گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای سنو روستایی در شهرستان گناباد

روستای سنو یکی از روستاهای شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی ایران است. این روستا در 22 کیلومتری جنوب غربی گناباد در دامنه رشته کوهی که در جنوب این شهرستان و شمال شهرستان فردوس کشیده شده است.

روستای سنو یکی از روستاهای شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی ایران است. این روستا در ۲۲ کیلومتری جنوب غربی گناباد در دامنه رشته کوهی که در جنوب این شهرستان و شمال شهرستان فردوس کشیده شده است. این روستا در پای کوه‌های رشته‌کوه کمر زرد قرارگرفته که محیطی بکر و دست‌نخورده به همراه منطقه‌ای خوش آب‌وهوا به نام کیس آب دارد.

سِنو” کلمه‌ای فارسی است که از کلمه عربی صنو یا ثنو گرفته‌شده است. عده‌ای معتقدند که سه برادر به خاطر آب زیاد منطقه در آن ساکن شدند و آبی که تا نزدیکی گناباد هدر می‌رفته را مهار و مصرف کرده‌اند. این سه برادر هنگام ورود به این محل سه عدد نانِ سنو همراه داشته‌اند و به‌این‌ترتیب نام این روستا سنو گذاشته شد.

چشمه سنو و کیسو از نقاط دیدنی و تفریحی سنو هستند. عمده آب زراعی و شرب روستای سنو نیز از دو چشمه تنگل و کیسو تامین می ‌شود که چشمه تنگل نقش مهمتری ایفا می ‌کند. مهمترین چشمه گناباد، در روستای سنو قرار دارد و از چشمه‌ های معروف است. معروفیت این چشمه به حدی بوده است که پادشاهانی چون نادرشاه و طغرل و بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی را مجذوب خود کرده است و در مسیر آب این چشمه ۷ آسیاب و یک قلعه وجود دارد.

همه مردم روستا در محل چشمه سنو که آرامگاه یکی از بزرگان روستا است با ذبح گوسفند و پختن بلغور و توزیع آن در بین اهالی مراسم دعا و نیایش را به خاطر این نعمت ارزشمند برگزار می کنند. از دیگر آیین هایی که در این مراسم به چشم می خورد روشن نمودن چراغ عصا است.  در این مراسم افرادی که نذرونیازی دارند در محل عبور آب چشمه، جمع می‌شوند و به تعداد نذرهایی که دارند پنبه روشن می‌کنند و محصولات خود مانند بادام، کشمش و… را به‌عنوان مشکل‌گشا در بین مردم پخش می‌کنند.

نود درصد مردم این روستا با کشت زعفران روزگار می گذرانند. در این روستا، مزارع زعفران با گل‌‌ های زیبا و بنفش به همراه طبیعتی بکر و درختان انبوه، چشم را خیره می ‌کند. زعفران به عمل آمده در روستای سنو گناباد از مرغوبیت بیشتری به نسبت سایر شهرهای دیگر برخوردار است.

صنایع‌دستی در روستای سنو شامل قالیبافی، پارچه‌بافی، پلاس بافی، دوخت لباس‌های سنتی و… است که توسط زنان روستا انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روستای اخلمد مشهد با آبشاری بکر

خراشاد روستایی واقع در دره ای سرسبز و خوش آب و هوا

خور روستای تاریخی خراسان جنوبی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا