گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاگياه

عملکرد ارقام فلفل دلمه ای درکشت هیدروپونیک

فلفل دلمه ای از تیره سولاناسه است. علفی یکساله و از لحاظ اقتصادی دارای ارزش بالایی است. این گیاه به دلیل داشتن ویتامین های آ ، ث ، د ، ای و خواص دارویی اهمیت ویژه ای دارد.

مقدمه
فلفل دلمه ای از تیره سولاناسه است. علفی یکساله و از لحاظ اقتصادی دارای ارزش بالایی است. این گیاه به دلیل داشتن ویتامین های آ ، ث ، د ، ای و خواص دارویی اهمیت ویژه ای دارد. کشت گلخانه ای صنعتی در بسیاری از کشورهای جهان در حال رشد است و به دلیل تولید خارج از فصل مصرف انرژی بالایی دارد. در تحلیل های اقتصادی هزینه های بالای سالیانه در تولید فلفل دلمه ای به مرحله داشت ان یعنی بالا بودن قیمت برق ، کود ، سم و سوخت مربوط است . با توجه به بالابودن انرژی مصرفی در گلخانه مصرف بهینه انرژی و کاهش تلفات ان میتواندعلاوه بر حفظ منابع سود بیشتری نصیب کشاورزان گرداند.
در گلخانه ها ی فلفل سموم شیمیایی بیشترین سهم انرژی مصرفی را در بخش نهاده به خود اختصاص میدهند. برسی ها نشان داده که افزایش مصرف نهاده بر افزایش در تولید محصول پیشی گرفته و همین امر باعث شده که تولید کننده از کارایی مناسبی برخوردار نشود.
تنشها و جوانه زنی بذر پرورش نشا با توجه به مزایای فراوان ان نسبت به کشت مستقیم بصورت صنعتی رو به گسترش است. در سالهای اخیر استفاده از مواد شیمیایی برای افزایش کیفیت نشا در برخی کشورها ممنوع شده است . یکی از روشهای بی خطر بهبود کیفیت نشا ، تغییر در کیفیت نور است. افزایش نور قرمز به نور سفید موجب تولید گیاهان کوتاهتر با ساقه های قطور تر میشود ولی با کاهش سطح برگ ، میزان کلروفیل و محتویات پرولین همراه بود. نورآبی اثر یکسان و حتی قوی تری به کاهش ارتفاع و سطح برگ داشت. افزایش قطر گیاه ، در صد وزن خشک ، میزان کلروفیل و پرولین از دیگر نتایج کاربرد نور آبی بود. همچنین باعث افزایش در صد گیرایی نشاها در مزرعه و جلو افتادن گلدهی ، میوه دهی و افزایش عملکرد شد. در
مجموع آمیختگی دو نور قرمز و آبی با نسبت بالاتر نور قرمز برای تولید نشا مرغوب از زمان جوانه زنی تا زمان انتقال به زمین توصیه میشود.
فلفل دلمه ای محصول فصل گرم است و نسبت به دماهای پایین حساس بوده و دچار سرمازدگی میشود. اسید سالیسیلیک و متیل جاسمونات با افزایش فاکتورهای موثر بر میزان مقاومت به سرمای گیاهان فلفل دلمه ای میافزاید.
محلولپاشی غلظت ۰.۱ میلی مولار از سالیسیلیک اسید روی گیاهان ۷ تا ۹ برگی تا مرحله اب چک کردن پای بوته با کاهش علائم سرمازدگی و افزایش فلورسانس کلروفیل و پرولین برگ به صورت معنی داری تحمل گیاهان را در مقابل سرما افزایش میدهد. غلظت ۰.۰۱ میلی مولار از متیل جاسموتات نیز میتواند در مقاومت گیاهان جوان به سرما بهتر عمل کند. بنابراین استفاده از این دو هورمون در کاهش سرمازدگی فلفل دلمه ای رقم امیلی در غلظت های پایین موثر بود.
شوری آب و خاک از جمله عوامل تنش زایی هستند که علاوه بر اختلال و کاهش قابلیت جذب اب توسط ریشه ها ، گیاهان را نیز از نظر تغذیه ای و فرایندهای متابولیکی دچار مشکل میسازند. با افزایش شوری مقدار عناصر روی منگنز و آهن بخش هوایی گیاه کاهش پیدا میکند در حالیکه مس ثابت می ماند. استفاده از سیلیسیم در سطوح بالای شوری باعث افزایش مقدار آهن و روی در بخش هوایی و ریشه میشود. افزایش شوری آب میتواند روی وزن تر و خشک میوه ، تعداد میوه ، طول میوه و ضخامت دیواره میوه تاثیر منفی بگذارد. بطور عمومی با اقرایش شوری جوانه زنی بذر فلفل کاهش میبابد. این میزان کاهش در ارقام مختلف متفاوت است. بنیه بذر نیز با شوری کاهش میابد. در مقایسه ای که بین با افزایش شوری بیش از UNIGEN چند رقم انجام شد مشاهده گردید رقم ۴۴۵۱ سایرین بنیه بذر و درصد جوانه زنی خود را حفظ نموده بود.
در شرایط تنش شوری یکنواختی رنگ میوه و درصد سلامتی ان نیز متناسب با وزن میوه کاهش میابد. با رسیدن شوری اب به ۸.۶ میزان عملکرد گیاه تا ۹۰ در صد کاهش میابد. تنش شوری باعث کاهش طول ساقه طول ریشه سطح برگ و میزان کاروتنوئید میشود. محلولپاشی اسپرمیدین به میزان ۲ میلی مولار در شرایط شوری ۱۵۰ میلی مولار باعث افزایش طول ریشه و کاهش اثرات شوری بر گیاه میشود.
تنش خفیف خشکی در مراحل اولیه رشد پس از انتقال نشا به زمین اثرات خوبی روی رشد و عملکرد دارد. آبیاری ۲ روز در میان نشاهای فلفل نسبت به آبیاری هر روز و یک روز در میان بعد از انتقال به زمین اصلی باعث افزایش سطح برگ شد. آبیاری روز در میان نیز رشد گیاه را به طور عمومی افزایش میدهد. کاربرد خارجی که یک پیش ماده کلیدی در بیوسنتز تمام ترکیبات (ALA) اسید – ۵ آمینو بوونیک پورفیرینی مانند هم و کلروفیل میباشد، بروی فلفل دلمه ای باعث کاهش اثرات سوء تنش خشکی و تولید محصول مناسب با وجود خشکی خاک گردید. افزایش این ماده در محلولپاشی برگی تا ۱ میلی مولار باعث افزایش وزن خشک شاخساره کلروفیل و شاخص سطح برگ گردید.

آبیاری بهینه
ایران از جمله مناطق خشک و نیمه خشک دنیاست . میانگین بارندگی کشور در حدود ۲۴۰ میلی متر در سال و کمتر از ۳۰ در صد میانگین سالانه در کره زمین است. ۹۰ درصد مناطق کشور بارندگی کافی ندارند.با توجه به عدم وجود اب کافی در کشور و افزایش روز افزون جمعیت ناچار به استفاده از منابع نامتعارف مثل پسابها هستیم . در استقاده از پسابها به خصوص در مورد سبزیجات برگی و سالادی و آنهایی که به صورت خام مصرف میشود نگرانی هایی ایجاد شده.در همین راستا تحقیقات زیادی انجام شده تا میزان مسمومیت این پسابها برای انسان تعیین گردد.نتایج تحقیقات نشان داده که استقاده پسابها ی تصفیه شده علاوه بر افزایش .ارتفاع ساقه ، مقدار کلروفیل و شاخص های رشدی را نیز افزایش میدهد.
هرچه از مقدار فاضلاب کاسته شود و مقدار اب چاه افزایش یابد درصد رشد گیاه نیز کاهش میابد. استفاده ۱۰۰ درصدی از پساب تصفیه شده شهری در مقایسه با استفاده کامل از اب چاه کارایی و عملکرد مصرف اب و رشد گیاه را نسبت به آبیاری افزایش میدهد. پساب نقشی در تجمع فلزات سنگین به جز آهن و روی در اندامهای گیاه ندارد. آهن و روی بیشتر به اندام های هوایی و کمتر به میوه ها منتقل شوند.

سوپر جاذب های مخلوط با خاک میتوانند بر گلدهی و عملکرد فلفل تاثیر معنا داری داشته باشند. یکی از این سوپر جاذب ها زئولیت است. زئولیت یک ماده معدنی است کعه مدتا از الومینوسیلیکات تشکیل شده و کاربرد تجاری عمده آن در صنایع یه عنوان جاذب سطحی است . زئولیت ها به طور گسترده ای در صنعت برای تصفیه آب، به عنوان کاتالیزور و برای تهیه مواد پیشرفته استفاده می شود.
مهمترین استفاده زئولیت در تولید پاک کننده های لباس است. همچنین در پزشکی و کشاورزی نیز کاربرد دارد. از بین زئولیت های طبیعی فقط ۹ نوع به مقدار زیاد در طبیعت یافت می شوند. خواص فیزیکی و شیمیایی زئولیت های طبیعی متفاوت بوده و در بین نمونه های مختلف یک نوع خاص از زئولیت نیز تفاوت هایی در خواص فیزیکی (اندازه منفذ، اندازه بلور، ظرفیت تبادل یونی و ظرفیت جذبی) و ترکیب شیمیایی وجود دارد. موارد استفاده زئولیت های مصنوعی و طبیعی از خواص فیزیکی و شیمیایی آن ها منشأ می گیرد.
خصوصیات فیزیکی و شیمیای منحصربه فرد زئولیت های طبیعی آن ها را در بسیاری از کاربردهای کشاورزی و باغبانی سودمند نموده است. تکنولوژی های وابسته به زئولیت در کشاورزی و باغبانی شامل آزاد سازی تدریجی کودها، زئوپونیک و اصلاح و بهبود خاک است. این کاربردها میزان تقاضای زئولیت را در طیف تکنولوژیکی (از کاربرد آن ها در کشورهای در حال توسعه گرفته تا کاربرد آن ها در سیارات دیگر) افزایش می دهد. تحقیقات نشانگر این است که آزاد سازی تدریجی کودها توسط زئولیت ها، می تواند در خاک های طبیعی و مصنوعی به واسطه واکنش های تبادل یونی یا ترکیب واکنش های تبادل یونی یا ترکیب واکنش های تبادل یونی و تجزیه مواد کانی صورت گیرد. در روش دوم، زئولیت ها در ترکیب با کانی های با درجه انحلال پایین مانند فسفات آپاتیت به کار می روند. تحت شرایط مناسب، زئولیت ها راندمان مصرف کودها را افزایش خواهد داد.
توانایی کلینوپتیلولایت در پایین آوردن نیتریفیکاسیون (تا ۱۱ درصد)، پایین آوردن شستشوی نیترات (تا ۳۰ درصد)، افزایش میزان جذب آمونیم و پتاسیم، کاهش و سایر مواد غذایی مورد مطالعه +K +4 و HN تبخیر آمونیاک و آزاد سازی تدریجی خاک و (CEC) قرار گرفته است.زئولیت ها می توانند ظرفیت تبادل کاتیونی رطوبت را افزایش دهند و هدایت آب را توسعه بخشند. همچنین میزان محصولات را در زمین های اسیدی افزایش داده و میزان جذب عناصر سنگین و مضر مانند مس، کادمیوم، سرب و روی توسط گیاه، در خاک های الوده را کاهش دهند. وسعت تأثیر این خصوصیات بستگی به مقدار زئولیت اضافه شده دارد. اگر قرار باشد زئولیت های تجاری برای مصارف کشاورزی و باغبانی توسعه یابند، بهتر است در تکنولوژی استفاده از آن ها در رابطه با هر محصول گیاهی به خصوص تجدید نظر به عمل آید تا بتوانند نیازهای ویژه محصولات را تأمین نمایند. در مواقعی که آبیاری کافی نباشد و ۱۰۰ % نیاز آبی گیاه تامین نشود استفاده از کانی زئولیت میتواند با حفظ و نگهداری اب در خود کمبود اب را جبران نماید و وزن میوه را به ایده ال خود نزدیک کند. بهترین جواب زمانی بدست آمدکه ۵ در صد سوپر جاذب در خاک مخلوط بود و آبیاری نیز به میزان ۱۰۰ درصد نیاز آبی گیاه انجام شده بود. در این شرایط اختلافی میان ۸۰ در صد نیاز آبی و ۶۰ درصد نیاز آبی مشاهده نشدکه این به معنای امکان صرفه جویی ۲۰ در صدی در منابع آبی است.
بررسی ها نشان داده که سطوح بالای سوپر جاذب میتواند مقدار کم اب را جبران کند و گلدهی و عملکرد فلفل را بعوان یک گیاه حساس به کم آبی بالا ببرد.

کشت هیدروپونیک
در سیستم های هیدروپونیک از ترکیبات زیادی به عنوان بستر کشت استفاده میشود. در مطالعات انجام شده در مقایسه ای که میان برخی از این ترکیبات صورت گرفت مشخص شده که نسبت مساوی از پیت ۱ و پرلیت با بیشترین عملکرد بوته و میانگین وزن میوه همراه بوده است.
بیشترین شاخص شکل میوه در بسترتراشه چوب و زئولیت با نسبت ۳:۱ و کمترین شاخص شکل میوه متعلق به پرلیت خالص بود. بیشترین سفتی میوه در پرلیت خاللص و کمترین ان در شلتوک بود. بیشترین ضخامت پریکارب میوه نیز به تیمار پرلیت + زئولیت و کمترین ان به تراشه چوب خالص مربوط بود. بیشترین ویتامین ث و مواد جامد محلول میوه مربوط به پوسته شلتوک + زئولیت و کمترین ان به پرلیت خالص اختصاص داشت. افزودن زئولیت به بسترهای کشت سبب بهبود. ویژگی های کیفی و کمی میوه می شود.

در کشت هیدروپونیک یکی از ارقام ، بیشترین غلظت فسفر در اندام هوایی و میوه به ترتیب مربوط به تراشه چوب خالص و پرلیت + زئولیت ۳:۱ بود. بیشترین غلظت پتاسیم اندام هوایی هم مربوط به پوسته شلتوک خالص بود. کمترین مقدار پتاسیم و بیشترین مقدار کلسیم در اندام هوایی و میوه به پرلیت خالص مربوط بود. کمترین کلسیم اندام هوایی و میوه نیز به ترتیب مربوط به تراشه چوب و شلتوک با نسبت ۱:۱ مربوط است. بیشترین غلظت سدیم اندام هوایی و میوه نیز . به ترتیب مربوط به شلتوک و پرلیت +زئولیت با نسبت ۳:۱ بود.
هرس و افزایش محصول نحوه هرس و نگهداری تعداد شاخه اصلی و یا میوه های روی شاخه اصلی و فرعی بر عملکرد و صفات کیفی فلفل اثر دارد. در هرس فلفل حذف بیش از حد گلها باعث کاهش مواد جامد محلول در میوه میشود. بیشترین عملکرد این گیاه زمانی مشاهده شده که بصورت ۲ شاخه هرس و تراکم ۵ بوته در متر مربع داشت.
در هرس ۳ شاخه با تراکم بوته سه و هفت دهم در متر مربع تعداد میوه بیشتر از حالت قبل بود و عملکرد هم اختلاف کمی داشت بنابراین این هرس بخاطر استفاده از بوته کمتر و به طبع ان مواد غذایی و اب کمتر نسبت به حالت اول در گلخانه ها اولویت دارد. حذف ۴۰ در صد برگها نیز سبب افزایش مواد جامد محلول میوه و ویتامین ث ان میشود. در مطالعات به این نتیجه رسیدند که حذف ۴۰ در صد برگها و ۱۵ درصد گلها بالاترین میزان ویتامین ث را در میوه به همراه داشت.
افزایش هرس باعث افزایش ضخامت پریکارب یا گوشت دیواره میوه شد. رقم قرمز واکنش پذیری بهتری نسبت به رقم نارنجی در رابطه با انتخاب همزمان میوه روی شاخه اصلی و فرعی دارد. هرس بوته ها بصورت ۴ شاخه و نگهداری میوه روی شاخه های اثلی و فرعی به علت عدم تاثیر بر کیفیت میوه و اغزایش عملکرد. برای ارقام نارنجی و قرمز پیشنهاد میشود.

کنترل بهتر آفات و بیماریها
بعضی گیاهان زراعی دارای اثرات اللوپاتیک هستند و در تناوب زراعی و کشت توامان روی هم اثر گذارند .عصاره اندامهای خیار باعث کاهش رشد گوجه فرنگی فلقل و بادمجان میشود .بادمجان بیش از همه و بعد از ان خود خیار از این ترکیبات متاثر میگردند که میتوان ان را به خود مسمومی خیار نسبت داد. عصاره ریشه خیار در مقایسه با سایر اندامهای هوایی رشد گیاهان را کاهش میدهد. بنابراین ریشه دارای اثر اللوپاتی بیشتری است . این امر میتواند به خاطر تولید اولیه این ترکیبات در ریشه و سپس انتقال آنها به سایر بحشهای گیاه باشد.
فواصل کشت فلفل دلمه ای روی تعداد گره ، تعداد گل و میوه و میزان ویتامین ث اثر گذار است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده بیشترین میزان ویتامین ث و کلروفیل آ و ب و کاروتنوئید در فواصل کشت ۶۰ در ۶۰ و همراه با پوشش پلاستیکی مشکی ( برابر زمین بدون پوشش) بدست آمده بود.

انبارمانی
افزایش طول دوره انبارمانی از ۱۴ به ۲۸ روز در دمای ۱۰ در جه باعث کاهش کیفیت میوه فلفل میشود . امروزه بسته بندی اتمسفر اصلاح شده به طور گسترده ای جهت افزایش ماندگاری سبزیجات تازه مورد استفاده قرار میگیرد. جدیدترین روشها در بهبود ماندگاری سبزیجات تازه کاربرد پوشش های خوراکی مانند کیتوزان است که غیر سمی و زیست تخزیب پذیر است. پوشش کیتوزان و سلوفان میتوانند از کاهش وزن میوه جلوگیری کنند و باعث حفظ سفتی ، مواد جامد محلول ، نسبت قند به اسید ، اسید آسکوربیک و ظرفیت آنتی اکسیدانی و فنل کل و همچنین فعالیت آنزیمهای کاتالاز و پراکسیداز گردند. استفاده توامان از سلوفان و کیتوزان بهتر از سایر تیمارها خواص کیفی و بیوشیمیایی فلفل دلمه ای را حفظ مینماید.
غوطه وری میوه های فلفل دلمه ای در اب گرم ۴۵ در جه به مدت ۲ دقیقه موجب حفظ کیفیت ظاهری ، سفتی میوه و میزان اسیدیته شده و فعالیت آنزیم کاتالاز و پراکسیداز را افزایش داد. اب گرم ۶۰ درجه نیز به مدت ۲۰ ثانیه موجب خسارت میوه و کاهش کیفیت شده و لی در مجموع استفاده تلفیقی از ۲% کیتوزان و و آب گرم ۴۵ درجه سانتی گراد بهترین اثر را در حفظ کیفیت دارد.

کوددهی و افزایش محصول
مخلوط ۵۰ درصد ورمی کمپوست با خاک بهترین اثر را روی ارتفاع گیاه و ۲۵ در صد ورمی کمپوست بیشترین سطح برگ را سبب میشود. همچنین مقدار جذب عناصر معدنی نیتروژن و پتاسیم با افزایش ورمی کمپوست افزایش یافت.
بیشترین میزان جذب فسفر نیز با ۲۵ درصد ورمی کمپوست همراه بود. مصرف ورمی کمپوست وزن خشک و تر میوه را افزایش میدهد. کاربرد ورمی کمپوست موجب کاهش تعداد ساقه در گیاه میشود. حداکثر کلروفیل آ در عدم مصرف ازتوباکتر در گلخانه و مصرف ازتوباکتر در مزرعه بدست آمد. بیشترین نسبت برگ به ساقه مربوط به کاربرد ازتوباکتر در عدم حضور میکوریزا در شرایط مصرف میکوریزا در گلخانه است. بیشرین وزن خشک میوه مربوط به زمانی است که ورمی کمپوست در عدم حضور میکوریزا و ازتوباکتر در گلخانه و یا همراه با هر دو آنها مصرف میشود. در آزمایشی که روی مصرف یا عدم مصرف ورمی کمپوست، ازتوباکتر و میکوریزا انجام شد نتایج نشان داد که با کاربرد ورمی کمپوست و ازتوباکتر وزن بوته کاهش میابد. در زمان مصرف میکوریزا در گلخانه نیز وزن. خشک میوه بیش از عدم مصرف بود.

عدم مصرف میکوزیرا در گلخانه با کاهش و مصرف آن با افزایش نیترات کل در گیاه فلفل دلمه ای همراه بوده است. بیشترین نیترات کل در عدم مصرف ازتوباکتر در شرایط وجود میکوریزا است . مصرف ورمی کمپوست این وابستگی را افزایش میدهد و در مجموع مصرف میکوریزا با افزایش فسفر در گیاه همراه بود. مصرف همزمان کود شیمیایی و ۲۵ درصد ورمی کمپوست باعث افزایش وزن تر شاخساره ، تعداد برگها ، بیومس بخش هوایی و عملکرد گیاه فلفل دلمه ای میشود. و با بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک و بهبود تولید هورمون های گیاهی میتواند روی. افزایش محصول و صفات مورفولوژیکی فلفل اثر مثبت بگذارد.
کود نیتروکسین یک کود بیولوژیک و حاوی باکتری های ازتوباکتر و آزوسپریلیوم است که این باکتری ها موجب تثبیت نیتروژن شده و اثرات مفیدی در رشد و نمو گیاهان دارد. کود نیتروکسین حاوی مقادیری از باکتری ها می باشد که موجب تثبیت ازت و حل کننده فسفات شده و در میان کود های بیولوژیک نام برده شده، بهترین انتخاب جهت تامین نیاز های گیاهان از نظر رفع نیاز ازت است. در میان کود های دیگر، نیتروکسین بیشترین تاثیر را بر روی وزن دانه ها داشته است.

کود نیتروکسین قابلیت استفاده در شرایط آب و هوایی خشک و شور را دارد. به این صورت که با جبران میکروارگانیزم های خاک، موجب افزایش رشد و قوام گیاهان می شود و هیچگونه اثر ناخوشایند و نامطلوبی در محیط طبیعت و بر روی انسان یا حیوان ندارد اما همانند دیگر کود های بیولوژیک به نور خورشید حساس بوده و عملیات کود دهی بایستی دور از نور خورشید و مکان های سایه انجام شود .کود بیولوژیک نیتروکسین و باکتریهای حل کننده فسفات نیز روی عملکرد ، وزن تر ، ویتامین ث و گوشت میوه اثر گذاراند به طوری که بیشترین عملکرد بوته و ویتامین ث با مصرف نیتروکسین ۲۰ در صد همراه با باکتری بدست آمد. غلظت های کمتر نیتروکسین و باکتری اثر گذار نیستند.
تغییر غلظت نیکل روی صفات کمی و کیفی ارقام فلفل تاثیر دارد. کاهش غلظت نیکل به زیر میلیگرم موجب افت عملکرد میوه ، میزان نیتروژن گیاه ، موادجامد قابل حل ، درصد ماده خشک میوه و برگ و میزان فتوسنتز میشود. همچنین. نیتروژن و سدیم را افزایش میدهد و کلسیم و پتاسیم برگ را کاهش میدهد غلظت اسید آسکوربیک (ویتامین ث) با غلظت آهن ارتباط مثبت و معنی داری دارد.
افزایش نیتروژن ، فسفر و پتاسیم در اثر مصرف بیرویه کودهای کامل سبب کاهش کلسیم و حساسیت گیاه به حمله آفات و بیماریها میشود. بررسی ها نشان میدهد وضعیت تغذیه ای نامطلوب باعث زیادشدن فسفر و کمبود کلسیم در بیشتر گلخانه ها میشود.
جیبرلینها هورمون های گیاهی هستند که رشد طبیعی بعضی از گیاهان کوتاه قد را امکان پذیر می سازند همچنین رشد طولی گیاهان طبیعی مانند برنج ، کاهو ، گندم و خیار را تحریک می کنند. جیبرلینها اثری شگفت آور بر روی بلند شدن ساقه گیاهان طوقه ای دارند. فعالیت تقسیم یاخته ای مریستم زیر راسی واریته های نخود کوتاه قد و ذرت به جیبرلینها حساس بوده و بوسیله این هورمونها تحریک می شود. کشش یاخته ای بیش از تقسیم یاخته ای دلیل تحریک رشد بوسیله جیبرلین است. در واقع این هورمونها در گیاهان گندم یا جو که اشعه دیده اند و در آنها تقسیم یاخته ای کاملا متوقف شده هنوز موثر می باشند.
محلولپاشی اسید جیبرلیک به میزان ۵۰ میلیگرم بر لیتر در رقم واند فلفل دلمه ای فارغ از تعداد دفعات پاشش در زمان ظهور میوه و ۱۵ روز بعد از ان باعث افزایش عملکرد بوته، تعداد میوه در هر بوته ، بازارپسندی ، افزایش قطر ، وزن ، ضخامت گوشت ، سفتی بافت و وزن خشک میوه ، محتوای اسید آسکوربیک ، ظرفیت آنتی اکسیدانی ، مقدار کلروفیل میوه ، ارتفاع بوته ، طول میانگره ، سطح برگ و تعداد شاخه فرعی میشود و درصد پوسیدگی گلگاه و میزان آفتاب سوختگی میوه را نیز کاهش میدهد. محلولپاشی کلرید کلسیم ۰.۵ درصد نیز در زمان ظهور میوه و ۱۵ روز بعد از ان باعث افزایش وزن خشک ، سفتی میوه ، ضخامت گوشت ، مقدار کل و کلروفیل میشود ؛ در صد آفتاب سوختگی و پوسیدگی گلگاه را کاهش میدهد اما در اندازه میوه و عملکرد گیاه فلفل دلمه ای تغییری ایجاد نمیکند. بطور کلی اعمال هر دو تیمار باعث بهبود خصوصیات کیفی و کمی فلفل میشود.

بيشتر بخوانيد:

چه آفات و بیماری‌هایی فلفل را تهدید می کنند؟

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا