گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای دره بید دشت لاله‌های واژگون

در اوایل اردیبهشت این منطقه غرق در گل‌های لاله واژگون است. این گل‌ها از گونه‌های بسیار آسیب‌پذیر طبیعت هستند و کندن حتی یک شاخه از آنها به محیط زیست آسیب می‌رساند.

در فاصله‌ای حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان در دره باریکی در روستای دره‌بید از توابع شهرستان فریدن و در بیست کیلومتری شهر داران واقع شده‌است. دشت لاله‌های واژگون دره بید، دارای حدود ده کیلومتر وسعت است و در فصل بهار مملو از گل‌های طبیعی به ویژه لاله سرخگون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و لاله‌های این منطقه از روز چهلم تا شستم بعد از عید شکفته می‌شوند و در موقع وزش باد سیر و روشن می‌شوند. نام روستا برگرفته از درخت‌های وحشی بید است که روستا را دربرگرفته است.

در روستای دره اوایل اردیبهشت غرق در گل‌های لاله واژگون است. این گل‌ها از گونه‌های بسیار آسیب‌پذیر طبیعت هستند و کندن حتی یک شاخه از آنها به محیط زیست آسیب می‌رساند. در ضمن این گل‌ها مدت کوتاهی بعد از چیده شدن از بین می‌روند. زمان بازدید از این بهشت کوچک از اواخر فروردین تا اوایل تابستان است. البته در اوایل بهار سرسبزی بیشتری دارد و لاله‌های واژگون هم در آن زمان می‌رویند. در منطقه زیبای لاله واژگون دره‌بید که از قدیم شهرت زیادی داشته است، گیاهانی مانند کما، کنگر، تره، کرفس، موسیر و شوید نیز می‌روید. چشمه سفید، چشمه روغنی و چشمه آقاخان از جمله چشمه هایی است که در این دشت، روان است.

در منطقه زیبای دره بید که با لاله های واژگون زبان زد عام و خاص است گیاهان دیگری نیز همچون موسیر، تره، کنگر، شوید، کما و کرفس می رویند. اکثریت مردم از این منطقه زیبا امرار معاش وکسب روزی حلال می کردند علف هایی به نام کما وکنگر را می چیدند و گیاهان دارویی و تره، کرفس، موسیر و شوید را جمع کرده و خشک می کردند و این گیاهان و داروها را در شهر ها وروستا های اطراف می فروختند و مایحتاج زندگی خود را اینگونه تامین می کردند.

ازجمله چشمه هایی که در این دشت روان است می توان به چشمه سفید، چشمه روغنی و چشمه آقاخان و… که آب زلال آن هر رهگذری را به وجد می آورد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

روستای قهی اصفهان
روستای ابیانه کجاست؟
روستای عروسان خور با برداشت بیش از ۶۰ نوع خرما

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا