گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای بزنگان از بزرگترین روستاهای خراسان رضوی

روستای بزنگان از توابع سرخس است و در منطقه دشتی واقع شده و آب و هوایی معتدل خشک دارد. این روستا در خراسان رضوی یکی از بزرگترین روستاهای این استان محسوب می شود.

روستای بزنگان از توابع سرخس است و در منطقه دشتی واقع شده و آب و هوایی معتدل خشک دارد. این روستا در خراسان رضوی یکی از بزرگترین روستاهای این استان محسوب می شود که جزئی از توابع شهرستان سرخس در ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد و در یک منطقه دشتی واقع شده است.

کوه بزنگان در ۶ کیلومتری غرب و جنوب غربی روستا، قرار دارد. مردم بزنگان به زبان فارسی سخن می گویند و پیرو مذهب جعفری هستند. فرش های بزنگان با طرح های ترکیبی بلوچی و نقش های یعقوب خانی و هفت رنگ بافته می شوند. اقتصاد روستای بزنگان نیز بر مبنای فعالیت های زراعی، دامداری و باغداری استوار است. گوشت قرمز و انواع لبنيات، مهم‌ترين توليدات دامی روستا هستند.

باغداری در روستای بزنگان رونق دارد و انواع ميوه‌های سيب، گردو، گيلاس، زردآلو و بادام در آن به عمل می آيد. زعفران، محصول درآمدزای مردم اين روستا است.

از عمده‌ترین خانواده‌های گیاهی منطقه، کاسنی، غلات، شب‌بو  و چتریان را می‌توان نام برد.

غار بزنگان که در میان روستاییان به غار قدیم معروف است در ارتفاعات روستای بزنگان و در ۸۰ کیلومتری جنوب غرب سرخس واقع شده است. این غار که انتهای آن مشخص نبوده دارای فضاهای زیبا و متنوعی می باشد وجود ستون های آستالاگمیت زیبا نیز بر جذابیت های آن می افزاید. از دیگر ویژگی های این غار می توان به سابقه ی تاریخی آن اشاره کرد که به هزاره دوم قبل از میلاد باز می گردد. همین عوامل موجب شده که این غار سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر باشد.

درياچه بزنگان، در حدود ۸۰ هکتار وسعت و ۱۲ متر عمق دارد. اين درياچه محل مناسبی برای پرورش ماهی قزل‌آلای «رنگين کمان» است. حواشی این دریاچه که زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر است، بسیار دیدنی و زیباست.

قلعه تاريخی بزنگان، زيارتگاه کل بی بی، مسجد محله بالا و مسجد محله پايين از مهم‌ترين آثار و جاذبه‌های تاريخی روستای بزنگان محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید:

روستای سنو روستایی در شهرستان گناباد
روستای اخلمد مشهد با آبشاری بکر
خراشاد روستایی واقع در دره ای سرسبز و خوش آب و هوا

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا