری از کشور دنیا صورت می گیرد.

اصول پرورش کرم ابریشم متشکل از  چند مرحله همراه با تغییرات جزئی در روش های پرورشی همراه است. این حشره تنها در دوره لاروی خود که دارای چهار مرحله جلداندازی و پنج سن لاروی است، می تواند از برگ توت تغذیه کند و نهایت تشکلی پیله داده و به پروانه تبدیل شود.

حرفه نوغانداری در ایران تنها به فعالیت پرورش کرم ابریشم توت اطلاق می شود که بهره بردار طی مدت  زمان دو ماه از زمان دریافت تخم نوغان نسبت به نگهداری ، تفریخ و خروج لاروها از تخم و تغذیه آنها با برگ توت و در نهایت برداشت و عرضه محصول نهایی (پیله) به بازار هدف اقدام می‌کند.

نقش مهمی استارت آپ ها در افزایش سطح کیفی و کمی محصولات نوغانداری

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت :یکی از مشکلات موجود در بخش نوعانداری وجود واسطه ها و دلالانی است که سبب کاهش سود بهره برداران این بخش می شوند. استارتاپ ها، کسب و کار های نوین و ایده محوری هستند که با هدف تغییر دنیای تولیدات کشاورزی  به نفع تولید کننده و مصرف کننده و به ضرر واسطه گران و دلالان مورد توجه قرار می گیرند.

یاسر رحیمیان افزود :استارت اپ ها می توانند نقش مهمی در افزایش سطح کیفی و کمی محصولات نوغانداری و تسریع در روند فروش آنها را داشته باشند.

رحیمیان ادامه داد : با وجود فواید بی نظیر این فناوری‌ها در عرصه کشاورزی بستر استفاده از آنها در ایران هنوز  به طور کامل فراهم نشده است.

رحیمیان استارت آپ را  یک پدیده مردمی دانست و افزود : استارت آپ ها باید در قالب آموزش و ترویج علوم، اتصال زنجیره های تولیدی و توزیع محصولات کشاورزی توصیف شود.
رونق نوغانداری در چهارمحال و بختیاری

پرورش کرم ابریشم به منظور تولید پیله، یکی از قدیمی‌ترین مشاغل است که به عنوان شغلی با سرمایه‌گذاری اندک و درآمد بالا به خصوص در مناطق روستایی و نیمه شهری شناخته شده است به گونه‌ای که سالخوردگان و زنان می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

نوغانداری با هدف تولید الیاف ابریشمی از کاشت درخت توت آغاز و با پرورش کرم ابریشم از مرحله تخم تا تهیه پیله و در نهایت تولید نخ برای کاربرد در بخش‌های مختلف مانند فرش، پوشاک و پزشکی تکمیل می‌شود،به همین دلیل می‌توان نوغانداری را زنجیره کاملی از کشاورزی، صنعت و تجارت دانست.

مدیر طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد ، با بیان اینکه ۲۰ نفر در استان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند، خاطر نشان کرد: ۸۰ جعبه ۲۵ هزارتایی تخم نوغان یارانه‌دار به استان اختصاص یافته است که از این میزان ۴۴ جعبه بین این ۲۰ نفر توزیع می‌شود.
حسن رحمانی، به همکاری جهاد دانشگاهی استان برای آموزش علاقه‌مندان پرورش کرم ابریشم در سال گذشته اشاره و بیان کرد: سال گذشته افراد آموزش‌دیده ۳۳۰ کیلوگرم پیله تر تولید کردند، امسال نیز پیش‌بینی می‌شود از هر جعبه ۳۵ کیلو پیله تولید شود.

وی، با بیان اینکه تخم‌های خریداری‌شده از مرکز توسعه نوغانداری کشور یا وارداتی و یا تولید داخل هستند، ادامه داد: تخم‌های خریداری شده جهادکشاورزی استان از نوع وارداتی است اما با توجه به اینکه پرورش‌دهندگان کرم ابریشم در استان تازه کار هستند، تخم پس از تبدیل به لارو تحویل آنها داده می‌شود، البته افرادی که متقاضی باشند پس از آموزش می‌توانند تخم کرم ابریشم را نیز تحویل بگیرند.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه افراد زیادی متقاضی پرورش کرم ابریشم در استان هستند، ادامه داد: جهادکشاورزی در هر شهرستان رابط نوغانداری دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به ادارات امور دام شهرستان‌های محل تقاضا پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هر پنج کیلوگرم پیله به طور  تقریبی ۲ کیلوگرم نخ ابریشم تولید می‌کند، تصریح کرد: مرکز توسعه نوغانداری پیله را به صورت توافقی یا تضمینی خریداری می‌کند.
با توجه به اینکه این زیر مجموعه بخش کشاورزی می تواند عایدات خوبی را متوجه بهره برداران این بخش کند یکی از نکات قابل تامل در این خصوص عدم وجود زنجیره های متصل توزیع و خرید و فروش در استان می باشد که بایستی مورد توجه برنامه ریزان این بخش قرار گیرد

به منظور شکل گیری استارت آپ ها در بخش نوغانداری در استان چهارمحال و بختیاری باید به همه زوایا و جوانب شامل تهیه و توزیع تخم، کاشت نهال و تهیه برگ توت مناسب، آموزش نکات فنی پرورشی و مدیریت تولید و برداشت ، عرضه و تقاضا، بازاریابی و فروش و اتصال حلقه های تولید محصول توجه شده تا این کارگاه های کوچک و نوپا بتوانند با سرعت و قدرت بیشتری وارد مراحل بعدی  که ایجاد بازارهای فصلی و حتی دایمی محصولات تولیدی است شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا